"האופטימיות תתחלף במהרה בקריסה של גוש האירו"

כך מזהיר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט ■ על הודעת הבנקים היום: "בלי הצעד הזה - המוסדות באירופה היו קורסים" ■ רונן מנחם: "אם זה צעד בודד, עלול הריפיון בשוק להימשך"

"המהלך המשולב להגדלת הנזילות במערכת הפיננסית האירופאית הוא תחת ההגדרה של מהלך חובה", כך מעריך היום (ד') האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט. "בלי הצעד הזה היינו חוזים במחנק אשראי ובקריסה של המוסדות הפיננסיים האירופים".

דבריו של פגוט באים בעקבות ההודעה המשותפת של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האירופי והבנקים המרכזיים של קנדה, אנגליה, יפן ושוויץ על הפחתת הריבית על עסקאות החלף (SWAP) דולריות ב-0.5%, במהלך שנועד להגדיל באופן ניכר את הנזילות בשווקים כדי למנוע משבר אשראי.

"מפגני הסולידריות של הבנקים המרכזיים דוגמת זה אשר ראינו היום מבורכים ומזכירים לנו פעולות דומות אשר התבצעו בשנת 2008 והביאו בסופו של דבר לבלימת המשבר הפיננסי וההתאוששות בשווקים", מסביר פגוט.

עם זאת, פגוט מסרב לגלות אופטימיות מוחלטת בראי המהלך. לדבריו, אספקת הנזילות אינה תחליף להמשך התערבותו של הבנק המרכזי האירופי שוק האג"ח, כמו כן למינופה של קרן החילוץ האירופאית. "מדובר בצעד אשר מהווה עזרה ראשונה' למערכת הפיננסית ובעקבותיו חייבים לבוא צעדים משלימים ומשמעותיים יותר", מבהיר פגוט. "אחרת האופטימיות תתחלף במהרה בקריסה של גוש האירו".

"אנו מעריכים כי הצעד משדר נחישות, עוצמה ושיתוף פעולה בין מדינות וגושים - המתכון ששוקי ההון בעולם מעוניינים לראות כעת", סבור רונן מנחם ממזרחי טפחות. "אם שיתוף הפעולה יימשך, יהיה עקבי ויינקטו צעדים מרחיבים נוספים, זו יכולה להיות נקודת מפנה מבחינת התנהלות השווקים. מנגד, אם יתברר כי מדובר צעד בודד, עלול הרפיון בשוקי המניות להתחדש".