"בקוריאה מחפשים חדשנות, וישראל היא היעד הראשון להשקעות"

לאחר הכישלונות של הקרן הממשלתית, יגיע לישראל מייסד הקרן הקוריאנית L&S, לפגוש חברות ישראליות ולקדם שת"פ בין המדינות

קרן ההשקעות L&S הוקמה לפני שש שנים, ועד כה השקיעה רק בחברות קוריאניות. כעת המייסד שלה, ג'ו סאונג ג'ין, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי הקרן מבקשת לשנות את האסטרטגיה ולהשקיע בחברות סטארט-אפ גם מחוץ לקוריאה. "ישראל היא היעד הראשון שאנחנו מבקשים לבצע בו השקעות", אמר.

ג'ין יגיע לישראל וישתתף בכנס השנתי לעסקים עם קוריאה שיתקיים ביום שני הקרוב. כמו-כן הוא ייפגש עם חברות סטארט-אפ וקרנות הון סיכון ישראליות.

לדברי ג'ין, השינוי נובע מכך שקהילת ההון סיכון הקוריאנית החלה להסתכל החוצה. "יש בקוריאה הבנה שכדי לשפר את המעמד התחרותי של המדינה אי אפשר להסתפק ביזמות המקומית", הוא אומר, "החברות הקוריאניות צריכות לצאת לחפש חדשנות מחוץ לה. זיהינו פעילות יזמית ביפן וסין, אבל ישראל נראית מתאימה יותר".

מה מושך אתכם בפעילות היזמית בישראל?

ג'ין: "אנחנו מאמינים שיש בישראל טכנולוגיה שיכולה להיות מאומצת בקוריאה. אני מאמין שבעתיד הקרוב יהיו הרבה יותר השקעות ורכישות של חברות ישראליות על-ידי חברות קוריאניות.

"אנחנו רוצים להשקיע בחברות בשלבים מתקדמים אבל גם בכאלו שנמצאות בשלבי צמיחה, ובעיקר בתחומי ה-IT, ביוטק וקלינטק".

איזה ערך מוסף אתם יכולים להציע לחברות סטארט-אפ כאלה?

"יש לנו היכולת למסחר טכנולוגיות בשוק המקומי, וכמובן רשת של קשרים אל התאגידים הגדולים בקוריאה".

קרן L&S גייסה כ-100 מילון דולר והיא מתכננת להשקיע מיליוני דולרים בודדים בכל חברה, בהתאם לשלב ההתפתחות שלה.

"בקוריאה מבשלים עסקאות על פתילייה"

בשנתיים האחרונות נעשו ניסיונות לשלב את הפעילות הטכנולוגית של קוריאה וישראל. קרן ההון סיכון הממשלתית בקוריאה ניסתה בחוסר הצלחה לחדור לשוק הישראלי ולבצע בו השקעות. "אני יודע שהיו יוזמות ממשלתיות להשקיע ולעשות עסקים עם ישראל", אומר ג'ין, "אני חושב שזה לא הצליח בגלל שיש צורך בהתאמה בין האינטרסים של כל הצדדים. אני מאמין שאנחנו נצליח, בראשונה כי בחרנו לעבוד עם שותפים מקומיים ועם חברת הייעוץ יונהקו. בלי שותפים מקומיים להשקעות, זה לא יעבוד".

"צריך להבין שהקוריאנים, שלא כמו הישראלים לא אוהבים לעשות עסקים מהר. הם עובדים אחרת", אומר איציק יונה, מייסד חברת יונהקו שמארגנת את הכנס בשבוע הבא, ומומחה בייעוץ לעסקים בקוריאה, "הקרן הממשלתית נתקלה בכל מיני מכשולים, בפעם הראשונה היו קשיים בתקשורת עם הצוות שנבחר לנהל את ההון בישראל. אחר כך התגלתה שחיתות בקוריאה שעצרה את התהליך. לפני חצי שנה הם מינו את דורון דבי לאחראי על השקעות של הקרן הקוראנית בישראל במתווה הקוריאני".

יונה מתכוון לקרן C-partners שמנהלת 60 מיליון דולר, והוקמה ביולי השנה אך טרם ביצעה השקעות.

"למרות הפוטנציאל הגדול", הוא מוסיף, "יש תהום תרבותית עצומה בין הישראלים לקוריאנים. בקוריאה עושים עסקים על פתילייה בבישול איטי, בישראל מעדיפים עסקאות מיקרוגל".

יונה מציין כי למרות שבתחום הטכנולוגי שיתוף הפעולה עם השוק הקוריאני הוא אכן איטי, בתחומים אחרים הוא צובר תאוצה. "חברה קוריאנית בונה מתקן חשמל במישור רותם, ואני מעריך שנראה יותר שחקנים מקוריאה בתחומי הגז והאנרגיה".

לדברי יונה, בשבוע הבא תגיע לכנס משלחת גדולה של קרנות הון סיכון, נציגים של תאגידים גדולים וכן זרועות השקעה של תאגידים שונים, במטרה להכיר את השוק הישראלי ולבחון אפשרויות השקעה או רכישה.