נעילה מעורבת בבורסות אירופה על רקע אזהרות S&P

ההזמנות ממפעלים בגרמניה רשמו באוקטובר את הזינוק הגבוה ביותר ב-19 החודשים האחרונים והצליחו לאושש מעט את מדדי המניות בצהריים, אך הודעה שלילית נוספת מצד S&P טרפה את הקלפים

בורסות אירופה ננעלו היום (ג') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות, כאשר המשקיעים הגיבו בעיקר לאזרהות סוכנות הדירוג S&P כי היא בוחנת את דירוג האשראי של כל מדינות גוש האירו - כולל גרמניה וצרפת - וכן את דירוג האשראי של קרן הסיוע האירופאית (EFSF). אם אכן תממש S&P את האיום, הדבר יפגע במאמצים לחלץ את המדינות עמוסות החובות ביבשת.

במוקד המסחר היום, עמדה אזהרת סוכנות הדירוג S&P מאמש כי היא עלולה להוריד את דירוג האשראי של כל 17 מדינות גוש האירו, כולל 6 מדינות בעלות דירוג מושלם - גרמניה, צרפת, הולנד, אוסטריה, פינלנד ולוקסמבורג. בהמשך ישיר לכך, היום הבהירה S&P כי גם דירוג האשראי של ה-EFSF נמצא תחת מעקב. (לסיפור המלא)

המשמעויות עבור גוש האירו הן הרות אסון: אם דירוג האשראי של גרמניה או צרפת ייפגע, הרי שגם הדירוג של קרן החילוץ הגדולה (EFSF) יירד, מה שיפגע ביכולתה לגייס הון מגופים מוסדיים ומדינות זרות ולסייע למדינות עמוסות החובות, ואיטליה בראשן.

"מהלך אזהרת הדירוג יאלץ את הבנק המרכזי של אירופה להיות אגרסיבי", אמר ג'ים ריד, אסטרטג בדויטשה בנק בלונדון. "2012 נראית כמו שנה מכריעה בה יוחלט האם הבנק המרכזי מקבל על עצמו אופי אחר ממה שהוא ידוע היום", אמר.

גרמניה מאבדת גובה

מדד הדאקס בגרמניה איבד היום גובה גם על רקע הדיווחים כי ממשלת גרמניה תהיה מוכנה להלאים את הבנק השני בגודלו במדינה, קומרצבנק, אם לא יצליח לגייס הון משמעותי בשנה הבאה, כך על פי הדיווח של העיתון הגרמני "דר שפיגל". הממשלה כבר מחזיקה 25% ממניותיו של הבנק. (לסיפור המלא)

על פי סקר בלומברג שנערך בקרב 58 כלכלנים, נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דרגי, צפוי לחתוך השבוע את הריבית ב-0.25% לקראת פסגת מנהיגי אירופה ביום שישי. המנהיגים צפויים להיפגש לדון בפתרונות האפשריים למשבר החוב, ועשויים להכריז על הקמתו של איחוד פיסקאלי באירופה - שיאפשר פיקוח על המדיניות של כלכלות אירופה ה"חלשות", על ידי ה"חזקות".

"הסנטימנט בשווקים השתפר מעט בשבועיים האחרונים, אך בתקופה זו כל מהלך עליות הוא קשה ומלווה בחשש לגבי חדשות רעות שעלולות לצוץ בהמשך", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן ב-IG Markets.

מאקרו: זינוק בהזדמנות ממפעלים

בזירת המאקרו, פורסם היום כי ההזמנות ממפעלים בגרמניה רשמו באוקטובר את הזינוק הגבוה ביותר ב-19 החודשים האחרונים. זאת לאחר 3 חודשים רצופים של ירידות. הנתון הצביע על עלייה חדה של 5.2% לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 1% בלבד לאחר ירידה של 4.6% בספטמבר.

בין המניות המרכזות עניין RWE על רקע כוונתה לגייס 2.1 מיליארד אירו לקיצוץ בחוב של החברה. עוד מרכזת עניין Finmeccanica לאחר שסוכנות הדירוג S&P חתכה את דירוג האשראי הארוך טווח ל(BBB-) עם תחזית דירוג שלילית.

נעילה שלילית באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל בירידות שערים היום, בעיקר עקב חששות לגורלו של גוש האירו. גם בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, שמאותתים על צפי לירידות של כ-0.2% בפתיחת המסחר היום, נרשמות ירידות לאחר שאתמול הסתיים שם יום המסחר במגמה חיובית.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בעליות שערים, כאשר הידיעה המשמעותית ביותר בשעות האחרונות של המסחר היא כי S&P תציב את כל מדינות גוש האירו תחת ביקורת אשראי. בורסות אירופה סגרו בעליות בעקבות אופטימיות בקרב המשקיעים לאור פגישת קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי, אשר אמרו שהם קרובים מאוד להסכם סופי על אמנה שתחזק את המשמעת הפיסקאלית באירופה.

אתמול דיווח ה"פיננשיל טיימס" כי סוכנות הדירוג S&P עשויה להוריד את דירוג האשראי של כל 17 מדינות גוש האירו, כולל שש מדינות בעלות דירוג מושלם. "יש חששות שמדינות מרכזיות באירופה, כמו איטליה וספרד, יגדילו את הגרעונות שלהם והגוש כולו יספוג הורדת דירוג אשראי כולל המדינות החזקות", אמר לבלומברג Fumiyuki Nakanishi, מנהל השקעות בטוקיו.

מדינות אסיה סובלות כיום מסיכון רב הרבה יותר לגלישה למיתון עקב המשברים באירופה ובארה"ב, כך מעריכים כלכלני הבנק האסיאתי לפיתוח בסקירה שהתפרסמה היום. "אי הוודאות בעולם מחייבת את מנהיגי האזור לגלות גמישות ומהירות בתגובותיהם להתפתחויות".

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]