"אם הבנק המרכזי האירופי לא יפעל עכשיו - המשחק נגמר"

קרדיט סוויס בסקירה מיוחדת: בתחילת 2012 ממשלות אירופה יצטרכו לגייס כמויות אדירות של הון בהנפקות אג"ח; ללא סיוע של הבנק המרכזי - הן ייכשלו ■ הפתרון: תוכנית הקלה כמותית ענקית

הבנק המרכזי האירופי חייב לפעול מיד כדי למנוע השלכות עגומות של משבר החוב באירופה ואולי אף פירוק של גוש האירו - כך כותב האנליסט יאגוס אלקסופולוס מבנק קרדיט סוויס בסקירה שהוציא ללקוחותיו. לדבריו, אם הבנק המרכזי לא יפעל במהירות וישיק תוכנית רכישות אג"ח נועזת - "המשחק נגמר".

"ההידרדרות בנזילות והתמחור בשוקי האג"ח באירופה משמעותן שיש צורך בהתערבות דחופה", נכתב בסקירה. האנליסט מדגיש כי בתחילת 2012 יצטרכו ממשלות אירופה לצאת בהנפקות אג"ח רבות כדי לבצע גיוסי הון רבים, וזאת על מנת למחזר חובות. ספק אם הן יצלחו את ההנפקות הללו בהתחשב במצב היום בשווקים.

לפיכך, אלקסופולוס קורא לבנק המרכזי האירופי להתערב באגרסיביות בשווקים ולרכוש אגרות חוב ממשלתיות בכמויות גדולות. הוא טוען כי על הבנק המרכזי להשיק תוכנית הקלה כמותית גדולה, כפי שעשו הפדרל ריזרב והבנק המרכזי של בריטניה מספר פעמים בשנים האחרונות.

על אילו היקפי רכישות אג"ח מדבר אלקסופולוס? ובכן, האנליסט טוען כי יש צורך ברכישות אג"ח של כטריליון אירו כדי להצליח, כלומר כדי להביא לירידה בתשואות האג"ח של מדינות אירופה. הוא גם טוען שהמדינות האירופיות בעלות חובות קטנים יותר ירוויחו מהמלך בשל עידוד הצמיחה באירופה.

"תוכנית הקלה כמותית של הבנק המרכזי האירופי תקטין את הביקושים לאג"ח ממשלתיות בטוחות", כותב אלקסופולוס. "לפיכך, אנו סבורים כי מהלך נועז של הבנק המרכזי יביא לעליית תשואות האג"ח של גרמניה". לדבריו, זו הסיבה שגרמניה מתנגדת כעת למהלך נועז וגדול של הבנק המרכזי, כיוון שהיא חוששת מאינפלציה.