מגדל שוקי הון: "תקיפה באיראן תפתח עולם חדש בבורסה"

יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון: "מנהיגי אירופה חייבים לשנות משהו מהר - או שיהיה מיתון באירופה ב-2012" ■ "איראן ואביב העמים הערבי - קטסטרופיים לישראל"

"אירופה הולכת למיתון בשנת 2012", כך אמר יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, בהרצאה במסגרת כנס יועצי הבנקים ברעננה של מגדל שוקי הון אתמול. לדבריו, "הבנקים באירופה נמצאים בסכנה, וכתוצאה מכך הם הולכים להוריד משמעותית את ההלוואות שלהם, דבר שישפיע על הצמיחה".

באשר לכלכלת ישראל, ויינשטיין סבור כי שני הדברים שישפיעו יותר מכל בשנה הקרובה מלבד ההשפעות של אירופה וארה"ב, הם סיפור איראן והמהפכות במדינות ערב. לדבריו, "לגבי המצב שלנו עם איראן, יכול להיות שהמלחמה כבר החלה ואף אחד עוד לא סיפר לנו את זה. יכול להיות שנתעורר בוקר אחד ונגלה שמטוסי חיל האוויר שלנו כבר באוויר בדרך לתקיפה, פעולה שתפתח עולם חדש מבחינתנו.

"הדבר השני הוא 'אביב העמים הערבי'. בעיני השינויים הללו הם קטסטרופיים לישראל. כל מה שקורה עכשיו במצריים ועליית האחים המוסלמים הוא רע מאוד לישראל. העימות הגדול במצרים עוד לפנינו, בין האחים המוסלמים לצבא המצרי שכיום שולט בכל תקציבי המדינה. זאת, לצד שאר המדינות במזרח התיכון שכתוצאה מהמהפכות מקצינות את דעתם כנגד ישראל ואת ההבטחה של אובמה שצבא ארה"ב יעזוב את עיראק במהלך שנת 2012", אומר ויינשטיין.

להערכתו, "המצב הפוליטי בישראל מאוד לא נוח למשקיע הזר, שיכול להיות שכתוצאה מכך נראה פדיונות מישראל והעברת הכספים לחו"ל. שוק ההון בשנת 2012 יהיה תנודתי מאוד. תשכחו מהשקעות של 'שגר ושכח', המשחקים הטכניים מאוד חשובים והשווקים מתנהגים בהתאם לכך. על מנת להשקיע במניות, צריך 'בטן חזקה' כדי לספוג את התנודתיות החדה שתהיה", אמר.

ויינשטיין דיבר גם על השקעה באג"ח ואמר, "מסתבר שהסייקל של שוק האג"ח מתקצר. אם פעם זה היה 6-7 שנים, הרי שהיום זה 2-3. בניגוד ל-2009 כשהמחירים היו בשפל, ידענו שמשקיעים שיקנו, ירוויחו. היום, מחירי האג"ח לא נמוכים ולא גבוהים, וזה יוצר בעיה. משקיעים שיש להם את הסבלנות לקנות אג"חים ל-3 שנים יוכלו להגיע לתשואות יפות מאוד. האג"חים של הבנקים הם מאוד מומלצים, אבל אני מדבר על אג"חים ברמות סיכון קצת יותר גדולות".

"חייבים לשנות משהו באירופה"

ויינשטיין הוסיף, כי "מנהיגי אירופה יגיעו למסקנה שהם חייבים לשנות משהו. במצב הנוכחי גוש האירו לא ישרוד - הם חייבים לבנות גוף שיהיה לו שיניים לבצע שינויים פיסיקאליים. עד עכשיו הפוליטיקאים עשו כל מה שהם רק יכולים כדי להימנע מלקבל החלטות קשות והעבירו את הזמן, אבל עכשיו הזמן אזל ואם לא יבוא שינוי משמעותי בגישה כבר בוועידה ביום שישי, גוש האירו יהיה בבעיה גדולה. אני חושב שבשלב הנוכחי, מנהיגי המדינות החזקות בגוש יעשו כל דבר, גם במחיר של ניגוד אינטרס של המדינה שלהם, כדי להגן על גוש האירו. אני לא רואה את גוש האירו נופל, כיוון שזה ישפיע על ארה"ב וסין, והן לא יתנו לזה לקרות".

ויינשטיין התייחס גם למצבה של סין שיכול להוות סיכון בשנת 2012. לדבריו, "סין הוא מקום מעניין מחד, ומסוכן מנגד להשקעות. מסין יכולה להיפתח הרעה שתשפיע על כל שווקי העולם. כיום, אין יותר מדי עדויות על מה שקורה בסין, ואין את היכולת לאמת את המספרים שהם מפרסמים. אולם, הבעיה המרכזית היא שהנושא הכלכלי בסין הוא עניין שולי. הדבר שמעניין אותם יותר מכל הוא שמירה על המשטר. עד לאחרונה, היתרון היחסי של סין היה כח עבודה זול, אולם היום זה כבר לא ככה. חברות רבות חושבות להעביר את מפעליהן למדינות אחרות, שם כח העבודה זול יותר מסין".