"חדלות פירעון באיטליה וספרד עלולה להיות עניין של ימים"

כך כותב רון אייכל ממיטב בסקירה שהוציא ללקוחותיו על רקע הזינוק בתשואות האג"ח של איטליה ■ "התשואה לפדיון באיגרות הקצרות היא גבוהה מאשר בארוכות - וזה לא מבשר טובות"

בית ההשקעות מיטב מזהיר מפשיטת רגל של איטליה וספרד תוך מספר שבועות, אלא אם מנהיגי המדינות ינקטו צעדי חירום לטיפול במשבר. בסקירה שהוציא היום רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב, הוא מתייחס לעלייה בתשואות האג"ח קצרות-הטווח אל מעל לתשואות האג"ח ארוכות הטווח, ומציין כי מהלך זה מזכיר את המצב ביוון ופורטוגל לפני מתן הסיוע למדינות אלה

"אם האיטלקים והספרדים לא יבצעו מהלכים שישיבו במהרה את אמון המשקיעים, חדלות פירעון עלולה להיות עניין של ימים או שבועות ספורים", כותב אייכל.

בסוף השבוע גייסה איטליה 10 מיליארד בהנפקת אג"ח - אך התשואות זינקו. התשואה על אג"ח ל-6 חודשים נסקה לכ-6.5% לעומת 3.52% בלבד בהנפקה הקודמת בחודש אוקטובר. (לסיפור המלא)

"עקום התשואה האיטלקי התהפך השבוע", כותב אייכל. "התשואה לפדיון באיגרת החוב לשנתיים היא גבוהה מאשר ב-10 שנים. כפי שזכור לכולנו, אירוע שכזה, שבו התשואה לפדיון באיגרות הקצרות היא גבוהה מאשר בארוכות אינו מבשר טובות. שיפוע שלילי של העקום התרחש בפורטוגל וגם ביוון ימים ספורים לפני קבלת הסיוע. גם בישראל, היינו עדים לשיפועים שליליים באיגרות חוב של טייקונים שלהם בעיות בתשלומי חוב. עקום בעל שיפוע שלילי היה בעבר מאפיין מנפיקים שהשוק ציפה שיבצעו תספורת באיגרות החוב שלהן. ניתן להניח שזהו המצב גם לגבי איטליה".

אייכל מדגיש כי הזינוק בתשואות האג"ח של איטליה וספרד מעיד על מצבן הקשה, בעיקר בשל העובדה ש"עלויות גיוס החוב שלהן הם גבוהות ללא קשר למשך חיי ההלוואה". במילים אחרות, אייכל מסביר כי "אם ספרד או איטליה מנפיקות חוב ל-3 חודשים בלבד הוא יישא ריבית הגבוהה מ-5%. במצב זה קשה מאוד למדינות אלו יהיה לגלגל חוב".