דוחות בלמ"ש: עלייה במינופי נוטלי המשכנתאות ברבעון 3

גובה המשכנתא הממוצעת ירד ב-20% ל-536 א' ש' - בגלל ירידה בעסקאות בנכסים יקרים ■ המנכ"ל: "כשבנק נותן הלוואה הוא לוקח בחשבון ירידה במחיר הנכס"

בנק לאומי למשכנתאות, המחזיק כ-25% משוק המשכנתאות, נתח השוק השני בגודלו, פרסם היום (ג') את הדו"ח הכספי לרבעון השלישי. מנתוני הבנק עולה כי חל שינויים משמעותיים בתמהיל הלוואות המשכנתא החדשות. כך, למשל, חלה ירידה של 20% בגובה המשכנתא הממוצעת מ-665 אלף בשנת 2010 ל-536 אלף שקל בשנת 2011.

"ירידת המשכנתא הממוצעת נובעת מכך שיש פחות עסקאות בנכסים יקרים, פלח שוק שקטן לאחרונה ולכן אנחנו נותנים פחות הלוואות לעסקאות גדולות ויותר לעסקאות קטנות ובינוניות", אמר מנכ"ל בלמ"ש שוקי בורשטיין.

- הנגיד סטנלי פישר התייחס בשבוע שעבר לסיכון הנובע למערכת הבנקאית מירידה במחירי הדירות כאשר ההיצע גדל והביקוש קטן. איך אתה רואה את השוק?

"לא אתייחס ישירות לדברי הנגיד ואיני יודע לחזות את מחירי הדירות בעוד שנה או שנתיים. נכון לעכשיו רואים בשוק גידול בהיצעים ובהתחלות בנייה ובמקביל ירידה בביקושים. השאלה הגדולה היא האם הירידה בביקושים היא קבועה ומתמשכת או שאנשים רק יושבים על הגדר ויחזרו למעגל הקונים בטווח הקצר".

- האם יש סיכון לבנק בירידה של מחירי הדירות?

"לא אתייחס לתרחישי קיצון אבל אנחנו יודעים לנתח נכון עסקה בודדת. כשבנק בוחן לקוח, כדי לתת לו הלוואה, הוא לוקח בחשבון ירידה אפשרית במחירי הנכס ואת יכולת ההחזר של הלווה".

במקביל עולה מנתוני בלמ"ש כי שיעור המימון (LTV) הגבוה גדל. ברבעון השלישי עלה ה-LTV מעל 60% (הלקוח נוטל מעל 60% משווי הנכס כהלוואה) משיעור של 35% מהתיק ל-38%. שיעור ההלוואות ב-LTV של 60%-70% גדל מ-21% ל-24% ואילו שיעור ההלוואות ב-LTV מעל 70% עלה ל-14.5% בהשוואה ל-14%. בשיעור מימון של מעל 80% ניתנו 3.3% מההלוואות.

בנוסף השתנה תמהיל הריביות בהלוואות. משקל ההלוואות בריבית משתנה לא צמודה שהיוו מעל 60% מההלוואות בשנתיים האחרונות, ירד מאוד והגיע ברבעון השלישי ל-25% בלבד. זאת, כתוצאה מהנחיית בנק ישראל כי הלוואות מסוג זה יהיו עד 33% מההלוואה. במקביל משקלן של הלוואות בריבית צמודת מדד, המשתנה בתדירות של מעל חמש שנים, קפץ מ-9% בתחילת השנה ל-42% ברבעון השלישי.

להערכת בורשטיין, הלקוחות שנאלצו לעבור מריבית משתנה לאפיק אחר בחרו באפיק של ריבית משתנה בתדירות של חמש שנים ומעלה כדי להבטיח לעצמם גמישות. "כך יש ללקוח צומת החלטה כל חמש שנים בלי שיצטרך לשלם לבנק פירעון מוקדם בעוד שבהלוואה בריבית קבועה יש סיכוי שהלקוח יצטרך לשלם עמלת פירעון מוקדם ולכן היא פחות אטרקטיבית", הוא מסביר.

ירידה במשכנתאות חדשות

מהדוחות הכספיים עולה גם כי מתחילת 2011 עמדו ההלוואות החדשות של בלמ"ש על 8.6 מיליארד שקל בהשוואה ל-9.4 מיליארד שקל. ירידה של 8%. היקף ההלוואות עמד ברבעון השלישי על 2.6 מיליארד שקל, ירידה של 12% בהשוואה ל-3 מיליארד שקל ברבעון המקביל ונתון דומה להלוואות ברבעון השני.

הרווח הנקי של בלמ"ש ברבעון השלישי ירד ב-27% והגיע ל-43 מיליון שקל בעיקר עקב עליה בהוצאות להפסדי אשראי (הפרשה חובות מסופקים). הרווח מתחילת 2011 הסתכם ב-156 מיליון שקל בהשוואה ל-142 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עליה של 9.9% אשתקד. התשואה על ההון הגיעה ל-7.9%.

הרווח המימוני מתחילת השנה עלה ב-22% והגיע ל-367 מיליון שקל. ברבעון עצמי נרשמה ירידה של 5% ברווח המימוני שהסתכם ב-115 מיליון שקל. תיק האשראי למשכנתאות של הבנק עמד על 55 מיליארד שקל, עליה של 8% בהשוואה לסוף 2010.