אל אריאן: "3 תוצאות למשבר באירופה, אחת מהן - קריסה"

מנכ"ל פימקו מפרט את שלוש האופציות היחידות שיש לאירופה: איחוד מוניטארי, עזיבה של 3 מדינות את גוש האירו או קריסה של הגוש ■ "יש צורך קריטי להביא לבלימת בעיות החוב ובאותה מידה להאיץ הצמיחה"

"המשקיעים צריכים להתכונן לשלוש השלכות שיכולות להיות למשבר החוב באירופה כולל התרחיש הגרוע ביותר שבו מערכת האיחוד המוניטארי של גוש האירו קורסת", כך אמר היום (ג') מוחמד אל אריאן, מנכ"ל פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם.

האופטימיות שנרשמת לאחרונה בוול סטריט לאור ההתפחויות החיוביות באירופה אינה מניחה את הדעת של אל אריאן והוא מזהיר כי הדרך לפיתרון עוד ארוכה "ויש עוד הרבה דברים שצריכים להיעשות", הבהיר. "התקווה הניכרת בשווקים צריכה להפוך למציאות, יש להביא ליציבות הבנקים ויש צורך קריטי להביא לבלימת בעיות החוב ובאותה מידה להאיץ את הצמיחה הכלכלית", אמר.

סנטימנט המשקיעים התעורר מעט וקיבל מעט צבע לאור העובדה כי עדיין יש עניין באג"ח האיטלקית והמשיקיעים עדיין מעוניינים לרכוש אג"ח כזו למרות רמות התשואה השוברות שיאים. "המשקיעים צריכים להיות מוכנים לתוצאות קשות ועגומות של משבר החוב", הדגיש אל אריאן.

כאמור, קיימים רק שלושה תרחישים, לדידו של אל אריאן:

1. התרחיש הגרוע - קריסה של גוש האירו, כל אחת מ-17 המדינות תלך לדרכה, "מה שעלול לפגוע לא רק בכלכלת אירופה אלא גם בכלכלה הגלובלית", אמר.

2. איחוד פיסקאלי מלא שידרוש אימוץ רחב יותר של רפורמות פיננסיות משותפות לכל המדינות, צעד זה יהיה בעל משמעות פוליטית באופן טבעי.

3. "שביל הזהב" גוש האירו יהיה מורכב ממספר קטן של מדינות חזקות אחרי ששלוש מדינות חלשות יפשטו רגל וייצאו מגוש האירו.

"המשקיעים צריכים להיות מוכנים לכל אחד מהתרחישים האפשריים, אין כאן תוצאה אחת דומיננטית, הדרך הטובה ביותר להגיע לתרחיש החיובי ביותר היא ניהול מו"מ", אמר.

אל אריאן הוסיף והסביר כי השגת הסכם בין מדינות גוש האירו ושילובו של הבנק המרכזי באירופה כבלם לתוצאות ההרסניות של החוב, "זה כל מה שנדרש ממנהיגי אירופה בוועידה שתיערך ב-9 בדצמבר, זה מה שיכול באמת ליצור תפנית בשווקים וזה המפתח הנכון לפתרון הבעיות", אמר.

במבט פסימי יותר אמר אל אריאן כי "הסיכוי להשגת הסכם מעין זה עומד על פחות מ-50%.