להקת "סירק דה סוליי" תגיע לארץ עם מופע הקרקס הגרנדיוזי

מופע הקרקס "אלגריה" ייתקיים באוגוסט 2012 ■ בראיון ל"גלובס" מסבירים שוקי וייס והמפיקים הבינלאומיים של המופע כיצד ניתן להנגיש לקהל יעד רחב את המופע הגרנדיוזי ביותר שהגיע לארץ עד כה

ירק דה סוליי, מופע הקרקס המצליח בעולם ב-20 השנים האחרונות, מגיע לישראל. בקיץ 2012 יועלה בהיכל הספורט נוקיה בתל אביב, בין ה-8 ל-18 באוגוסט, "אלגריה" (Alegria), אחד המצליחים מבין 22 המופעים שהעלה סירק דה סוליי עד היום. כך הודיעו המפיק הישראלי שוקי וייס, שותפו המפיק הבינלאומי מארק ליברברג ונציגי סיבוב ההופעות העולמי של "אלגריה", מנהלת ההפקה קלייר או'קונל והמנהל האמנותי ברונו דמאנייק, במסיבת עיתונאים שהתקיימה בעיר פרנקפורט בגרמניה.

"אלגריה" (שמחה וצהלה בספרדית) הועלה לראשונה בשנת 1994 וציין עשור לייסוד סירק דה סוליי. מאז הוצג יותר מ-6,000 פעם וצפו בו כ-12 מיליון איש (בכלל המופעים של סירק דה סוליי צפו עד היום יותר ממאה מיליון איש ברחבי העולם). צוות המופע שיגיע לארץ יכלול 55 אמנים מ-18 מדינות, וצוות טכני של 120 איש יעצב מחדש את החלל הפנימי של היכל הספורט נוקיה ויתאים אותו לצרכים הטכניים המורכבים. על-פי המפיק שוקי וייס, שאלת יכולת ההתאמה של אולם מקומי למופע הייתה הסיבה העיקרית לעיקוב בחתימת החוזה.

"אנחנו מנהלים מגעים כבר שנתיים, ומהרגע הראשון הייתה נכונות של ההפקה הבינלאומית להגיע לישראל. צוותים טכניים מטעמם הגיעו קרוב לעשר פעמים לארץ לבחון את היכל הספורט נוקיה. הבעיה הייתה לא רק מה לעשות, אלא גם מה ואם אפשר יהיה לעשות. ניאלץ לקדוח בקירות, להרחיב את פתחי היציאה מחדרי ההלבשה, להרים את התקרה ובסוף להחזיר הכול למצב הקודם. רק אחרי שנפתרו הבעיות הטכניות, וקיבלנו את האישורים מבעלי האולם לשנות ולהתקין מחדש את המפרט הטכני שהוצג בפניהם, יכולנו לשוב לנציגי ההפקה ולומר: 'אפשר להתחיל משא ומתן'".

- המופע שיועלה בישראל יהיה זהה לחלוטין לגרסה הבינלאומית? ואם כן, האם כרטיסים יימכרו בסכומים הגיוניים למגבלות הכיס של הקהל הישראלי?

מארק ליברברג: "המופע יהיה זהה בכל פרט למה שראו צופים בגרמניה ובכל מדינה אחרת, כולל אולם המופעים הקבוע של סירק דה סוליי בלאס וגאס. הם לא היו מאשרים התפשרות על איכות. ההערכה היא שקהל בסדר גודל של בין 3,500 ל-4,000 איש יצפה בכל הופעה בתל-אביב, מאחר ששאר המושבים בהיכל הספורט נוקיה ימוקמו בשטח שיהפוך לאחורי הקלעים. אני מניח שבסופו של דבר יוכלו לצפות ב'אלגריה' קרוב ל-50 אלף איש.

"מחירי הכרטיסים היו סוגיה מכרעת במשא ומתן, בגלל שגם לנו וגם להפקת המופע הבינלאומית חשוב לתת לקהל-יעד רחב אופציה ליהנות מהחוויה במחיר הוגן ככל הניתן".

- אפשר לכסות עלויות ולהרוויח בתנאים כאלה?

וייס: "המטרה העיקרית העומדת לנגד עינינו היא תחילתה של ידידות ארוכה, בתקווה שגם מופלאה, בין סירק דה סוליי והקהל הישראלי. מוקדם לחשב עלויות סופיות, אבל הן יגיעו מן הסתם לכמה מיליוני דולר, כך שזה לא מקרה של לעשות מכה ולסגור עניין. השאיפה היא ש'אלגריה' יהיה הראשון מתוך כמה מופעים שלהם שיגיעו בעתיד לארץ".

את הבחירה במופע הספציפי "אלגריה" כספתח לקהל הישראלי, מסביר

ליברברג: "זה מופע שהוא אבן דרך בקריירה של סירק דה סוליי. בידור לכל המשפחה במובן האיכותי ביותר של המילה, וכמובן שהיינו צריכים לבחור מופע שיועד ממילא לרוץ באירופה במהלך קיץ 2011, כדי שניתן יהיה להביא אותו לישראל".

מפגיזים את החושים

את סירק דה סוליי ("קרקס השמש" בצרפתית) הקימו בשנת 1984 גי לליברטה ודניאל גוטייה, שני אמני רחוב תושבי הכפר ביי סנט פול במחוז קוויבק בקנדה. השניים חלמו על קרקס רחוב בטעם של פעם, וקיבצו 13 קולגות לסיבוב הופעות ראשון וצנוע שזכה לביקורות נלהבות. בחלומותיהם הוורודים ביותר לא חלמו שהמיזם יהפוך לאימפריה חובקת עולם (בסיס התאגיד פועל במונטריאול, וכל פרט עדיין עובר אישור אישי של ההנהלה האמנותית וגי לליברטה עצמו). כיום מעסיק התאגיד יותר מ-5,000 איש בהם 1,200 אמנים, ובשנת 2010 לבדה צפו במופעים יותר מ-15 מיליון איש.

צפייה ב"אלגריה" מאשרת את טיעוניו של מארק ליברברג, הן בסוגיית קהל-היעד והן בהתאמה להיכל הספורט נוקיה. כמו כל מופעי סירק דה סוליי גם כאן נעשה שימוש בחללים עצומים ופירוטכניקה מרהיבה. את האולם בפרנקפורט גדשו 4,000 איש, רובם משפחות בהרכב מלא של הורים וילדים שצפו בנשימה עצורה במפגן הראווה בן השעתיים. סוד קסמו של סירק דה סוליי היה תמיד שילוב בין אלמנטים קלאסיים של קרקס רחוב מסורתי והפירוטכניקה המודרנית ביותר. ב"אלגריה" האלמנט האנושי נשאר תמיד לפני הטכנולוגיה, והקטעים המרשימים ביותר בנויים על כישרונם הפיזי הבלתי ייאמן של משתתפיו, הבוראים עולם קסום ומפגיזים את החושים בצבעים ובתנועה. בין השאר מתהדר "אלגריה" בליצנים מצחיקים עד דמעות, לוליינים הלועגים לכוח המשיכה ונערות גומי המפתלות גופן בגמישות שהייתה גורמת לביסלי גריל רגשי נחיתות.

"כאשר הועלה 'אלגריה' לראשונה, בשנת 1994, עידן האינטרנט היה בעיצומו של המעבר מחידוש טכני לתופעה חברתית. מהלך שגרם לצעירים להרגיש שגילו עולם חדש, בעוד מבוגרים הגיבו ברתיעה", מסביר המנהל האמנותי ברונו דמאנייק. "כל מופע של סירק דה סוליי בנוי סביב קונספט שונה, והקו השולט ב'אלגריה' הוא מרד נעורים בממסד ואנרגיה חדשה המחליפה את העולם הישן. אני מאמין שזו אחת הסיבות להזדהות עם ההתרחשויות על הבמה, מעבר לעובדה שזה בידור ברמת הגימור הגבוהה ביותר".

מכירת הכרטיסים למופע "אלגריה" של סירק דה סוליי בישראל מתחילה השבוע באמצעות אתר eventim.co.il טווח המחירים נע בין 220 ל-360 שקל