הערכות: היענות נמוכה להחלפת אג"ח פטרוכימיים

הסיבה: המוסדיים מתנגדים ברובם, והמשקיעים הפרטיים נותרו אדישים ■ מטרת ההצעה הייתה להימנע מפירעון חוב של כ-75 מיליון שקל בשנה הבאה

היום חל המועד בו התבקשו מחזיקי האג"ח הקצרות של חברת פטרוכימיים (סדרה ה') להיענות להצעת החברה, להמיר את הסדרה שבידם לסדרה ארוכה יותר (סדרה ג'). על פי הערכות של פעילים בשוק, זכתה ההצעה להיענות נמוכה מקרב המחזיקים.

גורמים בשוק הסבירו כי הסיבה להיענות הנמוכה היא שמחזיקי האג"ח המוסדיים מתנגדים ברובם להצעה. כמו כן, חלק גדול מהאג"ח מוחזקות על ידי משקיעים פרטיים, שהגישה אליהם נעשית בעיקר באמצעות המלצות הבנקים, ואלו ככל הידוע נמנע מלהמליץ להיענות להצעה.

פטרוכימיים, שבשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, נקלעה בשנה האחרונה לבעיית נזילות, אשר צפויה להימשך גם ב-2012. היקף חוב האג"ח הכולל של החברה הוא כ-1.6 מיליארד שקל, ופירעונו נסמך בעיקר על חלוקות הדיבידנד מהחברה המוחזקת, בזן.

אלא שבזן עצרה החל ממארס 2010 את חלוקת הדיבידנדים לבעלי המניות. מסיבה זו, וכן קושי במחזור התחייבויותיה של פטרוכימיים, הורד בתחילת החודש שעבר דירוג החוב של החברה על ידי מידרוג בדרגה אחת, ל-Baa2, דירוג המשקף חוב בעל סיכון אשראי משמעותי. אופק הדירוג נותר ברמה שלילית.

מהלך החלפת האג"ח של פטרוכימיים נועד לשם דחיית פירעון החוב של החברה. פטרוכימיים הציעה למחזיקי אג"ח ה', שפירעון הקרן הראשון שלה צפוי בשנה הבאה, להמיר את מלוא החזקותיהם לאג"ח סדרה ג', אשר פירעון הקרן הראשון שלה צפוי ב-2017. בכך, ניסתה פטרוכימיים להימנע מתשלום קרן בהיקף של כ-75 מיליון שקל ב-2012.

שעבוד על בזן למקבלי ההצעה

כפיצוי על הדחייה בתשלום החוב, הציעה פטרוכימיים למחזיקי אג"ח ה' שייענו להחלפת האג"ח, את השעבוד הנוכחי שיש למחזיקי סדרה ג' על מניות בזן. שעבוד זה מהווה פחות מ-3% מהון המניות של בזק, ושוויו היום עומד על כ-125 מיליון שקל. לטובת מחזיקי אג"ח ה' שייענו להצעת ההחלפה, תשעבד הפטרוכימיים מניות נוספות של בזן, ביחס דומה לאלו של מחזיקי אג"ח ג' הקיימים.

ההיקף הנוכחי של סדרה ג', שנסחרה היום בתשואה של כ-17%, הוא כ-200 מיליון שקל. סדרה ה' כוללת חוב של 298 מיליון שקל ונסחרה היום בתשואת זבל של 43%.

פטרוכימיים מחזיקה ב-30.7% מהונה של בזן, בשווי כספי של 1.4 מיליארד שקל. שוויה של פטרוכימיים עצמה עומד כיום על כ-200 מיליון שקל בלבד. בזן, אשר הפסידה ברבעון השלישי השנה 24 מיליון דולר, מבצעת כעת השקעת ענק בהיקף של חצי מיליארד דולר בהקמת פצחן (ובשמו החדש - מיד"ן), ועקב כך עצרה כאמור החל ממארס 2010 את חלוקת הדיבידנדים. למרות הפסדי בזן, פטרוכימיים הציגה רווח של 49.2 מיליון שקל ברבעון השלישי, בזכות התחזקות הדולר במהלך הרבעון, אשר יצרה לחברה הכנסות מימון גבוהות.

הצעת החליפין של הפטרוכימיים
 הצעת החליפין של הפטרוכימיים