רשות השידור לא מוותרת על שקל: 94 אלף תיקי הוצל"פ ב-3 שנים

מבול של תלונות נגד רשות השידור מגלה דפוס קבוע של רדיפת צרכנים עד חורמה ■ חיוב מתמשך אפילו כשאין טלוויזיה או כשהיא עוקלה ע"י רשות השידור עצמה ■ ק' שילמה את האגרה כמתבקש - ונקנסה ■ הרשות בתגובה: "אנו גובים בהתאם לחוק"

התמורה לאגרה שנויה כבר שנים במחלוקת, בין היתר בשל הבעייתיות בחוק רשות השידור, המחייב למשל תשלום אגרה גם כאשר קיים מקלט טלוויזיה, אך לא ניתן לקלוט שידורים. אולם, עיקר הבעייתיות היא בהתנהלות מול חייבים ומי שחשודים כחייבים.

ידיהם של המועצה לצרכנות, ארגון אמון הציבור והלשכות לסיוע המשפטי של משרד המשפטים מלאות עבודה בכל הנוגע לתלונות בנושא. גם לשולחן "גלובס" מגיעות לא מעט תלונות לטיפול.

במועצה לצרכנות מדברים על דפוס דומה של תלונות: דרישות תשלום ממי שאינם מחזיקים בטלוויזיה, התרעות על אף תשלום האגרה, מערך גבייה אגרסיבי באמצעות משרדי עורכי דין, קנסות גבוהים וחוסר מענה באגף הגבייה.

בין 2007 ל-2011 נפתחו כ-94 אלף תיקי הוצאה לפועל לחייבים לרשות השידור, מעל 70 אלף עדיין פתוחים. ממוצע החוב עמד על 4,658 שקל לתיק, וסך החובות בפתיחת תיקים עמדו על 330 מיליון שקל. ביחד עם הטיפול בתיקים, לרבות שכר-טרחת עורכי דין, הסכום עומד על מעל 600 מיליון שקל.

"בלשכות האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מתקבלות כל העת פניות של אנשים המבקשים להתגונן מפני תביעה שהוגשה נגדם על-ידי רשות השידור בגין אגרה, בטענה כי לא החזיקו במקלט - ואנו רואים שלעתים טענות מוצדקות אינן מקבלות התייחסות ראויה או אינן זוכות לבדיקה עניינית, כשהחיוב ממשיך להתבצע", מספרת עו"ד רנא מטאס מהלשכה לסיוע משפטי בצפון של משרד המשפטים.

בוועדה לפניות הציבור בכנסת דנו בסוגייה באוגוסט האחרון וערכו דיון בנושא שיטות הגבייה של רשות השידור באמצעות משרדי עורכי דין ואיומים בהוצאה לפועל - ללא שמירה על הליכי בדיקה, התראה וגבייה כנדרש, כפי שנטען במהלך הדיון.

מנהל אגף הגבייה ברשות השידור, אבי כץ, סיפר כי הרשות פועלת באמצעות 9 משרדי עורכי דין שנבחרו במכרז. בסיכומו של דיון יצאה הוועדה בקריאה לרשות השידור לצאת במבצע לסילוק חובות תוך הפחתה מסוימת של ריביות, אך לא נמצא פתרון אמיתי לבעיות.

"גלובס", בשיתוף האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, מציג כמה מהבעיות שטופלו לאחרונה מול הרשות.

התשלום באינטרנט לא נקלט, אין מענה ברשות

בינואר השנה קיבלה ק' חיוב לתשלום אגרת הטלוויזיה לשנת 2011 - ושילמה אותו מיידית דרך האינטרנט, תוך קבלת מספר אישור על הפעולה. מאז, מדי חודש-חודשיים, היא מקבלת התראה על אי-תשלום - שלוו לבסוף באזהרה.

ק' ניסתה להתקשר מס' רב של פעמים למספר המופיע על טופס התשלום, אך אין קול ואין עונה. היא פקססה את מספר אישור התשלום, אולם זה לא עזר. לאחרונה קיבלה לביתה התראה ממשרד עורכי דין לפני נקיטה באמצעים משפטיים. גם הניסיון לפתור מולם את הבעיה כשל: הטלפונים תפוסים וכך גם מספר הפקס, והפקידות שבכל זאת ענו לא ידעו איך לסייע או מי יוכל לעזור.

* תגובת רשות השידור: "בבדיקה שערכנו ברשומותינו נמצא כי בתאריך 13.1.10 שולם סך של 390 שקל עבור שנת 2010. כמו כן נמצא כי טרם שולם החוב עבור אגרת הטלוויזיה לשנת 2011. לכן החוב עומד על 537 שקל, ובנוסף 116 שקל שכר-טרחת עורכי דין. מומלץ לפנות בהקדם להסדרת החוב".

שילמה 1,800 שקל אף שאין לה מקלט

במשך 4 שנים ניהלה רשות השידור מאבק גבייה מול א', שכלל לא החזיקה מכשיר בביתה. בבית המשפט קיבלו את גירסתה: א' נואשה מלהילחם בדרכים המקובלות, החליטה לשלם את החוב בסך 1,800 שקל ולתבוע אותו בבית משפט לתביעות קטנות. השופט יובל גזית מצא לנכון לקבל את גירסתה ולחייב את רשות השידור להחזיר לה את הכסף במלואו, בתוספת ריבית והצמדה מיום התשלום, בתוך 30 יום מיום שניתן פסק הדין.

אלא שהכסף לא הגיע במועדו, ולאחר שפנתה לרשות בפקוע הזמן שהוקצב לה, נאמר לה כי התשלום אושר, אך "המנכ"ל בחו"ל - ולכן לא ניתן להעביר אותו". פנייה רשמית ליו"ר הרשות הולידה, חודש לאחר מכן, תשובה לפיה "אושר לה החזר בסך 1,604.97 שקל" - פחות מסכום הבסיס לפני תוספת הצמדה. בשלב הזה היא נואשה ופנתה ל"גלובס".

* תגובת רשות השידור: בתגובה לפניית העיתון, מודה הרשות בטעות ומתנצלת: "ברצוננו להודות על כך שהעלית נושא חשוב זה לידיעתנו. הטענות המועלות נמצאו מוצדקות, מאחר שבשל טעות אנוש נשלחה ההמחאה באיחור. אנו מתייחסים בכובד-ראש למקרים בהם מסיבה כזו או אחרת חל עיכוב במתן החזר הכספים שנקבע לאזרח. כמו כן, בעקבות מקרה זה רועננו הנהלים בנושא ובוצעו השינויים הנדרשים, על מנת שמקרה כזה לא ישנה. אנו מתנצלים בפני המתלוננת ומקווים כי העניין הוסבר והוסדר".

הרשות תבעה 5,000 שקל אף שהמכשיר עוקל

רשות השידור הגישה תביעה נגד ע' על חוב של 5,000 שקל, לאחר שכבר בשנת 1990 היא עיקלה ומכרה את מקלט הטלוויזיה שלו. במהלך המשפט הודיעה הרשות כי גילתה מקלט טלוויזיה אחר מזה שבגללו הוגשה התביעה בביתו של ע' - למרות שזה הוכיח כי מדובר במקלט של בנו, שהועבר אליו רק חודשים ספורים קודם לכן בשל מחלת הסרטן שבה לקה, וכי בנו שילם עד כה את האגרה.

השופטת דחתה את תביעת רשות השידור בקובעה כי בכל השנים מאז עיקלה את המכשיר הקודם לא טרחה לערוך ביקור בביתו של הנתבע כדי לוודא שיש ברשותו מקלט.

* תגובת עו"ד מטאנס משרד המשפטים: "מי שמוכר או מעביר מקלט חייב להודיע על כך לרשות השידור. בפסק דין זה בית המשפט קיבל את עמדת הסיוע המשפטי וקבע לראשונה כי חובת ההודעה אינה חלה על מי שרשות השידור מעקלת ומוכרת לו את המקלט".

צו עיכוב יציאה מהארץ לאישה שדיווחה כחוק

ב' התגרשה בשנת 2003 ומכרה את הטלוויזיה. היא הודיעה על כך לרשות השידור, בכתב, בכל שנה מחדש מ-2004 עד 2006. רשות השידור לא השיבה להודעותיה, ותחת זאת פתחה תיק הוצאה לפועל לשם גביית אגרת רשות השידור.

לתדהמת ב', כשביקשה לנסוע עם בנה לביקור משפחתי בהונגריה, הודע לה כי קיים נגדה צו עיכוב יציאה מהארץ, ומשכך בוטלה נסיעתה.

לשכת הסיוע המשפטי מחוז צפון העניקה לה סיוע משפטי בהגשת התנגדות לבית המשפט ובקשה דחופה לביטול צו עיכוב יציאה מהארץ. התביעה נמחקה בהסכמתה ללא הוצאות. כמו כן, בוטל נגדה צו עיכוב היציאה מהארץ. עו"ד מטאנס סייעה לה אף בהגשת תביעה כספית-נזיקית לתשלום פיצויים בגין עוגמת-הנפש וכן להחזר הפסדיה.

המשכורת עוקלה למרות שהאגרה שולמה

פ' התגרש בשנת 2001, ומאז הוא גר עם הוריו הפנסיונרים, הפטורים מתשלום אגרה. אף שמעולם לא קיבל דרישה לתשלום אגרת טלוויזיה, עוקלה משכורתו בגין חוב עבור השנים 2003-2010.

פ' טען כי החוב מתייחס למקלט הנמצא בכתובתו הקודמת והמוחזק על-ידי גרושתו - אולם הסתבר כי כל העת גבתה הרשות גם ממנה אגרה עבור אותו מקלט.

בימים אלה מתגבשת תביעה בתיק. עו"ד מטאנס מסבירה כי "גביית האגרה בפועל משני בני-הזוג עבור אותו מקלט מאפשרת להגיש תביעה בסעד של השבה (החזר תשלום) על גבייה ביתר שלא כדין ואף לפיצויים".

משרד עורכי הדין התחזה לאח הנתבע כדי להשיג כתובת

כנגד ש' הוגשה תביעה לתשלום חוב אגרה בסך 5,816 שקל. דרישות החוב הגיעו לביתה של גרושתו. הוא עצמו אינו מחזיק במקלט. רשות השידור לא בחלה באמצעים לאיתור הבעל ולהגיש לו את כתב התביעה, כשמשרד עורכי הדין המייצג את רשות השידור פנה לאחיו של הנתבע והתחזה לאדם אחר כדי לקבל את כתובתו המעודכנת של הנתבע, אליה נשלחה התביעה (לא דרישות התשלום).

ש' פנה ללשכה לסיוע משפטי בירושלים, שם מונה עו"ד עידן ליטבק לייצגו בתיק. השופט קבע כי עם גירושיו חדל להיות מחזיק של הטלוויזיה, וכי בנסיבות אלה (בהן מחויבת גרושתו על המכשיר) אין חובת דיווח לרשות.

עו"ד עדי קומרינר-פלד, ראש הלשכה לסיוע משפטי למחוזות ירושלים והדרום: "במקרה זה של גירושים, לא מדובר בהעברת מכשיר הטלוויזיה אלא בהשארתו אצל הגרושה, ולכן אין חובת הודעה לרשות השידור. אנו סבורים כי החלטה זו נכונה וצודקת, ואינה מקפחת את רשות השידור שיודעת על החזקתה של הגרושה במכשיר הטלוויזיה ויכולה להיפרע ממנה".

רשות השידור: גובים כחוק

מרשות השידור נמסר בתגובה למקרים המפורטים בכתבה: "רשות השידור גובה את אגרת הטלוויזיה בהתאם לחוק רשות השידור, בו נקבע כי כל אדם המחזיק במקלט טלוויזיה חייב בתשלום האגרה. כמו כן, על-פי חוק רשות השידור חייב כל אזרח להודיע לרשות תוך 30 יום על כך שהוא מחזיק במקלט, וכאשר הוא מפסיק להחזיק במקלט טלוויזיה.

"תקלות רבות נגרמות עקב כך שאזרחים רבים לא מודעים לחובותיהם החוקיות, והם אינם מודיעים לרשות על שינויים המתרחשים בעובדות על החזקת המקלט שברשותם. אם אזרחים מבקשים למנוע מעצמם תקלות מול הרשות, עליהם להודיע על כל שינוי במצב החזקת המקלט ולקיים תקשורת נכונה עם הרשות".

5 תשובות לשאלות על אגרה

- מי חייב באגרה?

אגרת טלוויזיה נגבית מכל משק בית המחזיק במקלט אחד לפחות, ללא קשר לסוג המקלט והשימוש שנעשה בו. מקלט טלוויזיה מוגדר כמכשיר שמאפשר קליטה של השידורים. אין חשיבות לשימוש שנעשה במקלט בפועל - כל עוד יש אפשרות להשתמש במכשיר לצורך קליטת שידורים, הוא נחשב לצורך תשלום.

- כיצד הרשות גובה את האגרה?

האגרה נגבית על-ידי רשות השידור כמו מס, על-פי פקודת המסים - גבייה. על מחזיק מקלט טלוויזיה חייב ליידע את רשות השידור תוך 30 יום מהיום בו הגיע המקלט לחזקתו או רכש אותו. בנוסף, על מוכר מקלט טלוויזיה חייב לשלוח הודעה לרשות השידור ולמסור את פרטי הקונה. היה והקונה לא מסר הודעה בכתב על רכישת מקלט טלוויזיה, יראו את המקלט כנרכש בשנת הייצור שלו.

- מה שיעור הקנס במקרה של פיגור?

האגרה נגבית בינואר בכל שנה ומותר לשלם בשני תשלומים - 1 בינואר ו-1 ביולי או בהוראת קבע. אם עבר חודש ממועד התשלום: קנס של 10% מסכום האגרה. אם עברו חודשיים - 20%. אם עברו 3 חודשים - 30% בתוספת הפרשי הצמדה. אם עברו 4 חודשים - 40% בתוספת הפרשי הצמדה. אם עברו 5 חודשים 50% בתוספת הפרשי הצמדה.

- האם רשות השידור רשאית לגבות קנסות גם אם הצרכן לא קיבל דרישות תשלום אף שעדכן כתובת במשרד הפנים?

אם שלחתם הודעה על רכישת מקלט טלוויזיה כנדרש ותמיד עדכנתם את כתובתכם במשרד הפנים, ניתן לבקש ממנהל רשות השידור פטור מקנסות והצמדה - אולם עליכם להוכיח כי הפיגור בתשלום נגרם כתוצאה מנסיבות שלא היו בשליטתכם. יש לזכור כי אגרת הטלוויזיה היא סוג של מס, ועל הציבור לדאוג להסדיר את התשלום בכל חודש ינואר.

- רכשתי טלוויזיה עבור הוריי, ואני מקבלת דרישות תשלום אגרה. רשות השידור מסרבת להעבירן לאדם הנכון. מה לעשות?

יש לשלוח הודעה מסודרת לרשות השידור על העברת מקלט הטלוויזיה לאדם אחר ולמסור את כתובתו. רשות השידור רשאית לשלוח פקח מטעמה לוודא האם בחזקתכם מקלט טלוויזיה. בכל מקרה, על רשות השידור נטל ההוכחה כי אתם חייבים בתשלום אגרה.

המידע נאסף על-ידי המועצה לצרכנות.