בגלל פיתוח הגרעין: אירופה שוקלת חרם נפט על איראן

נורווגיה מצטרפת לבריטים ומודיעה על סגירת השגרירות באיראן ■ באיטליה זומן השגריר האיראני לשיחה במשרד החוץ, שם שוקלים להחזיר את אנשי הסגל לרומא

הבריטים הבטיחו שלמתקפה עם שגרירות ארצם בטהרן יהיו "השלכות חמורות" על היחסים עם איראן - ומקיימים: בריטניה סוגרת את שגרירות איראן בלונדון ומקציבה לכל הדיפלומטים האירניים 48 שעות לצאת מהמדינה, כך אומר היום שר החוץ הבריטי ויליאם הייג בתגובה לתקיפת שגרירות בריטניה אתמול בטהרן. הוא הוסיף כי לונדון ובנות בריתה "ישקלו צעדי ענישה נוספים נגד איראן בכינוס האיחוד האירופי שייערך מחר".

על התנערות שלטון האייתולות מהפגיעה בשגרירות, שבה פרצו למבנה מפגינים שכילו את זעמם במתחם והסירו ממנו את דגלי הממלכה, אמר הייג כי "הטענות באיראן כאילו שלמשטר לא הייתה מעורבות במה שקרה הן דמיוניות".

זמן קצר אחרי ההודעה הבריטית, החליטה גם נורווגיה לנקוט צעד דומה. גרמניה הכריזה על השבת שגרירה מטהרן להתייעצויות. איטליה מצדה הודיעה כי היא שוקלת את המשך יחסיה עם איראן. בהודעה של שר החוץ האיטלקי נמסר כי הם שוקלים לסגור את השגרירות האיטלקית בעקבות ההתפתחויות האחרונות. השגריר האיראני באיטליה זומן לשיחה במשרד החוץ ברומא, במהלכה הובהר לו כי המשך פעילות השגרירות האיטלקית באיראן מותנית בשמירת ביטחונם של אנשי הסגל הדיפלומטי.

לצד ההרעה ביחסים הדיפלומטיים, איטליה שוקלת להטיל חרם על הנפט מאיראן, בשיתוף עם ארצות הברית ובריטניה. במסגרת החרם, תופסק רכישת הנפט מאיראן עד להודעה חדשה.