שוק הנדל"ן חי, נושם ובועט: כ-1.5 מ' ש' למגרש בנס ציונה

אפס הצעות למכרז לבניית 805 יח"ד בנצרת עילית ■ ביקושים ערים במכרז לבניית 303 יחידות דיור בשהם

למרות הקיפאון בענף הנדל"ן ומצוקת האשראי שמאיימת לפגוע ביציאתם של פרויקטים חדשים לדרך, מכרז של מינהל מקרקעי ישראל בשהם, שתוצאותיו פורסמו אתמול, מעיד על ביקוש ער של קבלנים. מאידך, מכרזים לבנייה מחוץ לאזורי הביקוש ממשיכים להיסגר ללא הצעות.

לאחר שחברת גינדי החזקות דיווחה רק לפני מספר ימים שהגישה הצעות בהיקף כספי של כ-200 מיליון שקל לבניית 303 יחידות דיור בשהם, פורסמו אמש תוצאות המכרז וחשפו כי החברה לא הייתה היחידה שהגישה הצעות למכרז וגם לא היחידה שזכתה. מדובר במכרז המתייחס לשבעה מגרשים שונים לבנייה רוויה אליהן הוגשו סך הכל 23 הצעות. גינדי החזקות זכתה בשישה משבעת המגרשים ותוכל לבנות במקום 244 יחידות דיור. במגרש הנוסף זכתה חברת אביסרור ובניו שתוכל לבנות במקום 63 יחידות דיור.

בכל אחד מהמכרזים סכום הזכייה היה נמוך באופן משמעותי ממחיר השומא אותה קבע המינהל והתוצאות היו קרובות יותר למחיר המינימום בהפרשים שנעו בין 3.2% ל-28.9% מסכום הזכייה. כאשר בוחנים את המחיר לקרקע ליחידת דיור אותו היו מוכנות החברות לשלם על המגרשים גם כאן ניתן למצוא הפרשים משמעותיים בין ההצעות כאשר בעוד הצעתו של אביסרור משקפת שווי קרקע ליחידת דיור של כ-531.3 אלף שקל כולל פיתוח, ההצעות של גינדי החזקות משקפות שווי קרקע ליחידת דיור בגובה ממוצע של 647 אלף שקל כולל פיתוח כשבשני מגרשים מאמיר הסכום עד לכ-718 אלף שקל.

לעומת מכרזים קודמים לבנייה רוויה שפורסמו בעיר גם ההצעה הגבוה ביותר עדיין נמוכה ממחירי השיא. בספטמבר 2009, אז פורסם המחיר האחרון בעיר לבניית 44 יחידות דיור רכש הזוכה את הקרקע במחיר המשקף לא פחות מ-962 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח.

המכרז שנסגר כעת בשהם הוא השלב הראשון של שכונה שתכלול בנוסף גם מתחם בנה-ביתך. גיל ליבנה, ראש המועצה המקומית שוהם ציין היום שהשכונה מתאפיינת בתמהיל מגוון של יחידות דיור, בגדלים שונים והיא צפויה לתת מענה לביקושים הגבוהים למגורים בשוהם: "בשכונה ייבנו כ- 670 יחידות דיור, חלקן בבנייה רוויה, חלקן מדורגות גן-גג וחלקן בנה-ביתך. בלב השכונה מתוכנן פארק מרכזי גדול, ומבני חינוך ופנאי. היזמים יידרשו לעמוד בתקן בניה ירוקה".

41 הצעות למגרש בנס ציונה

לעומת המחירים הגבוהים בקרקעות באזורי הביקוש, קרקעות אחרות שיצאו למכרז במיקומים אטרקטיביים פחות לא זוכות לביקוש. כך למשל המכרז שפורסם לבניית 805 יחידות דיור ב-5 מתחמים שונים בנצרת עילית, הר יונה, נסגרו ללא הצעות.

בתחום הבנייה הפרטית נראה שהביקוש לא נרגע. כך למשל במכרז לחכירת מגרש בודד בשטח 313 מ"ר לבנייה של בית אחד בנס ציונה הוגשו לא פחות מ-41 הצעות. הזוכה ישלם למינהל מקרקעי ישראל 1.527 מיליון שקל בתוספת 35.2 אלף שקל הוצאות פיתוח.

ההצעה הזוכה גבוהה בלמעלה מ-200% ממחיר המינימום במכרז שעמד על 505 אלף שקל בלבד. גם בקדימה צורן התחרו 9 מציעים שונים על מגרש אחד לבנייה עצמית על מגרש בשטח 608 מ"ר. הזוכה ישלם למינהל 1.255 מיליון שקל על חכירות הקרקע בעוד מחיר המינמום עמד על 755.3 אלף שקל בלבד.