פישר לא מאמין בשוק המקומי: ב"י ישקיע במניות בארה"ב

היועץ הבכיר לפישר, ברי טאף, בריאיון ל"בלומברג": בנק ישראל ישקיע מאות מיליוני דולרים מיתרות המט"ח במניות בארה"ב ■ "האם זה זמן טוב להתחיל ברכישות? זו בהחלט שאלה מרכזית"

בנק ישראל מתכנן להשקיע מאות מיליוני דולרים מהיתרות הדולריות שלו במניות בשוק האמריקני, במסגרת תוכנית פיילוט שתצא לפועל ברבעון הראשון של שנת 2012 - כך מדווחת הערב (ה') סוכנות "בלומברג". לבנק ישראל יתרות מט"ח בהיקף של 77 מיליארד דולר, נכון לסוף חודש אוקטובר השנה.

את הדיווח בדבר אפיק ההשקעות החדש של הבנק, העניק ל"בלובמרג" בארי טאף, היועץ הבכיר לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר ולשעבר ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל. טאף התבטא בדבר צפי למהלך דומה מכיוון בנק ישראל כבר בחודש יוני האחרון. לדבריו, נציגי בנק ישראל נפגשו עם נציגים ממספר בתי השקעות גדולים בארה"ב ויחליטו בסופו של דבר על עבודה משותפת עם שניים בלבד.

בהתאם לחוק בנק ישראל הישן, הושקעו עד כה יתרות המט"ח באג"ח ממשלתיות סולידיות, אשר השקעה בהן כרוכה בסיכון נמוך (ובתשואה נמוכה בהתאם). אולם, עם כניסת חוק בנק ישראל החדש, יכול הבנק להשקיע את יתרות המט"ח במניות ובאג"ח קונצרניות.

הדיווחים בדבר המהלך המדובר משדרים מסר ברור למשקיעים: נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מאמין שניתן לקבל תשואה גבוהה יותר על הכסף באפיק המנייתי בחו"ל, מאשר בשוק המקומי (עד כה לא הכריז או רמז הבנק על השקעות צפויות בשוק המניות המקומי). מסר לא מעודד במיוחד, לאור מגמת בריחת המשקיעים הזרים מהשוק המקומי.

בנק ישראל ישקיע דרך בתי ההשקעות לא ישירות במניות, אלא דרך מדדים, הבהיר טאף בריאיון. "האם זה זמן טוב להתחיל ברכישות או לא - זו בוודאות שאלה מרכזית כאן", אמר טאף. "אנו בוחנים השקעות בטווח הארוך. אנחנו לא מנסים להכות את השוק בטווח הקצר".

לדבריו של טאף, הבחירה של בנק ישראל להשקיע את יתרות המט"ח בשווקי ארה"ב נובעת בין היתר מטעמים של ניהול סיכונים: "אנו מעוניינים להשיג אפקט של צמצום סיכון בפורטפוליו ההשקעות שלנו, וזה גם עניין של גיוון. אנו משוכנעים בכך שהוספת רכיב מנייתי להשקעות שלנו תקטין את הסיכון הכולל ותניב תוצאות טובות יותר".