"התנודתיות בשווקים מחזיקה את מדינות AAA כבנות ערובה"

הערכות בקרב הכלכלנים: אוסטריה, הולנד, פינלנד סובלות מהתנודתיות הנגרמת ממשבר החוב באירופה, מה שפוגע במעמדם כחוף מבטחים עבור המשקיעים

בעקבות תחזית הדירוג של S&P לפייה קיים איום על תחזית דירוג האשראי של כל מדינות גוש האירו, גוברות הערכות כי התנודתיות בשווקים מחזיקה את מדינות בעלות דירוג אשראישל AAA כבנות ערובה. אוסטריה, הולנד, פינלנד סובלות מהתנודתיות הנגרמת ממשבר החוב באירופה, מה שפוגע במעמדם כחוף מבטחים עבור המשקיעים.

על רקע התנודתיות של ה-60 ימים האחרונים שבאה לידי ביטוי בשוק האג"ח הממשלתיות, התשואה על האג"ח ל-10 שנים של שלוש המדינות הבטוחות הגיעו לשיאים בחודש נובמבר על העלייה בתנודתיות. מדינות אלו נתונות היום גם הן לבחינת מעקב של סוכנות הדירוג S&P עם סיכון להורדת דירוג.

"התנודתיות עלתה בשיעור ניכר בתקופה האחרונה, מה שמקשה מאוד על חיי המשקיעים", אמר אלכס ג'ונסון, כלכלן בחברת הניהול Fischer Francis Trees & Watts בלונדון.

"אם אתה משקיע במדינה כמו הולנד, תגלה כי מה שהיה פעם חוף מבטחים וגן עדן למשקיעים קשור קשר חזק מאוד למדינות הפריפריה של אירופה, למרות שהיסודות הכלכליים במדינות הם חזקים וטובים מאוד", אמר.

הריבית שתצטרך לשלם ממשלת הולנד למשקיעים בעבור רכישת אג"ח ל-10 שנים עלתה לרמת שיא של שנתיים עם העלייה ל-68 נקודות בסיס ב-17 בנובמבר, היום הריבית עומדת על 40 נקודות בסיס - פי שלושה לעומת השפל בריבית זו שנרשם בחודש מארס, עם 13 נקודות בסיס.

"ככל שהתנודתיות עולה, היא מסוכנת יותר למשקיעים", אמר נילס פרום, אנליסט בכיר ב-Nordea Bank AB בקופנהגן. "כשהתנודתיות גבוהה היא מקשה על החזקות המשקיעים גם במדינות כמו אוסטריה, הולנד ופינלנד".

על פי הערכות הבנק UBS, אוסטריה צריכה לגייס 20 מיליארד אירו ב-2012, הולנד צריכה לגייס 45 מיליארד אירו ופינלנד 10 מיליארד אירו. הסכומים הם נמוכים באופן משמעותי לעומת גרמניה שצריכה לגייס 184 מיליארד אירו ואיטליה שצריכה לגייס 221 מיליארד אירו.

"למרות זאת, המשקיעים עלולים להיות חרדים גם לגבי הצמדינות החזקות יחסית ומכרזי האג"ח עלולים להיות קשים יותר", אמר אנליסט בכיר.