שקדי: "השב"כ אחראי לסידורי הביטחון - לא אני"

מנכ"ל אל-על אליעזר שקדי בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס": "חברת תעופה לאומית היא בעלת חשיבות אדירה וקריטית למדינה"

"חברת תעופה לאומית היא בעלת חשיבות אדירה למדינה. יכולת התספוק וההעברה של אמצעים בהקשרים ביטחוניים, היא קריטית למדינה", פתח את דבריו האלוף במיל' אליעזר שקדי, מנכ"ל אל-על בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" שמתקיימת בת"א.

בפאנל השתתפו אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים; איציק בנבנישתי, מנכ"ל בזק בינלאומי; אבי מוטולה, מנכ"ל קבוצת נגב; ינון אלרואי, סגן מנכ"ל משרד התמ"ת. את הפאנל מנחה יובל אזולאי, כתב התעשייה של "גלובס".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

"דבר שמאד משפיע על עולם התעופה הוא עניין שמזווית רגולטורית מקצין את הדברים לשיאים שלא היו בעבר. יש נטייה לחשוב שאל-על מתמודדת מול חברת תעופה אחרת, אולם זה לא נכון - היא מתמודדת עם קבוצות אחרות. מדובר בקבוצות עם אלפי מטוסים, שנדרש להתמודד עם מסלולי התעופה שלהן, עמלות, איכות המטוסים, תעריפים, וכיוצ"ב".

שקדי הוסיף והתייחס לבעיות הרגולטוריות והקשיים שלהן על תפקודה של אל-על: "הדבר הזה הוא קריטי. הוא מחייב אותך לתת מענה גם כחברת תעופה וגם כישראלי. הרגולציה שתקפה לגבי חברת אל-על היא רגולציה ישראלית - לפיכך, הכללים שחלים על קבוצות תעופה גדולות, לא חלים על אל-על".

שקדי ציין כי "חברות תעופה גדולות בחו"ל יכולות לתאם מחירים ולייצר נקודות של הנוסע המתמיד ביניהן. מה שאני, כמנכ"ל אל-על, לא יכול לעשות אצלי. מדובר בסוגייה רגולטורית מאד כבדה שלמדינת ישראל אין פיתרון אליה - בכל הקשור להתמודדות מול קבוצה חיצונית גדולה".

באשר לסידורי והוצאות הביטחון, ציין שקדי כי באל-על מוציאים כ-50 מיליון דולר בשנה על ביטחון (להוציא את ההשתתפות הממשלתית): "למדינת ישראל יש 'מניית זהב' בחברת אל-על, שקובעת מי יכול לשלוט בחברה, קובע לגבי המטענים שהיא יכולה לקחת וכן לגבי שירותי הביטחון שלה. מי שקובע על סידורי הביטחון בחברת אל-על הוא ראש השב"כ, ולא המנכ"ל".

"יש עוד פרמטר מרכזי שמשפיע על ההוצאות שלך, והוא מחיר הדלק", דברי שקדי. "במהלך השנה האחרונה עלה מחיר הדלק לסדר גודל של 110-120 דולר לחבית, לעומת 80-90 דולר בתחילת השנה. יש לכך משמעות אדירה לגבי מתכונת ההוצאות שלנו".