גולדמן זאקס: "שנת 2012 תהיה 2008 החדשה"

בנק ההשקעות: "משבר החוב באירופה בא במקום משבר הסאב-פריים" ■ "הכלכלה האמריקנית נפלה למיתון בדצמבר 2007 ממש כמו שמסתמן כי הכלכלה באיחוד האירופי עושה כרגע"

בגולדמן זאקס הוציאו תחזית לא אופטימית לגבי כיוון הכלכלה בשנת 2012 וסבורים כי פני הכלכלה הגלובלית לכיוון מיתון חריף, הדומה לזה של 2008. "ארבע שנים אחרי, 2012עלולה להיות דומה ל-2008, השחקנים שונים אך המאפיינים זהים", מציינים.

בהנחה שגולדמן זאקס צודקים בהערכתם, הכלכלה הגלובלית עלולה להתאפיין בקשיים שאפיינו אותה ב-2008, כאשר הפעם האיחוד האירופי ישמש שחקן ראשי ותחליף את הכלכלה האמריקנית בתפקיד הראשי של המשבר ב-2008, עת נפילת ליהמן ברדרס.

בגולמן זאקס רואים קווים מקבילים בין המצב בתקופה שלפני 2008, טרום המשבר לבין התקופה הנוכחית "הכלכלה האמריקנית נפלה למיתון בדצמבר 2007 ממש כמו שמסתמן כי הכלכלה באיחוד האירופי עושה כרגע", מעריכים כלכלני הבנק.

בגולמן זאקס סבורים כי משבר החוב במדינות ומערכת הבנקים, שלהם החזקה גבוהה באג"ח המדינות השקועות בחובות, הם השחקנים החדשים במשבר החדש והם מחליפים את קרנות הסיכון שנוהלו ע"י בר סטרנס - למעשה מעריכים בגולדמן זאקס כי משבר החוב באירופה בא במקום משבר הסאב-פריים.

שוק הנפט מהווה נקודה מקבילה נוספת בין התקופה ההיא לבין התקופה הנוכחית, שוק הדיזל מהווה אינדיקציה ברורה לכך, מעריכים בבנק.

בגולדמן זאקס מדגישים כי רצף הנסיבות מזכיר מאוד את התקופה טרום המשבר של 2008 אך מציינים כי לא ניתן להעריך אם התוצאה ידועה מראש. עוד מעריכים בגולדמן זאקס כי בין אם השחקנים המרכזיים הם פוליטיקאים, בנקאים או סוחרים בענף האנרגיה, כולם מודעים היום לסכנה המרחפת מעל ראשם.

"מדובר במודעות גבוהה הרבה יותר מזו שאפיינה את השחקנים ב-2008", מציינים. לשם המחשה, מציינים בבנק ההשקעות את שוק הנפט, "קשה לדמיין את שוק האנרגיה חוזר על הטעות של 2008, כאשר מחיר הנפט עלה ל-147 דולר לחבית נוכח הירידה בביקוש".