גם במכון היצוא חוששים: "מכה קשה ליצוא הישראלי"

רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: אם לא נכין מענה הולם לכל צרה, נקרוס יחד עם אירופה, והיצוא הישראלי יספוג מכה קשה

על רקע המשבר באירופה, קרא האתמול (א') יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, ליצואנים לפעול לצמצום היקף חשיפתם לסיכוני סחר חוץ. "מי שמייצא לאירופה חייב לנהוג בזהירות. אני לא אומר לא לייצא, אבל יש לעשות את הדברים בצורה נבונה", אמר ל"גלובס".

לדבריו, "אנחנו בהחלט פוחדים ממה שאנחנו רואים באירופה: כשהדיווחים מדברים על הורדת דירוג האשראי של הונגריה ושל בלגיה, יש ממה לדאוג. זה כבר לא רק יוון וספרד. זה מפחיד יותר, כי אם לא נכין מענה הולם לכל צרה, נקרוס יחד עם אירופה והייצוא הישראלי יספוג מכה קשה".

ניתוח שהכין במאי 2010 הכלכלן הראשי של מכון הייצוא, שאולי כצנלסון, הזהיר כבר אז כי היעדר מהלכים שיובילו לפתרון המשבר ביוון, יוביל את גוש האירו לסכנה. במקרה כזה, צפה הניתוח של כצנלסון, ההשפעה על ישראל תהיה בלתי נמנעת.

עם זאת, בין ינואר לספטמבר השנה עלה הייצוא לאיחוד האירופי מ-30% ב-2010 ל-32% ב-2011, והסתכם ב-11 מיליארד דולר. "נתון זה מבטא עמל של שנים ארוכות בשוק האירופי כיעד יצוא" הסביר גבאי. "עם זאת, על רקע המשבר באירופה אנו ממליצים להמשיך ולהשקיע בשוק - אבל להתבסס במקביל בשווקים חלופיים, יציבים יותר".

במכון הייצוא אומרים כי המשך מגמת ההידרדרות באיחוד ישפיע קשות על הכלכלה העולמית, והיא תורגש בצורה של בלימה וירידה בהיקף הסחר העולמי, בדומה לירידות ב-2008.

"כל ירידה של אחוז אחד בסחר העולמי גוררת ירידה ריאלית בשיעור דומה בסך הייצוא הישראלי", אמר גבאי. "לפי ניתוח זה, ירידה של אחוז בשיעורי הגידול בייצוא מתבטאת בהפסד ייצוא בהיקף 850 מיליון דולר והפסד 8,000 מקומות עבודה".

חרף החששות, במכון הייצוא לא יעדכנו את תחזית הייצוא ל-2012 ויסתפקו בתחזית שצופה צמיחה של 3% בלבד בשנה הבאה.

יצוא הסחורות לאיחוד האירופי
 יצוא הסחורות לאיחוד האירופי