דמי החבר ללשכת עוה"ד לא יעלו; הלשכה מבטלת פעילויות

אושר תקציב הלשכה בסך 66 מיליון שקל ■ בין הפרויקטים שיקוצצו: פעילות למניעת הסגת גבול המקצוע, השתלמויות ואירועים, מוסד לגישור ומנגנון ההשמה של הלשכה

דמי החבר שמשלמים עורכי הדין ללשכת עורכי הדין לא יגדלו בסופו של דבר בשנת 2012, ואולם הלשכה מבטלת פעילויות מרכזיות מטעמה בשנת הכספים הקרובה - כך עולה מתקציב הלשכה לשנה הקרובה, שאושר אמש (ב') במועצה הארצית של הלשכה.

שני המחנות הניצים בלשכת עורכי הדין - זה של ראש הלשכה הנוכחי, עו"ד דורון ברזילי, וזה של קודמו בתפקיד, עו"ד יורי גיא-רון, הנהנה משליטה במועצה הארצית ובוועדת הכספים של הלשכה - נוטלים לעצמם קרדיט על ההחלטה להימנע מהעלאת דמי החבר.

לפי החלטת המועצה הארצית, תקציב הלשכה יעמוד על 66 מיליון שקל. המועצה הארצית החליטה לקצץ או לבטל סעיפים משמעותיים מהתקציב, שהציעה ועדת הכספים, שבראשה עומד עו"ד משה וינברג, אף הוא ממחנהו של גיא-רון.

בין הפרויקטים שספגו קיצוצים: פעילות למניעת הסגת גבול המקצוע; השתלמויות ואירועים; חלוקת יומני שנה לעורכי הדין - סעיף שבוטל לגמרי; המוסד לגישור; אתר האינטרנט החדש של הלשכה - שפיתוחו בוטל לגמרי; מנגנון ההשמה של הלשכה; רישום עורכי דין זרים; גם הקצאת תקציב של 4.8 מיליון שקל לרזרבה כללית בוטלה, והרזרבה עומדת כעת על אפס.

ביטאון הלשכה, "עורך הדין", המשמש בדרך כלל לבמה לקידום פועלו של ראש הלשכה, לא יודפס ולא יישלח עוד לכלל עורכי הדין, לאחר שתקציב ההדפסה וההפצה שלו צומצם בכמיליון שקל.

מנכ"לית הלשכה, עו"ד לינדה שפיר, התריעה במכתב לחברי המועצה הארצית, טרם ההצבעה אמש, כי חלק מהפעילויות המתוכננות לעבור קיצוץ הן פעילויות חובה שהחוק מטיל על הלשכה, וקיצוץ משמעותי פירושו שהלשכה לא תעמוד במטלותיה החוקיות.

בישיבה אמש החליטה המועצה הארצית להקצות 6.5 מיליון שקל להשלמת בניית בית הלשכה בנצרת, שאמור לשמש את מחוז הצפון. בראש המחוז עומד עו"ד חאלד חוסני זועבי, שנבחר באחרונה, בתמיכת מחנה גיא-רון, לאחד מנציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים.

שינוי היחס לטובת המחוזות

בנוסף, החליטה המועצה להקצות 280 אלף שקל בתקציב למנגנון עבור המועצה עצמה. מדובר ב-1.5 משרות, שהיו שייכות קודם לכן למנגנון הכללי של הלשכה; בקשתו של ראש הלשכה ברזילי להגדיל את תקציב המנגנון האישי שלו, ולהקצות תקן למשנה למנכ"ל הלשכה, המיועד לעוזרת האישית הנוכחית שלו - נדחתה; מנגנון הוועד המרכזי הוקטן מ-1.135 מיליון שקל ל-855 אלף שקל, וכתוצאה מכך, אומרים בסביבתו של ברזילי, צפויים בקרוב פיטורים בבית הלשכה.

יצוין כי המועצה הארצית קיצצה סכום של כ-7 מיליון שקל מהצעת התקציב המקורית של ועדת הכספים של הלשכה, שגם היא נשלטת על-ידי אנשיו של גיא-רון. המועצה גם שינתה את היחס שבין תקציב המנגנון המרכזי של הלשכה לעומת המחוזות - יחס שעמד על 50-50, בשנותיו של גיא-רון כראש הלשכה.

בתקציב החדש הוסט מרכז הכובד לטובת המחוזות, ביחס של 65-35 בקירוב. מי שייהנו, לפיכך, מרווחה תקציבית הם 4 מחוזות שבשליטת אנשי גיא-רון, וכן מחוז תל-אביב, שבראשו עומד עו"ד אפרים נוה, ממחנהו של ברזילי.

חילופי האשמות

מדוברות לשכת עורכי הדין נמסר כי "ראש הלשכה ברזילי הצליח לסכל את הצעת התקציב של מחנה גיא-רון להעלות את דמי החבר ללשכה בכ-20%. ואולם חברי המועצה הארצית שבשליטת גיא-רון העבירו קיצוצים רחבים בפעילות הלשכה וחילקו את הכספים למחוזות הלשכה. לאורך כל הישיבה ההצבעות התנהלו באופן גורף, והצעות מחנה גיא-רון, שהועלו על-ידי עו"ד חוה מרצקי, זכו לרוב אוטומטי".

לפי התקציב החדש, נמסר מהלשכה, "יבוצעו קיצוצים משמעותיים בפעילות הלשכה: יחידת ההשמה של הלשכה שביצעה כ-30 השמות בחודש, תיסגר; תקציב האירועים וההשתלמויות של הלשכה קוצץ ב-60% (מ-300 אלף שקל ל-120 אלף שקל); תקציב המוסד לגישור, הנהנה ממוניטין כמוביל בתחומו וזוכה לאמון רב מרשויות המדינה, קוצץ ביותר ממחצית מתקציבו; התקציב שיועד לפורום הצעירים בלשכה בוטל במלואו; והתקציב שיועד להדפסת ומשלוח כתבי-העת של הלשכה קוצץ כמעט במלואו".

ואולם, בהודעה בלתי חתומה שנשלחה ממשרדו של גיא-רון, ושנכתבה על-ידי חברים בסיעתו, נמסר כי "המועצה הארצית הצליחה למנוע את אישור הצעותיו של ברזילי, שהיו גורמות להעלאת דמי החבר".

לטענת סיעתו של גיא-רון, "דמי החבר נותרו כפי שהם - בין 50 ל-95 שקל בחודש בממוצע; נמנע אישור הקצאת משרות חדשות בוועד המרכזי, ובהן משנה למנכ"ל בעלות של 500 אלף שקל; 5 ועדי המחוזות קיבלו תוספת תקציבית נוספת, והועברה אליהם האחריות לפעילויות שונות: השמה, אירועים, פנאי, תרבות, צעירים, ותיקים ועוד".

בהודעת "לשכה אחרת", סיעתו של גיא-רון, צוין כי הקיצוץ התאפשר "בפעילויות השמה, אירועים, צעירים, ותיקים, פנאי, תרבות ורווחה, בניסיון למנוע כפילות מיותרת בפעילויות הוועד המרכזי וועדי המחוזות, והצורך למקד את הוועד המרכזי בפעילויות הליבה של המקצוע ושל הלשכה". זאת, אף שפעילויות אלה גדלו והתרבו בימיו של גיא-רון כראש הלשכה. כך, גם מערך הדוברות, שבימיו של גיא-רון כלל דוברת ועוזרת לדוברת, לצד מערך ייעוץ אסטרטגי ותקשורתי חיצוני - צומצם כעת מ-620 אלף ל-250 אלף שקל לשנה בלבד.

עו"ד צבי פירון, יו"ר המועצה הארצית, מסר כי "המועצה הארצית קשובה לצורכי עורכות הדין ועורכי הדין, ולכן מנעה את עליית דמי החבר".

הקיצוצים שאושרו

1. סגירת יחידת ההשמה של הלשכה, שביצעה כ-30 השמות בחודש.

2. תקציב האירועים וההשתלמויות של הלשכה קוצץ ב-60% - מ-300 אלף שקל ל-120 אלף שקל.

3. תקציב המוסד לגישור קוצץ ביותר ממחצית.

4. התקציב שיועד לפורום הצעירים בלשכה בוטל.

5. התקציב שיועד להדפסת ומשלוח כתבי-העת של הלשכה קוצץ כמעט במלואו.

6. מנגנון הוועד המרכזי הוקטן מ-1.135 מיליון שקל ל-855 אלף שקל.