הערת "עסק חי" בדוחות יפנאוטו החזקות של גד זאבי

החברה-האם של יבואנית סובארו חייבת 120 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ומציגה גירעון של 11 מיליון שקל בהון העצמי לאחר שהפסידה ברבעון 12.4 מיליון שקל

נמשכת ההידרדרות במצבה של חברת יפנאוטו החזקות , החברה-האם של יבואנית סובארו בישראל. החברה שבשליטת גד זאבי רשמה ירידה של 25% בהכנסות הרבעון השלישי ל-93 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם לה הפסד של 12.4 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה חלה ירידה של 11% בהכנסות יפנאוטו החזקות ל-401 מיליון שקל, וההפסד הוכפל ל-41 מיליון שקל.

ההפסדים המצטברים מזה זמן רב ביפנאוטו החזקות יצרו גירעון בהון העצמי של 11 מיליון שקל, ומה שחמור מכך הוא שהחברה חוששת שלא תוכל לעמוד בתשלום הקרוב למחזיקי האג"ח בחודש פברואר. בהתאם לכך נוספה הערת "עסק חי" בדוחות.

ליפנאוטו החזקות התחייבויות של 415 מיליון שקל, מתוכן 120 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הנסחרות בתשואת זבל של 19%. ללא שיפור בתוצאות, תשלום הקרן והריבית בזמן נראה כמשימה קשה במיוחד. החברה הבת לא תוכל לחלק השנה דיבידנד ולכן המשקיעים מצפים מזאבי שימשיך לתמוך בחברה.

עד היום העניק בעל השליטה ליפנאוטו החזקות הלוואת בהיקף של 103 מיליון שקל. יפנאוטו מדווחת כי לאחר תאריך המאזן החליט בעל השליטה על המרת הלוואות בעלים נחותות בהיקף של 85 מיליון שקל להון מניות, כך שההון העצמי יחזור להיות חיובי בהיקף של 74 מיליון שקל. זאבי גם התחייב, עוד באוגוסט, לתמוך בחברה, כך שתוכל לעמוד בתשלום האג"ח הקרוב בגובה 30 מיליון שקל. בדוחות נמסר כי לחברה אין מקורות עצמיים לתשלום החלות השוטפת של האג"ח בפברואר.

בדוחות החברה נכתב כי "מאחר שאין ודאות שהחברות בעלות השליטה יזרימו את הסכום הדרוש קיים ספק משמעותי ביכולת החברה לעמוד בחלות השוטפת של התחייבויותיה כלפי בעלי האג"ח". מיפנאוטו החזקות נמסר היום ל"גלובס" כי "יש לחברה הבטחה מהחברות בעלות השליטה שיעמדו בהתחייבויות".

ייאלץ להפחית את דמי הניהול

בתוך כך, זאבי עדיין מתקשה לאשר את הסכם דמי הניהול שלו שהסתיים בדצמבר 2010. בתחילה ביקשו חברות בשליטת זאבי דמי ניהול המצטברים להיקף של 8.3 מיליון שקל בשנה, כשבהמשך הופחת הסכום ל-2.6 מיליון שקל. לאחר שחברת הייעוץ אנטרופי המליצה למוסדיים שלא לאשר את דמי הניהול, צפוי זאבי לפרסם הצעה חדשה עם דמי ניהול נמוכים יותר.

הסכם ההעסקה של זאבי, המכהן בתפקיד יו"ר יפנאוטו אחזקות, הסתיים בסוף דצמבר 2010, והוא ביקש להאריכו בחמש שנים. לזימון אסיפת אג"ח שנועדה לאשר בעבר את הסכם ההעסקה צירף זאבי עבודה שביצעה עבורו חברת BDO זיו האפט, שקבעה שדמי הניהול הראויים לו הם בגובה של כ-8 מיליון שקל בשנה. אלא שמסמכים מסוג זה כבר אינם מרשימים את המוסדיים, נוכח הפסד של כ-120 מיליון שקל שרשמה יפנאוטו אחזקות בשלוש השנים האחרונות.

דובר החברה ביקש להבהיר כי "יפנאוטו אחזקות היא חברה נפרדת מהחברה הבת, יפנאוטו רכב, יבואנית סובארו בישראל". לדבריו, "החברה הבת היא בעלת חוסן כלכלי ונכסים רבים, ותמשיך לפעול ביתר שאת בשוק הרכב בישראל".