ביבי המכופף

סקרים אפשר לכוון, להטות, להזיז אחוז פה, נקודה שם. זה לא עסק מדעי, אלא מסחרי

אפילו נניח שהחלטת בנימין נתניהו להקדמת הפריימריז היא אכן מחטף, הרי ברור שהוא לא עשה שום דבר שכל פוליטיקאי אחר במקומו לא היה עושה. לבן-אדם יש שליטה מוחלטת במפלגתו, למה הוא צריך לחכות? שמצבו יורע? לכן, טענת המחטף, כשלעצמה, אינה פוסלת את המהלך.

אלא אם כן ההחלטה מנוגדת לחוקי המפלגה. השר סילבן שלום, הטוען לכתר מנהיגות הליכוד, טוען שזה בדיוק המצב, ולכן המהלך אינו חוקי. ואמנם, חוקת הליכוד קובעת שהפריימריז על מנהיגות המפלגה ייערכו בחצי השנה האחרונה לפני הבחירות.

ההגבלה הזאת אינה שרירותית, היא מושתתת על הרצון להבטיח שהמפלגה תגיע לבחירות עם המנהיג הכי פופולרי בתקופת אותו זמן.

תחולה עכשווית

מה עונים אנשי נתניהו לסילבן? - שראש הממשלה יכנס את מרכז הליכוד כדי לשנות את הסעיף הזה בחוק. כלומר, הם מאשרים בעצם את קיומו של חוק מגביל. אבל לביבי יש רוב במפלגה, אז הוא לא זקוק לוויכוחים על כך - הוא פשוט יכופף את החוק כרצונו ויעניק לו תחולה עכשווית.

ממש כמו שניסה לעשות עם החוקים נגד בית המשפט העליון (וחזר בו לאחר שקיבל הערה קשה מהיועץ המשפטי לממשלה ומשפטנים בכירים אחרים). וזה, להבדיל מטענת המחטף, כן ראוי לכל גינוי. אם ביבי רוצה לשנות את החוק, עליו לעשות זאת, כך שתוקפו יתחיל לאחר הבחירות הבאות.

מה ש"העם" אוהב

עם זאת, מבחינה עניינית-דמוקרטית, להבדיל ממשפטית, יש לי בעיה עם חוקים כאלה. המגמה שלהם היא להביא אל הקלפי את המועמד שיכול למשוך הכי הרבה מנדטים. איך יודעים מי המועמד הזה? - סקרים, כמובן.

כלומר, ייבחר לא בהכרח המועמד שיכול להיות ראש הממשלה הטוב ביותר, אלא מי ש"העם" אוהב אותו הכי הרבה. ואנחנו יודעים את מי העם אוהב בדרך-כלל, וזה לא את בהכרח האנשים האיכותיים והכשירים ביותר, לפעמים ההיפך.

מנהיגות הסקרים

מה גם שאנחנו כבר יודעים שסקרים יודעים שסקרים אפשר לכוון, להטות, להזיז אחוז פה, רבע נקודה שם. זה לא עסק מדעי, אלא מסחרי. זה לא עסק אידיאולוגי אלא מגמתי, בצורה כזאת או אחרת. לכן, חוקים כמו זה של הליכוד, גורמים להעברת הבחירה במנהיג המפלגה אל עורכי הסקרים.

אני בהחלט לא אצטער לראות את החוק הזה קובע מועד פריימריז מוקדם יותר, משהו כמו אמצע כהונת הממשלה - כל ממשלה וכל מפלגה. זה ייתן יותר סיכוי לבחירת מועמד, ללא תלות בפופולריות של סקרים, או במגמתיות שלהם או בטעויותיהם. אבל עכשיו קיים חוק, שקבע שישה חודשים, וצריך לכבדו. אם נתניהו יתרגל לכבד את חוקי מפלגתו, אולי הוא יחוש כבוד גם אל חוקי הדמוקרטיה של המדינה.