ועדת שפניץ: לחבר הליכוד יחיאל לייטר אין זיקה פוליטית - יכהן כדירקטור בחברת הנמלים

לייטר שימש בעבר ראש המטה של נתניהו והוא עדיין רשום ברשימת הליכוד לכנסת; לייטר צפוי להחליף את האלוף במיל' יפתח רון טל כיו"ר חנ"י

ועדת שפניץ לבחינת מינויים בשירות הציבורי קבעה כי ליחיאל לייטר, לשעבר יועצו הפוליטי של בנימין נתניהו ומועמד ברשימת הליכוד לכנסת, אין כל זיקה פוליטית ולכן אין מניעה למנותו לחבר בדירקטוריון חברת נמלי ישראל (חנ"י).

בתגובה לשאלת "גלובס" מדוע קבעה הוועדה כי לייטר חסר זיקה פוליטית, נמסר כי "לייטר קיים קשר עם השרה לימור לבנת על רקע כהונתו כמשנה למנכ"ל משרד החינוך וראש האגף לקשרי חוץ בשנים 2001-2004 וכן קיים קשר עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסגרת תפקידו כראש מטה שר האוצר בשנים 2004-2005". עוד אמרו בוועדה כי "לייטר התמודד בבחירות המוקדמות של הליכוד בדצמבר 2008, ומאז הפסיק את פעילותו הפוליטית ואין לו זיקה מפלגתית כלשהי. בהתאם לפרשנות המקובלת בוועדה לבדיקת מינויים, בחלוף תקופה משמעותית בנסיבות העניין, לא ייחשבו קשרים אלה כזיקה פוליטית כמשמעותה בחוק, לצורך מינויו של מר לייטר כדירקטור".

קביעתה של הוועדה מעוררת תמיהות נוכח העובדה שלייטר עדיין רשום ברשימת הליכוד לכנסת. עם זאת ועל אף הפרטים הללו שמסר לייטר לוועדה, לא נמצא כי יש לו קשר לזירה הפוליטית.

משרה בכירה

תפקיד יו"ר חברת נמלי ישראל (חנ"י) נחשב אחת המשרות הבכירות בשירות הציבורי אף שאינה בשכר. חנ"י מנהלת את נכסי המדינה בנמלים ואחראית על פיתוח עתידי של נמלים. מדובר בחברה הנחשבת לבעלת השכר הגבוה ביותר בשירות הציבורי. את יו"ר חנ"י ממנה שר התחבורה בתיאום עם שר האוצר.

לייטר צפוי להחליף בתפקיד יו"ר חברת נמלי ישראל את האלוף במיל' יפתח רון טל, שמשמש זה כשנה גם יו"ר חברת החשמל.

מציאת מחליף ללייטר התעכבה בין היתר בשל סירובו של ראש המוסד מאיר דגן לקבל על עצמו את התפקיד. דגן נעתר תחילה להצעתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ אך חזר בו והעדיף לעמוד בראש חברת הכרייה וחיפושי הנפט גוליבר אנרג'י.