צרפת נלחמת בזנות ומענישה את הלקוחות; בקרוב בישראל?

הפרלמנט הצרפתי תמך בהצעה שתילחם בזנות ע"י הפיכת התשלום על מין לעבירה שבצידה קנסות ומאסר ■ ח"כ אורית זוארץ מקדמת בישראל הצעת חוק מקבילה

הפרלמנט הצרפתי תמך היום (ד') בהצעת חוק שמטרתה להילחם בזנות על-ידי הפיכת התשלום עבור שירותי מין לעבירה שכרוכה בעונש של קנסות ואף מאסר. הפרלמנט אישר את ההצעה בהצבעה לא מחייבת, וכעת נסללה הדרך להעברת החוק בעתיד.

ברגע נדיר של הסכמה רחבה, חוצה מפלגות, חברי הפרלמנט בצרפת תמכו פה-אחד בהצעה שעלולה לשים קץ להיסטוריה ה"מפוארת" של הזנות הפריזאית.

לפי הצעת החוק, 6 חודשי מאסר בפועל וקנס של 3,000 אירו יוטלו על הזונות עצמן או על הקליינטים שלהן, עניין שעורר תגובות נזעמות מצד ארגונים שונים המתנגדים להצעת החוק ותומכים במיסוד הזנות ובהגנה על זכויותיהן של הזונות.

ההערכה היא כי בצרפת עוסקים בזנות יותר מ-20 אלף איש. התומכים בהצעת החוק טוענים כי בשום מקרה אסור להגדיר את הזנות כעיסוק מקצועי, וכי השאיפה היא ליצור חברה נטולת זנות.

אם חוק זה יאושר, צרפת לא תהיה המדינה היחידה שתאסור תשלום עבור מין, שכן בשנת 1999 הממשלה השבדית אישרה חוק דומה והפכה את התשלום הכספי עבור שירותי מין לפשע, ואף הצליחה למגר במידת מה את התופעה.

בקרוב בישראל?

גם בישראל מנסה ח"כ אורית זוארץ (קדימה) לגבש הצעת חוק דומה, ולטענתה "היא תעלה להצעה בפני הכנסת עוד במושב הנוכחי, ואני מקווה שהיא תעבור לפחות את שלב הקריאה הטרומית".

במסגרת הצעת החוק שמקדמת זוארץ, העונש למי שישלם עבור שירותי מין מנערות ליווי יעמוד על חצי שנת מאסר או אפשרות לטיפול במוסד שיקומי. כמו כן יוקמו מרכזי שיקום לעוסקות בזנות, שיעזרו להן להתשלב בחברה כאנשים נורמטיביים.

"אני לא מכירה שום אדם בגיל 13 או 18 שבוחר לעסוק בזנות, ובישראל קיים מספר מזעזע של קטינים המנוצלים לטובת תעשיית המין", הוסיפה זוארץ, שטוענת כי "הצעת החוק היא נדבך שני לחוק שאני העברתי במושב הכנסת הקודם, העוסק באיסור פרסום מודעות של שירותי מין".