זליכה: "המוסדיים חייבים לומר לתשובה שלא ילוו לו לעולם"

ירון זליכה: "הגופים המוסדיים הגדולים שהלוו לו את הכסף צריכים לבוא ולהגיד - אתה לא חייב להחזיר את הכסף אבל אנחנו לא נלווה לך יותר לעולם. באותו יום הוא יוציא את כל הכסף ויכסה את ההפסדים"

פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, התראיין הבוקר לגלי צה"ל בנוגע לפרשת הקריסה והסדר החוב של דלק נדל"ן ואמר כי "מבחינה אישית יצחק תשובה לא חייב לנו שום דבר. אין לי שום טענה אליו וגם אין לי ציפיות ממנו. הבעיה היא איך שהמוסדיים מתנהלים".

"הגופים המוסדיים הגדולים שהלוו לו את הכסף צריכים לבוא ולהגיד לו - 'אתה לא חייב להחזיר את הכסף אבל אנחנו לא נלווה לך יותר לעולם'. מה שיקרה אז זה שבאותו יום הוא יוציא את כל הכסף ויכסה את ההפסדים. הוא הרי התרוצץ בשנתיים האחרונות בין הרבה בנקים ודאג לכסות את כל החובות שלו שם".

- האם דעתך נוחה לגבי הערבוב שאנחנו עושים בין העניינים האישיים שלו כמו חתונה, לכסף שהוא חייב לציבור?

"כן, כי האנשים האלה עושים שימוש ציני בכסף שהם מגייסים מהציבור. לכן אני ואחרים יצאנו בצורה כל כך נחרצת נגד הפירמידות. אני, כחשב כללי לשעבר, ישבתי הרבה מול האנשים האלה שהרבה פעמים מבקשים ומקבלים מענקים והטבות מהמדינה". זליכה, נזכיר, עומד בראש הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, שידועה גם בכינוי "ועדת זליכה".

- מה דעתך על דוח השחיתות העולמי שהציב את ישראל במקום כל כך נמוך?

"ההשתלחות בפוליטיקאים היא קצת מוגזמת. עיקר הבעיה היא בפקידות ולא בפוליטיקאים. פקידים שהולכים זמן קצר לאחר שהם פורשים לעבוד במגזר העסקי מאוד מוכרים לנו. ההון-שלטון הפך להיות כל כך קשה שהוא מביא אותנו לרמות שחיתות ועוני גבוהות מאוד".

- אתה רואה אצל בנימין נתניהו איזה שינוי?

"לא. לצערי אני לא רואה אצלו שינוי לעומת הימים שהיה שר אוצר".