המבקר: יו"ר הרשות לבטיחות בדרכים עבדה במקביל בבטר פלייס

לינדנשטראוס: זיוה פתיר קידמה את ענייני בטר פלייס במסגרת תפקידה כיו"ר הרשות ■ ‎‎בטר פלייס: "פתיר קיבלה אישור מוועדת שפניץ ופעלה בהתאם להנחיות" ‏

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשעבר, זיוה פתיר, קידמה את ענייניה של חברת בטר פלייס, שבה שימשה במקביל כמנהלת תחום התקינה וההתאמה הבינלאומית - כך עולה מדוח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס על תפקודה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

בעת שהייתה פתיר יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, היא השתתפה בישיבות שהתקיימו במשרד התחבורה והתכתבה עם גורמים במשרד, במטרה לקדם את ענייניה של חברת בטר פלייס במסגרת עבודתה כיו"ר הרשות - כל זאת ללא אישור היועץ המשפטי של הרשות.

‏פתיר, לשעבר מנכ"לית מכון התקנים, מונתה בסוף דצמבר 2007 ליו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לאחר אישור של ועדת שפניץ לבחינת מינויים בשירות הציבורי ובממשלה.

ערב המינוי התחייבה פתיר להימנע מניגוד עניינים בין תפקידיה ברשות לתפקידיה בבטר פלייס, אך מבקר המדינה מצא כי במשך כשנה פעלה פתיר מול משרד התחבורה כדי לקדם קבלת אישורים לבטר פלייס לייבוא מכוניות, רישוי כלי רכב, בדיקת התאמת העמידה של הרכב בתקנים ואישור נסיעה בכבישי הארץ לצורך ניסויים. פתיר לא הודיעה על כך למועצת הרשות ולא פנתה ליועץ המשפטי של הרשות בשאלה אם יש מניעה כי תשתתף בישיבות מטעם החברה במשרד התחבורה.

המבקר נמנע מלקבוע כי פתיר פעלה בניגוד עניינים, אך הוא מציין בדוח כי היה ראוי שתפנה לייעוץ משפטי בעניין זה.

‎‎שיתוף-פעולה לקוי עם המשטרה

‏בדוח נמתחת ביקורת גם על אופן בחירת מבקר הרשות בתקופת כהונתו של רו"ח שלמה בנימין כיו"ר ממלא-מקום. מבקר המדינה מצא כי אף שהגיעו 5 משרדי ראיית חשבון לקו הסיום בתהליך הבחירה, נבחר לבסוף משרד אחר שהצעתו הייתה יקרה יותר, והוא אף לא הגישה בכתב כנדרש. עוד נמצא כי מועצת הרשות לא קיימה מכרז פומבי לאיתור מבקר פנים כנדרש בחוק.

‏המבקר גם מצא פגמים בהליך הדחתו של מנכ"ל הרשות לשעבר, יאיר דורי. דורי הודיע על התפטרותו ביולי 2009, כחודש לאחר שמועצת הרשות המליצה על פיטוריו. לטענת המבקר, המועצה המליצה על פיטורי דורי לפני שהושלמה עבודת הביקורת בעניינו, ובהתבסס על בירור ראשוני בלבד של תלונה אנונימית. לא נערכה בדיקה מקיפה של הטענות נגדו, ולא ניתנה לו הזדמנות ראויה להגיב.

‏מלבד ליקויים במינויי הבכירים, מצא המבקר כשלים בתפקוד הרשות ומוסדותיה ובשיתוף-הפעולה בינה לגופים אחרים, כמו המשטרה ובתי המשפט. ‏

המבקר מצא כי המשטרה לא העבירה לרשות במועד נתונים מלאים על תאונות דרכים, ובכך סיכלה את יכולתה לפעול לצמצום תאונות הדרכים; וכי חרף העברת תקציבים של 10 ו-12 מיליון שקל בשנים 2007-2009 להנהלת בתי המשפט לשם תגבור מערך שופטי התעבורה, לא מונו השופטים הנדרשים.

‏ממשרדה של זיוה פתיר נמסר בתגובה: "פתיר כיהנה בתפקיד ממלכתי בהתנדבות וקיבלה את אישורה המוקדם של ועדת שפניץ לתפקיד, אשר הייתה מודעת לתפקידה בבטר פלייס, ופעלה לפי הכללים שנתבקשו ממנה. מבקר המדינה קיבל את עמדתה של פתיר, ולפיה היא פעלה בהתאם לכללים שנקבעו עבורה".

‏מחברת בטר פלייס נמסר בתגובה: "פתיר קיבלה את אישור ועדת שפניץ לתפקידה כיו"ר הרשות לבטיחות בדרכים ופעלה בהתאם להנחיות שנקבעו באותו אישור. המבקר לא הצביע בדוח על אף מקרה קונקרטי שבו פעלה פתיר באופן שיש בו כדי חשש לניגוד עניינים כדי לקדם את ענייניה של בטר פלייס. פתיר כיהנה במשך שנים רבות בתפקידים בכירים במגזר הציבורי, והיא מקדישה גם היום זמן רב לפעילויות ציבורית מתוך תחושת אחריות ושליחות". ‏‏‎‎‏