שלמה ינאי מסביר: מדוע עובדי טבע לא שובתים אף פעם?

‎‎נשיא ומנכ"ל טבע בכנס משאבי אנוש: "אנחנו דואגים לאנשים שעוזבים בהשמה ובהכשרות, ולכן לא שמעתם על שביתות בטבע"

‏‎‎‏"כיצד מובילים שינוי? שינוי לא מובילים - שינוי מנהיגים. הדבר הראשון הוא מנהיגות", כך אמר היום (ד') נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, בהרצאה בכנס השנתי של ניהול משאבי אנוש בישראל. ‏

ינאי אמנם הציג את הדוגמה של השינוי שטבע עוברת כחברה עסקית, אך רמז גם לשינויים בחברה הישראלית, או כפי שאמר בתחילת דבריו: "מה שאגיד על שינוי נכון גם לחברה ולסביבה בה אנו חיים, צריך רק לעשות את האנלוגיות המתאימות".

לדברי ינאי, מי שלא משתנה לא ישרוד. "טעות גדולה לחשוב על שינוי כמופע חד פעמי. שינוי הוא דבר מתמיד, וקצב השינוי הולך וגדל. מרבית בני האדם לא אוהבים שינוי; הם אוהבים לדבר על שינוי אך כשהוא דופק על דלתך אתה מסתכל אחרת".

ינאי הציג את תוכנית החומש האסטרטגית של טבע מ-2007, שעודכנה ב-2010. "המילה אסטרטגיה היא מילה גדולה עם הרבה פרשנויות. מבחינתנו המשמעות היא להציף חלום לטווח הארוך, לתרגם לנתונים כמותיים שניתן למדוד ולהציב מפת דרכים איך להגיע ליעדים", אמר.

ינאי הוסיף כי "צריך לחשוב לטווח ארוך ככל שניתן, לאתר מגמות עתידיות, סיכונים והזדמנויות, אך גם להבין שהתוכנית דינמית. אסטרטגיה טובה יודעת לתת תשובות פשוטות".

בכל הקשור לתפקידו של העומד בראש המערכת, אמר ינאי: "מנהיגות נדרשת כי במרכז כל שינוי עומד האדם, וצריך לתת לו מענה לחוסר היציבות. צריך לתת לאנשים כיוון, מצפן, להגיד להם לאן לוקחים אותם. כשהם יודעים את הכיוון, הם יכולים להעריך ולבקר אותו".

ינאי הוסיף שבכל ארגון שעובר שינוי יש חשיבות לסולידריות ולמצוינות. "ארגון צריך לתת לאדם הרגשה שהוא שייך לארגון שידאג לו". ינאי נתן כדוגמה את הפיטורים שמגיעים בעקבות רכישת חברה: "אנחנו דואגים לאנשים שעוזבים בהשמה ובהכשרות, ולכן לא שמעתם על שביתות בטבע".

על מצוינות אמר ינאי שחשוב לאנשים לדעת שמה שמוביל את הארגון הן לא החלטות פוליטיות, אלא כאלה שטובות לארגון. "בעיניי, מצוינות היא הערך המוביל. מנהיגות במהותה היא הובלה למצוינות - של חברה, של קהילה, של אנשים, והיא התשובה לתופעת השינוי". ‏‏‎‎‏