"יש שינוי מגמה במחירי הדירות; זינוק בדירות למכירה"

רון אייכל ממיטב: בעוד כשנתיים נראה גמר בנייה ברמות שלא היו מאז שנוץ ה-90; מספר חודשי ההיצע היום - בשיא שלא נראה מאז אפריל 2007

"שוק הדיור צפוי לרשום עצירה במחירים ואף תיתכן הוזלה" - כך מעריך רון אייכל, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, בסקירה השבועית שהוציא הבוקר (א') ללקוחותיו. אייכל מתייחס לנתונים ההולכים וגוברים המעידים על ירידה בביקושים ובמכירות לצד עלייה בהיצע הדירות למכירה - הן דירות חדשות והן דירות יד-שנייה.

"הנתונים ממשיכים להצביע על כך שבחודשים האחרונים ישנה ירידה בכמות המבוקשת של דירות", כותב אייכל. בצד ההיצע הוא מזכיר כי ישנה עלייה של 18% בדירות יד-שנייה המוצעות למכירה מתחילת השנה ומדגיש כי "קצב הדירות המוצעות למכירה גדל בקצב מהיר יותר מהדירות הנמכרות".

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר נתונים המצביעים על המשך הירידה בביקושים ובמכירות דירות חדשות, לצד המשך העלייה במלאי הדירות ובהתחלות הבנייה. למעשה, מספר חודשי ההיצע, המשקף את מספר החודשים הנדרשים לחסל כליל את היצע הדירות בהתאם לקצב המכירות הנוכחי, עלה ל-11.7 - שיא שלא נראה מאז אפריל 2007, רגע לפני תחילת גל עליות המחירים הגדול בשוק הנדל"ן. ממאי 2007 זינקו מחירי הדירות ביותר מ-60%.

"קיים קשר הפוך בין שיעור השינוי השנתי במחירי הדירות לבין מגמת חודשי ההיצע", מסביר אייכל. "ניתן בהחלט להצביע על שינוי מגמה בחודשי ההיצע ומכאן, על מחירי הדירות. ניתן לראות כי קצב ההתייקרות של מחירי הדירות הואט מכ-20% לשנה בתחילת 2010, לכדי 10% ב-12 החודשים האחרונים".

המלאי, לפי אייכל, צפוי רק לעלות עם הזמן, בשל העלייה המתמשכת בהתחלות הבנייה. לפי נתוני הלמ"ס, קצב התחלות הבנייה עומד היום על כ-42 אלף דירות בשנה. כיוון שמשך הבנייה הממוצע של דירה עומד על 22-26 חודשים, הרי שבעוד כשנתיים צפויות התחלות הבנייה הללו להפוך לדירות מוכנות.

"לפיכך", כותב אייכל, "ניתן לצפות כי היקף גמר הבנייה צפוי לעלות בצורה משמעותית בטווח של השנתיים הקרובות, לרמות אשר נראו לאחרונה רק בשנות ה-90. כמו כן, לאור הקושי הגדל במכירת דירות צפוי כי תחול עלייה גם במשך הזמן הנדרש לבנייה".