ביהמ"ש: מותר למכור סרטים פורנוגרפיים בשוק הפשפשים

ביהמ"ש קיבל עתירה של רוכל בשוק הפשפשים שטען לפגיעה בחופש העיסוק, וקבע כי עיריית ת"א אינה יכולה לאסור על מכירת חומרים פורנוגרפיים בדוכנים בשוק

עיריית תל-אביב אינה יכולה לאסור על מכירת חומרים פורנוגרפיים בשוק הפשפשים בעיר - כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אשר קיבל עתירה שהגיש רוכל בשוק הפשפשים ברחוב עמיעד בעיר, כנגד החלטת העירייה לאסור עליו למכור קלטות ודיסקים פורנוגרפיים בדוכנו.

השופט אורי שהם קבע כי יש לבטל את התנאים המגבילים שנקבעו במסגרת רישיון העסק שניתן לעותר ולרוכלים אחרים, האוסרים מכירת חומרים פורנוגרפיים, "מאחר שמדובר במגבלות החורגות ממתחם הסבירות ואשר אינן עומדות בדרישות המידתיות ובחובת ההגינות", וכן כי "מדובר בפגיעה בלתי מידתית בחופש העיסוק", מאחר שמאז ומתמיד נהגו הרוכלים להציע למכירה קלטות שמע וקלטות DVD מסוגים שונים, מבלי שההיתר אשר ניתן להם שלל זאת.

העניין הוכרע במסגרת עתירתו של רמי כהיניאן, המפעיל מזה כ-10 שנים דוכן קטן לממכר מוצרים שונים ב"שוק עמיעד" בתל-אביב. לטענתו, עד לפני כ-4 שנים הוא מכר מוצרי חשמל, מוצרי סדקית ומוצרי הלבשה והנעלה קטנים, אולם עקב ירידה משמעותית בפדיון, החליט למכור בדוכן חומר פורנוגרפי, אשר לדבריו הביא לו לשגשוג כלכלי ואיפשר לו להתפרנס בכבוד.

כך, טען, פעל ב-4 השנים האחרונות, לנגד עיניהם של מנהלי השוק. ואולם בחודש יוני 2010, הודיעו לו מנהלי השוק כי נאסר עליו להוסיף ולמכור חומר פורנוגרפי.

כאשר ביקש להפעיל למרות זאת את דוכנו, הוטל עליו קנס כספי. עקב כך הגיש את עתירתו לבית המשפט, בה טען כי האיסור שהוטל עליו פוגע בזכותו לחופש העיסוק.

מנגד טענה העירייה כי שוק הפשפשים, המהווה מוקד משיכה למבקרים רבים מכל הגילים והמגזרים, שוקם ושופץ לפני כ-4 שנים במסגרת פרויקט התיירות ביפו, וכי למעשה לא מדובר בשוק כי אם ב"יריד" המנוהל על-ידי חברת אחוזות החוף. כל מי שמציג את מרכולתו במקום, נטען, פועל על-פי היתר הניתן לו על-ידי חברה זו בהתאם להנחיות העירייה.

לטענת העירייה, מאחר שהשוק מצוי בשטח ציבורי פתוח, והוא חשוף ונגיש לציבור הרחב, החליטה העירייה על שינוי מדיניות וקבעה את סוגי מוצרים שמכירתם תיאסר. בין היתר נקבע כי חל איסור למכור קלטות ודיסקים שמע, לרבות DVD, מכל הסוגים, וכן אבזרי מין וקלטות פורנוגרפיות.

בית המשפט קבע כי איסור על מכירת קלטות ו-DVD הוא בלתי סביר, בהיותו גורף.

עוד נקבע כי גם אם נאסר על מכירת חומרים פורנוגרפיים בתנאי הרישיון, עובדה שלא הוכחה, הרי שלא הייתה הצדקה לשינוי מדיניות העירייה, הן משום שלא חל שינוי מהותי בנסיבות, והן משום שיש במדיניות החדשה פגיעה בלתי מוצדקת בעיקרון ההסתמכות של העותר.

השופט שוהם ציין כי מדובר במכירת קלטות בלבד ולא במכירת אביזרי מין, וכי לא מצא ששיפוץ וחידוש המתחם הביאו לשינוי מהותי באוכלוסיית המבקרים במקום.

"כאז כן עתה, פוקדים אותו אוכלוסיות הנמנות על כלל המגזרים, ובכלל זה, ככל הנראה, גם קטינים", כתב השופט והוסיף: "בעובדה כי הושקעו במתחם כספים רבים על מנת להגביר את הנגישות למקום, הן בקרב אזרחי ישראל והן בקרב תיירים, אין כדי להצדיק או לבסס את שינוי המדיניות".