מגדל גייס 600 מ' ש' לקרן כספית; קסם גייס מאות מ' לפיקדון

במהלך נובמבר נפדו מענף הקרנות כ-2.2 מיליארד ש' ■ ההסבר לגיוסים הגבוהים בקרן הכספית של מגדל שוקי הון: זהו הגוף היחיד שלא גובה דמי ניהול

לאחר אתנחתא קצרה באוקטובר, שבמהלכו עלו שוקי המניות העולמיים ועימם השוק המקומי, ונרשמה האטה מהותית בפדיונות מענף קרנות הנאמנות; הגיע חודש נובמבר, וחזרו גם התנודתיות וירידות השערים החדות, לצד החששות המתמשכים עקב המשבר באירופה. כך, שבו גם הפדיונות לענף, ובחודש נובמבר אלו הסתכמו ב-2.2 מיליארד שקל.

בפעם הראשונה זה שנה נרשמו במהלך נובמבר פדיונות גם בקרנות כספיות - של כ-785 מיליון שקל. כך, חלקן של הקרנות המסורתיות בפדיונות בחודש החולף עמד על כ-1.5 מיליארד שקל. נראה כי הפדיונות בקרנות כספיות אינן תוצאה של מעבר כספי לקרנות סולידיות פחות והגדלת רכיבי הסיכון, אלא נובעות מכך שאין עוד כמעט קרנות שלא גובות דמי ניהול. בנוסף, מאז הושקו קרנות המק"מ (המשקיעות במק"מ אחד בלבד), משקיעים רבים מוצאים בהן מפלט לכספם, וניתן להניח שהכספים שנפדו מהכספיות עברו גם אליהן.

למעשה, האפיק היחיד שגייס הוא הקרנות השקליות, ואל נכסיהן נוספו כ-600 מיליון שקל. בהנחה כי מרבית הגיוסים לקרנות הללו נותבו לקרנות המק"מ, ניתן לומר כי ענף הקרנות המסורתי - קרנות האג"ח והמניות, איבדו בנובמבר כ-2.1 מיליארד שקל. כהמשך למגמה של השנה החולפת, מרבית הפדיונות נרשמו בקרנות האג"ח הכללי, שאיבדו החודש כ-1.5 מיליארד שקל.

מתחילת השנה מדובר בפדיונות של כ-7 מיליארד שקל מהענף, ובאובדן של 11 מיליארד שקל מנכסי הענף בכלל (קיטון של 7%), שעומדים כעת על 145.5 מיליארד שקל - קצת פחות מאשר בחודש יולי האחרון. אם מנטרלים את הקרנות הכספיות, שגייסו מתחילת השנה כ-18 מיליארד שקל (ובהן יש כבר כ-36 מיליארד שקל - האפיק השני בגודלו בענף הקרנות), הרי הענף נחתך ב-21%.

סנטימנט חיובי בתעודות הסל

בענף תעודות הסל, לעומת זאת, הסנטימנט החיובי נמשך, וגם בחודש החולף נרשמו בו גיוסים גבוהים שמזכירים את החודשים הטובים של 2009-2010. זאת בעיקר בשל גיוס מסיבי של קסם תעודות סל, בהיקף של קרוב למיליארד שקל. לפניכם המספרים המרכזיים, שמסכמים את החודש החולף בקרנות ובתעודות:

■ 12 מיליון שקל. זהו היקף הגיוס של הראל-פיא לקרנות המסורתיות שלה. למעשה, חברת הקרנות שבניהול סמי בבקוב, היא היחידה בין שבעת המנהלים הגדולים שגייסה החודש יותר מאשר פדתה, בעיקר לקרנות המק"מ. הראל פיא הובילה את הגיוסים ב-2010, אך השנה החליטה להעלות את דמי הניהול בקרנות הכספיות שלה, וספגה בשל כך פדיונות של מיליארדי שקלים - מה שהביא לאובדן של כ-16% מנכסיה.

■ 62 מיליון שקל. זהו היקף הגיוס של קרנות אלטשולר שחם בנובמבר - הגיוס הגבוה ביותר בענף בחודש זה. קרנות החברה, שבניהול גילעד אלטשולר, גייסו כ-59 מיליון שקל לקרנות המסורתיות ורק כ-3 מיליון שקל לכספיות. גם באקסלנס נרשמו גיוסים בכספיות - של 27 מיליון שקל; אולם משאר קרנות החברה שבניהול מאיר מזוז נפדו כ-185 מיליון שקל, ולכן השורה תחתונה שלהן שלילית.

■ 1. זהו מספר בתי ההשקעות שעדיין לא גובים דמי ניהול בקרנות כספיות, או לא הגבילו את הקרנות הכספיות שלהם ביחידות, או העלו את עמלת הרכישה בהן. בית ההשקעות הזה הוא מגדל שוקי הון. קרנות החברה, שבניהול שגיא שטיין, גייסו סכום עצום של 624 מיליון שקל לקרנות הכספיות, שהצליחו לחפות על פדיונות של 108 מיליון שקל בשאר הקרנות. לכן, בשורה תחתונה עמדו הגיוסים על 516 מיליון שקל. מתחילת השנה גייסו קרנות מגדל שוקי הון למעלה מ-5 מיליארד שקל לקרנות הללו, ומנגד נרשמו מהמסורתיות פדיונות של כ-2.6 מיליארד שקל.

■ 91%. זהו שיעור הגיוס של קסם מסך הגיוס בענף תעודות הסל החודש. חברת תעודות הסל של אקסלנס, שבניהול אבנר חדד ובועז נגר, גייסה 990 מיליון שקל מתוך כ-1.1 מיליארד שקל שגייס הענף כולו בחודש החולף. בזכות גיוסיה בחודשיים האחרונים קסם חזרה להוביל את הענף מבחינת נתח השוק שלה, שעומד כעת על 34%, עם היקף נכסים של 18.7 מיליארד שקל. מרבית הגיוסים של קסם היו בתעודות הפיקדון כמו קסם ג'מבו - המקבילה של ענף תעודות הסל לקרנות הכספיות.

מעניין לציין כי בנובמבר, בגלל ירידות השערים בשווקים, קטנו נכסי הענף ב-224 מיליון שקל, ל-54.9 מיליארד שקל - מה שלא הפריע כאמור לגיוסים הנרחבים. במקום השני מבחינת גיוסים נמצאות תעודות הסל של הראל, שגייסו בחודש החולף 107 מיליון שקל.

ענף קרנות הנאמנות בחודש נובמבר
 ענף קרנות הנאמנות בחודש נובמבר

הגיוסים והפדיונות של מנהלי תעודות הסל בחודש נובמבר
 הגיוסים והפדיונות של מנהלי תעודות הסל בחודש נובמבר