כץ: "בדרום סודן התחבורה הציבורית ירודה מבגוש דן"

שר התחבורה ישראל כץ בוועידת ישראל לעסקים 2011 על ההקבלה לדרום סודן: "שמעתי שיש שם רק כביש אחד" ■ חולדאי: "בואו ניצור קווי אוטובוסים בכביש 4 וכביש 5 כדי שהם ייסעו מהר ומכוניות פרטיות ייסעו לאט"

"גוש דן הוא אחד המקומות המפגרים ביותר בעולם מבחינת תחבורה ציבורית, אולי בדרום סודן המצב חמור יותר, שמעתי שיש שם רק כביש אחד" - כך אמר שר התחבורה ישראל כץ בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס".

לריכוז הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

"לא מובן איך במרכז העסקי של ישראל אין קו אחד של רכבת תחתית ובוודאי של רכבת קלה ותשתיות של תחבורה ציבורית כפי שראוי בכרך מהסוג הזה וזה המצב שמצאתי", הוסיף כץ. "הוצאנו לדרך דברים שהיו תקועים והדבר הראשון הוא הקו האדום שאמור להסיע 100 מיליון נוסעים בשנה. חברת נת"ע הוקמה לחיים להקמת תחבורה ציבורית בגוש דן והחלה בעבודתה. אי אפשר לעשות תשתיות תחבורה ללא ראשי הערים ולכן הדברים בהחלט מתקדמים בכיוון הנכון".

כץ התייחס גם לסוגיית ישיבה נפרדת של נשים באוטובוסים (ביישובים חרדיים) ואמר כי "אנחנו נמצאים בשלבי קידום התוכנית שאצלנו מאוד מסובכת אבל בעולם פשוטה - כניסה משתי דלתות האוטובוס. כמעט שלא היו תקלות והדבר הזה עובד מהרגע הראשון. בשנה הקרובה נתחיל תהליך של דילוג על האוטובוס וגברים ונשים יכולים לעלות מכל כיוון. זה דבר טכנולוגי שמכבדים את חופש הבחירה של כולם. הטכנולוגיה קיימת, וזה פותר בעיות שקיימות היום".

ראש עיריית ת"א רון חולדאי, שנכח גם הוא בפאנל "תפיסה מטרופולינית לניהול עירוני", הגיב לדברים ואמר: "הסיכוי שהתחבורה הציבורית תשתפר הוא מאוד נמוך. אי אפשר לבוא ולהגיד ששמו את אבן הפינה לרכבת התחתית 3 פעמים ורק המדינה יכולה לבצע". חולדאי הגיב לרפורמה בתחבורה הציבורית ואמר כי "במקום 80 ומשהו קווים עשו 50 ומשהו קווים. בתוך ת"א רמת השירות ירדה פלאים. לקשישים אין איך לצאת מהשכונות. אני לא נכנס לכל הסיפור הזה שיש חברה עכשיו שקוראים לה נת"ע, שלא היה לא ניסיון בהקמת רכבות קלות. חברה זו קיבלה פרויקט של 11 מיליארד שקל. אומרים לאותה חברה 'מהר, עשי תכנון ותעשי גם את הקו הירוק, עוד 7 מיליארד שקל'. מה אומרים לה? תכנני גם נת"צים. ואני שואל: זה יכול לעבוד?".

חולדאי קרא גם ליזום חוקים שיפחיתו את הכדאיות לנסיעה ברכב פרטי, וכן ליצור "קווים צהובים לתחבורה ציבורית על כביש 5 וכביש 4 כדי שאוטובוס ייסע מהר ורכב ייסע לאט כדי להגיע לת"א".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב שהשתתף גם הוא בוועידת העסקים 2011 אמר "אנחנו מדינה סודית בחיפה, העיר שלי היא סוד כמוס ומי שמגיע לשם נתקל בה, מגיע לכיוון הצפון ונתקל בעיר. העירייה עמדה בראש צוות העובדה של מנהרות הכרמל, פרויקט שסיימנו שנה לפני המועד, אין עוד פרויקט לאומי שהסתיים שנה לפני המועד. השלטון נותן כסף ורוצה לראות ביצוע מהיר במסגרת הזמן, חיפה התהפכה ואני רוצה לומר תודה למה שהממשלה עשתה בחיפה".

בהתייחס לנושא הקריטריונים לדיור בר השגה, אמר יהב כי "אנחנו חיים במדינה טהרנית, כולם טהרנים ובודקים אותנו בזכוכית מגדלת. אוי ואבוי מה יקרה כשיהיו קריטריונים. מה יכתבו בעיתונים על איך בחרו את מי, זה יהיה שטינק אחד גדול. דיור בר השגה חייב ללכת לפי המודל שקבענו, אין היום תכונית בניין עיר אחת בחיפה שלא מחייבת 35% של דירות קטנות. הדירות האלה נמכרות בשוק, כבר שלוש שנים יש לנו הגירה חיובית רק של צעירים, בעיר שנאבקה למגמה הזו, הם עושים זאת בגלל המדיניות הזו. דירת שלושה חדרים חדשה נמכרה ב-700 אלף שקל בפרויקט רמת חביב במבואות הדרומיים של חיפה".