סיטיגרופ: "הבנק המרכזי האירופי יציל את איטליה וספרד"

הכלכלן הראשי של סיטיגרופ, וויליאם בויטר, מעריך כי הבנק יתערב בהצלחה בשווקי האג"ח, כתלות בהמשך מדיניות הצנע והקיצוצים באירופה ■ "ירכוש אג"ח לאורך חודשים, אפילו שנים"

משבר באירופה? אכן כן. הכלכלן הראשי של סיטיגרופ, וויליאם בויטר (Willem Buiter), פרסם היום (ג') מזכר עדכני ללקוחותיו, במסגרתו הוא מציג תחזית שלילית לאג"ח הממשלתיות של מדינות אירופה השקועות בחובות דוגמת איטליה, ספרד ובלגיה - וכן של פורטוגל, אירלנד ויוון.

אולם, בויטר מאמין כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) יתערב "בהצלחה" בשווקים לאורך זמן וישיב בעת הצורך את אמון המשקיעים באיטליה וספרד. בויטר מאמין כי הבנק יציג מדיניות רכישות אג"ח מרוסנת ומתוזמנת היטב, לאורך מספר שנים, וכתלות בהמשך מדיניות הצנע והשליטה בהוצאות של כלכלות אירופה.

למעשה, נוקט בויטר בגישה שלילית כלפי ועידת הפסגה של קברניטי אירופה בסוף השבוע הקרוב, ומציין כי "זו לא תפתור את המשבר באירופה, שדורש לטיפול לאורך זמן".

"הבנק המרכזי יתמוך - אבל יש תנאים"

"התמיכה של הבנק המרכזי האירופי בשווקים לא תינתן ללא תנאים מוקדמים. מוכנותו לרכוש אג"ח ולהלוות למדינות השקועות בחובות תיחשף טפח אחר טפח לאורך זמן, לאורך מספר חודשים או אפילו שנים", כותב בויטר.

"הוועידה הקרובה לא תפתור את המשבר ולא תעלים את הסיכונים הקיימים באירופה. היא גם לא תאושש את הצמיחה באזור, אולם - סביר שהמנהיגים יעלו את דאגותיהם סביב חובותיהן של איטליה וספרד", לדבריו.

בויטר סבור כי ה-ECB יתערב בשווקי האג"ח כדי להוריד את התשואות על האג"ח הממשלתיות של ספרד, צרפת, איטליה ואף של בלגיה - במטרה לאפשר לאלה לגייס חובות בריבית נמוכה ולמחזר חובות בעלות סבירה. מנגד, סבור בויטר כי הבנק יתלה את המשך תמיכתו בהגדלת יחס הלימות ההון של הבנקים באירופה, והמשך מדיניות הצנע ביבשת.

"אחרי מספר שנים של מדיניות צנע, יוכלו המדינות השקועות בחובות לשוב ולבנות מחדש את הצמיחה - באיטליה, ספרד וכדומה - וכמובן בפורטוגל, אירלנד ויוון", כותב בויטר. "בינתיים, האטה בצמיחה או אפילו צמיחה שלילית - היא 'הנורמאלי החדש' באירופה".