פרויקט הכשרת עובדים ישראלים בתחום הבניין נתקל בקשיים

שמעון דבוש, מנהל המיזם להכשרת ישראליים בענף הבניין: "יש עננה כבדה מעל הפרויקט להכשרת עובדים ישראלים בענף הבנייה בשל מחסור בתקצוב ממשרד האוצר"

בזמן שרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים דיווחה לפני מספר ימים על חתימת הסכם להבאת מאות עובדים זרים מבולגריה לענף הבניין בשבועות הקרובים ועל הסכם דומה שעתיד להיחתם עם רומניה, פרויקט הכשרת עובדים ישראלים בענף הבניין נתקל בקשיים.

"יש עננה כבדה מעל הפרויקט להכשרת עובדים ישראלים בענף הבנייה בשל מחסור בתקצוב ממשרד האוצר", כך אמר שמעון דבוש, מנהל המיזם להכשרת ישראליים בענף הבניין הפועל בשיתוף משרד התמ"ת, משרד הביטחון, התאחדות הקבלנים והסתדרות עובדי הבניין באמצעות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל. את הדברים אמר דבוש במהלך סיור באתרי בנייה בהם משולבים העובדים הישראלים. "המיזם פתוח לכל דורשי העבודה - חרדים, ערבים ישראלים ובעיקר לחיילים משוחררים. בעזרת משכורת החודשית בתוספת המענקים מהשותפות למיזם יכול עובד רציני להגיע להכנסה של כרבע מיליון שקל בסיום השנתיים".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, ציין בסיור כי עד כה הוכשרו כ- 300 עובדים ישראלים בתקופה של שלוש שנים ועל פי נתוני ההתאחדות שיעור ההישרדות של בוגרי הקורס בענף עומד על כ- 60% . "המשימות של הענף בתחום הבניה למגורים ופיתוח התשתיות מחייבות תוספת של 20 אלף עובדים מקצועיים ולכן על הממשלה להאיץ הילוך בכל הקשור להכשרת הישראלים לענף" אומר כידור, "עלות הכשרת כל עובד במסגרת הפרויקט מגיעה לכ-70 אלף שקל והאוצר התחייב לממן רק מחצית מהסכום הנחוץ להכשרת 1000 עובדים בשנה". עוד הוסיף ואמר כידור כי: "גם אם נצליח להכשיר 1000 עובדים ישראלים בשנה עדיין לא נצליח להדביק את המחסור שנוצר בעובדים ולכן במקביל להכשרת העובדים הישראלים יש להמשיך ולהעסיק עובדים זרים".

יו"ר הוועדה לעובדים זרים, ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) שנכח גם הוא בסיור אמר: "המיזם הוא הוכחה לכך שאם כל הגורמים משלבים ידיים, אפשר לשנות ולשבור את הסטיגמה על פיה ישראלים לא רוצים לעבוד בעבודות מסוימות. ראיתי בסיור צעירים מכל קצוות האוכלוסייה - רווקים ונשואים, עירוניים, בני קיבוצים ומתנחלים. כאשר מציעים אופק מקצועי ושכר נאות, הישראלים יצאו לעבוד גם בבניין". עוד לדברי הורוביץ, האינטרס של החברה הישראלית הוא להזדקק כמה שפחות לעובדים זרים ולהסתמך על עובדים ישראלים ברמה גבוהה שיקדמו את התחום גם מבחינה טכנולוגית. הורוביץ אמר שיעשה ככל שביכולתו לקדם את נושא התקצוב ולשמור על המיזם. "החבר'ה שפגשתי ברמה מאוד גבוהה. נהניתי לשוחח איתם", סיכם הורוביץ.

עובדי בניין ישראלים שסיימו את ההכשרה המדוברת ומועסקים כיום באתר פרויקט "לאורה" ביפו של חברת אלמוג כדאי ציינו כי: "אנחנו מאמינים שעוד ישראלים יבואו לקורס בגלל התנאים שמוצעים במסגרת המיזם. יש ליצור קבוצות עבודה הומוגניות של בוגרי הקורס, להרחיב את המודעות למיזם ולדאוג שהמענקים שהובטחו על ידי התמ"ת בגין התמדה יגיעו במועד ולא יעוכבו".