מנכ"ל חדשות 10: אני לא יכול להסתכל לעובדים בעיניים

אורי רוזן בכנס העיתונות: "שכר הטאלנטים בערוץ 10 לא עולה על 2.5% מהתקציב" ■ עורך "גלובס" חגי גולן: "יכולות הגופים הגדולים ללחוץ על התקשורת היא גדולה"

ממלא-מקום מנכ"ל חדשות 10, אורי רוזן, טוען כי מצבה של החברה בראשה הוא עומד קשה ביותר. "המצב הכלכלי משפיע עלינו באופן דרמטי. סגרנו את מחלקת הפיתוח, וזה לא הקיצוץ היחידי שעשינו. מחודש לחודש זה ניכר יותר על המסך", אמר רוזן בפאנל בהנחייתו של שרון גל בכנס אילת לעיתונות.

בדיון שעסק במצב גופי התקשורת לאור המצב הכלכלי, אמר עורך "גלובס", חגי גולן, כי "כלי התקשורת הם כחיידקים מוחלשים. היכולות של הגופים הגדולים ללחוץ על כלי התקשורת היא גדולה. יש ירידה גדולה בהכנסות. תחקירן, למשל, שמייצר תוצרת נמוכה באופן יחסי, לפעמים יוציא תחקיר בחודש, ולפעמים לא יהיה ממנו כלום. הקושי שלנו להעסיק תחקירנים בימים כאלה הולך וגודל. הם הראשונים שיפוטרו".

כשנשאל האם היה תחקיר שלא פורסם בשל המצב, ענה גולן: "אני לא יכול לזכור משהו ספציפי, אבל אין ספק שאנחנו הרבה יותר לחיצים בתקופה הזו. כאשר אתה מקבל את הטלפון מפוליטיקאים או מהמפרסמים הגדולים, והטלפונים מגיעים, הלחץ הוא גדול, ואנחנו יודעים למה הם מתכוונים כשהם מרימים את הטלפון".

הפרשן הכלכלי הבכיר נחמיה שטרסלר אמר כי "בחצי השנה האחרונה רואים את זה במערכות התקשורת. הלחץ הכלכלי על הבעלים גובר, והם מעבירים את הלחץ לעיתונאים. יש פיטורים, קיצוצים, הורדות שכר. אפילו קשת כבר לא מרוויחה, הרוב מפסידים. כשאתה מפסיד, אתה חלש מול הפוליטיקאים, ויש צנזורה עצמית, לא כותבים מאמרים. כשאין לי מעמד, אתה צריך להתיישר לפי מה שהבעלים רוצה, גם אם הבעלים לא אומר את זה".

באשר לשכר העיתונאים אמר אורי רוזן: "אני לא מרוצה מהשכר שאני משלם לעובדים. קשה לי להסתכל להם בעיניים. כל חצי שנה הם מזכירים לי שהבטחתי להעלות להם את השכר, ואני מורח אותם עוד שנה, כי אי-אפשר להעלות להם כשבעלי הערוץ מפסידים... שכר הטאלנטים ירד בגלל המצב. היום הם מרוויחים שכר נמוך ממה שהובטח להם. השכר של כל הטאלנטים שלנו לא עולה על 2.5% מכלל התקציב של הערוץ".

לדבריו, "יש לנו חובות בתחום היצירה, תמלוגים וכו' - בזמן שהעיתונים לא מחויבים. הכרחתי את 'לילה כלכלי' לעזוב את ערוץ 10 ולצאת להפקה חיצונית. פיטרנו את העובדים ושכרנו אותם על-ידי חברה אחרת".

חגי גולן יצא להגנת ערוץ 10: "לפני כמה חודשים המדינה שינתה את תנאי משאב הטבע גז, ותשובה נדרש לשלם יותר", אמר, "מדוע שלא ישנו את התנאים לערוץ 10? גם את התנאים של ערוץ 10 אפשר לשנות, זה לא לוחות הברית. בעלי ההון לא יכולים להפסיד יותר. אם המצב ב'מעריב' יימשך ככה - נוחי דנקנר, האיש שניסה לקנות אותו ולהציל אותו, ייאלץ לסגור אותו. הוא לא יוכל להמשיך לממן את ההפסדים לאורך זמן".

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, אמר כי "עד שנת 2008 ערוץ 10 הפסיד בין 80 ל-100 מיליון שקל. זה כישלון מוחלט הן מההיבט התכני והן מההיבט הכלכלי. יוסי ורשבסקי הגיע ושיפר את המצב, והערוץ עומד במחויבויות התוכן, צמצם את ההפסדים שלו. זו שעת המבחן של חופש העיתונות".

פרופ' דן כספי מאוניברסיטת בן-גוריון אמר כי "את המצב היום אפשר לסכם: 'טאלנטים מול תאילנדים'. יש טאלנטים המשתכרים פי 15 ויותר לעומת תאילנדים. התאילנדים הם הראשונים שמפוטרים. התקשורת הישראלית משקפת את החברה הישראלית - חברה של פערים גדלים והולכים. התקשורת היא קורבן ראשון לכוחות השוק.

"השקעה בתקשורת היא גם משיקולים פוליטיים ולא רק כלכליים. שלא יבכו כאן על הפסדים כלכליים, כי אלה מקזזים את הרווחים הפוליטים. משום כך אני מסרב להצטרף לחבורת הבכיינים ולאווירת הנכאים. התמונה הרבה יותר מורכבת. מי שחייב 60 מיליון שקל? הלוואי שכולנו נהיה חייבים סכומים כאלה".

באשר לפתרון אמר נחמיה שטרסלר: "יכול להיות שאנחנו בעודף כושר ייצור. יש כמות מסוימת של פרסום, ואולי כמות הפרסום לא מספיקה לפרנס כל-כך הרבה תחנות רדיו, עיתונים וטלוויזיה. אם אני צודק בעניין, אז הציפייה שלי עצובה - שאחד מכלי התקשורת ייסגר. אולי זה יהיה עיתון, רדיו או ערוץ טלוויזיה, שייסגר ב-2012".

סמירה אמר בנושא כי "יש היצע ענק בשוק, עם כל תפקיד קטן יש המון מתמודדים שסיימו לימודי תקשורת ומוכנים לעבוד בשכר זעום".

לדברי רוזן, "לסטודנטים אין איפה לעבוד, ולכן הם פונים למלצרות או ליחסי ציבור. אני מקיים ראיונות עבודה רק מתוך נימוס. מה יקרה אם העובדים יתאגדו ויצליחו לשפר את התנאים? החובות עוד יותר יגדלו. אין פה גרגרנות כלכלית".