חשד: חולה טרשת נפוצה מת מתרופה מתחרה בקופקסון

28 אלף מטופלים נוטלים את הגילניה והם נבדקים כעת בקפידה בעקבות מקרה המוות, אם כי מוקדם עדיין לקבוע נחרצות שהגילניה היא גורם המוות ■ הגילניה הושקה בשנה שעברה והיא סומנה כמי שיכולה להוות תחרות חריפה לקופקסון

חדשות שליליות שפורסמו, בנוגע לחברת התרופות נוברטיס ולמטופלים בתרופת גילניה שלה, גרמו לסיפוק בקרב משקיעי טבע . גילניה, שמיועדת לטיפול אוראלי (בבליעה) בטרשת נפוצה, אושרה לשיווק לפני כשנה. התרופה מתחרה בקופקסון, תרופת הדגל של טבע, שנמכרה בהיקף של 2.89 מיליארד דולר בחודשים ינואר-ספטמבר 2011.

כעת נבדק חשד שחולה שטופל בגילניה מת בעקבות השימוש בתרופה.

סיפור אחר שנוגע לטבע מגיע מארה"ב. "גלולת היום שאחרי" של החברה עומדת במוקד דיון סוער המתנהל בימים האחרונים, אשר הגיע כבר עד לנשיא ארה"ב ולראש עיריית ניו יורק.

על מה בעצם כל הרעש? כחלק מהתרופות המקוריות שלה, טבע משווקת את גלולת ה-Plan B One-Step, שמיועדת למנוע הריון בלתי מתוכנן באמצעות נטילת טבליה בודדת. התרופה הגיעה לטבע כחלק מרכישת באר ב-2008, ואושרה לשיווק על-ידי רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) כטיפול חירום למניעת הריון ב-2009.

התרופה שווקה לנערות מגיל 17 ללא מרשם רופא, ונערות צעירות יותר נדרשו למרשם לצורך רכישתה. באחרונה הוחלט ב-FDA לאשר את שיווק התרופה ללא מרשם לכל הגילאים. אלא שאז התערב משרד הבריאות האמריקני, וביטל את החלטת ה-FDA. החלטת משרד הבריאות מהשבוע שעבר מהווה תקדים: אף שיש לו את הסמכות להתערב בהחלטות ה-FDA, המשרד לא עשה זאת בעבר.

הדבר עורר הדים במערכת הבריאות, בפוליטיקה ובתקשורת האמריקנית. שרת הבריאות, קתלין סבליוס, דחתה טענות שהחלטתה הייתה פוליטית.

במקביל דווח שהנשיא אובמה אמר שלא הייתה לו כל השפעה על ההחלטה, אך הוא תומך בה. "כאב לשתי בנות, חשוב לוודא שיש היגיון בריא בחוקים שקשורים לתרופות ללא מרשם", צוטט אובמה בוושינגטון פוסט.

מנגד, ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, הביע התנגדות להחלטה. "עדיף היה שבנות צעירות לא ייכנסו להריון, אבל אם זה כבר קורה, אני חושב שצריכה להיות זמינות של הגלולה", אמר. אתמול הדגישה שרת הבריאות, שלטבע יש אפשרות לערער על החלטתה.

בטבע יעדיפו כמובן שהתרופה תהיה זמינה לכמה שיותר לקוחות, אך אין לכך השפעה מהותית על תוצאות החברה. מכירות כל מוצרי בריאות האישה בטבע הסתכמו מתחילת השנה ב-345 מיליון דולר. טבע נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי של 36 מיליארד דולר.