כפר השעשועים, הכול בדולר וד"ר בייבי הפסידו 11.5 מ' ש' ברבעון

הפסדי רשתות אלה ברבעון השלישי של השנה מכבידים על זרוע הנון-פוד של קבוצת רבוע כחול ■ גם הרווחים של ורדינון ונעמן לא מצליחים לכסות על ההפסד

מה קורה בקבוצת BEE קמעונאות, זרוע הנון-פוד של אלון רבוע כחול? קבוצת BEE קמעונאות של רשת מגה, שבאמצעותה ביקשה קבוצת אלון לפתח את עסקי הנון-פוד שלה, לרבות באמצעות רכישת עסקים נוספים בתחום, סופגת הפסדים, ובמגה מנסים להניע מהלכים לשיפור התוצאות.

מבחינת הפריסה, BEE קמעונאות היא קמעונאית הנון-פוד הגדולה בישראל, המונה בסך-הכול 253 סניפים של 6 רשתות קמעונאיות שונות. הקבוצה מחזיקה בחברה הציבורית נעמן ובאמצעותה גם ברשתות נעמן, ורדינון וברשת כלי הבית ששת. בנוסף לכך מחזיקה הקבוצה גם ברשת הצעצועים כפר השעשועים, רשת הכול בדולר וברשת ד"ר בייבי.

אלה שמתברר שחזון לחוד ומציאות לחוד. ברבעון השלישי של 2011 רשמה BEE קמעונאות הפסד תפעולי של 6.5 מיליון שקל. מבדיקת "גלובס" עולה כי בעוד שהפעילות של נעמן, ורדינון וששת רשמה ברבעון השלישי של השנה רווחים, ההפסדים התפעוליים בפעילות של כפר השעשועים, הכול בדולר וד"ר בייבי העמיקו והגיעו ל-11.5 מיליון שקל. לדברי סמנכ"ל הכספים של אלון רבוע כחול, דרור מורן, ההפסדים של הרשתות נובעים גם מהכבדת הוצאות המרכז הלוגיסטי שמפעילה קבוצת בי קמעונאות.

כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", בקבוצת אלון מבקשים להכניס שותף אסטרטגי ל-BEE קמעונאות. מכיוון שניסיון זה טרם צלח, הקבוצה מכניסה שותף לשתיים מהרשתות. ל"גלובס" נודע, כי רונן לוי רכש בימים האחרונים 10% מהרשתות כפר השעשועים והכול בדולר, ובמסגרת ההסכם הוא מקבל עליו את ניהול שתיהן. הרכישה באה בעקבות קשיים ניהוליים של שתי הרשתות. לוי, שייסד את הרשתות כפר השעשועים והכול בדולר, מכר בהמשך את אחזקותיו לרבוע כחול במנות, ומשום כך הוא מכיר היטב את הפעילות. נציין, כי בשנתיים האחרונות נסגרו 9 סניפים של רשת הכול בדולר, ובסך-הכול סגרה הרשת 11 סניפים בהשוואה לתקופת השיא.

בתקופה האחרונה ניהלה מגה משא-ומתן ממושך עם אחד הזכיינים המהותיים של כפר השעשועים, ששת והכול בדולר, על רקע מחלוקת כספית, שבסופה הוסכם כי הרשת תפרוס לזכיין את תשלומי החוב. ברבעון השלישי של 2011 רשמו הרשתות כפר השעשועים, הכול בדולר וד"ר בייבי, ירידה חדה של 10.7% במכירות שהסתכמו יחד ב-47.2 מיליון שקל, לעומת מכירות של 52.84 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2010. הפעילות, כאמור, הביאה להפסדים.

השוק של כפר השעשועים דועך

"הבעיה היא גם עם הזכיינים וגם השוק", אומר שמואל אנצ'ל, מנכ"ל BEE קמעונאות. "בכפר השעשועים השוק קצת בדעיכה וקצת בהקפאה. העבודה עם הזכיינים לא מקילה על הרשת והיא עיקר הבעיה שלנו. יש זכיינים שלא תמיד יכולים לעמוד בדרישות השוק כי אם הם קונים ולא משלמים, יש לנו בעיה להמשיך להעביר אליהם סחורה. הזכיינים לוקחים יותר כסף ממה שהם אמורים לקחת הביתה".

* איך?

"הזכיין צריך כסך לבית, לקנות אוטו - אז הוא לוקח. הכסף שלו, לא שלי. הרשת טובה. יש לה מסוגלות לתחרותיות גבוהה מבחינת מחיר ומגוון. עיקר הבעיה שחלק מהזכיינים לא עומדים בדרישות הרשת ואת זה צריך לתקן. הרשת לא מפסידה בגדול".

מאז הקמתה, הסבה רשת ד"ר בייבי, המתחרה בשילב, הפסדים כבדים. כחלק מהניסיון להבריא את פעילותה, גייסה הרשת חנויות פרטיות לעבודה בזכיינות תחת המותג ד"ר בייבי. אולם ככל הידוע, הרשת טרם הצליחה להתגבר על הקשיים המלווים אותה. לדברי אנצ'ל, הרשת עברה בחצי השנה האחרונה לניהול ישיר של מגה ואינה נמצאת כעת תחת הניהול של BEE קמעונאות.

הרווחים נחתכו

דוחותיה של חברת נעמן לרבעון השלישי חושפים גם את הקשיים שחוות נעמן וששת. המכירות ברשתות ירדו ב-5.2% והסתכמו ברבעון ב-45 מיליון שקל, לעומת מכירות של 47.5 מיליון שקל ברבעון השלישי 2010. הרווח התפעולי צנח ב-64%, מ-6.44 מיליון שקל (13.6% מהמכירות) ברבעון השלישי 2010, לרווח תפעולי של 2.3 מיליון שקל (5.1% מהמכירות) בלבד ברבעון השלישי 2011.

גם בסיכום פעילות של תשעת החודשים הראשונים של השנה, המגזר רשם ירידה של 6.2% במכירות כאשר הרווחים נחתכו בחצי (50.5%). שתי הרשתות נאלצות להתמודד עם התגברות התחרות בתחום כלי הבית, שהתעצמה עם פתיחה של רשת פוקס הום. על פניו נראה כי עיקר הבעיה, היא ברשת ששת, שבשנתיים האחרונות סגרה 14 סניפים. גם במקרה של ששת, נתקלת הקבוצה בקשיים מול הזכיינים ובחודשים האחרונים הגישו נגדה הזכיינים תביעות בסכום כולל של 2.5 מיליון שקל.

"נעמן סבלה השנה בעיקר משני דברים", אומר אנצ'ל, "היא עברה למרכז לוגיסטי חדש וזה השבית אותה לקראת ראש השנה ופגע במכירות. היא גם ירדה קצת במכירות לרשת מגה ולזכייני ששת. בששת קיימת אותה בעיה של זכיינים הקיימת בכפר השעשועים. השנה הייתה לא פשוטה. התחרות קיימת כל הזמן. המחאה החברתית ומצב הרוח, לא עשו לנו טוב. ברשתות ורדינון ונעמן אנו שומרים על המכירות".

לעומת נעמן וששת, מגזר הטקסטיל לבית, המשקף את פעילותה של ורדינון, רושם שיפור משמעותי. בין היתר, נוכח שמירה על רמת מחירים גבוהה ברשת ורדינון. המכירות במגזר צמחו ב-29% והסתכמו ב-29.3 מיליון שקל, לעומת מכירות של 22.76 מיליון שקל ברבעון השלישי ב-2010.

הרווח התפעולי נסק ב-147% ממיליון שקל (4.4% מהמכירות) ברבעון השלישי 2010 ל-2.5 מיליון שקל (8.5% מהמכירות) ברבעון השלישי השנה. הביצועים של ורדינון מיתנו את הירידה ברווחים של נעמן אבל גם בסיכומם, נעמן רושמת בתשעת החודשים הראשונים של השנה צניחה של 41% ברווח התפעולי כאשר הרווח הנקי נחתך ביותר מחצי.

לפני למעלה משנה חנכה רבוע כחול מרכז לוגיסטי חדש לקבוצת BEE קמעונאות בבאר טוביה. מדובר במרכז חדיש המשתרע על שטח של 74 דונם ושבהקמתו הושקעו כ-80 מיליון שקל. ואולם, לדברי מקורבים לחברה, חנוכתו לוותה בקשיים תפעוליים.

"המרכז הלוגיסטי הוא בין הגדולים בארץ. בנו מבנה מפלצתי אבל בגלל שיש קרוב ל-50 אלף מק"טים בכל החברות, היה קשה להגיע לתפקוד ולהוציא מהר את הסחורות. לקח זמן להניע את התוכנה", נאמר. כך או כך, קשיי התפעול של המרכז העיבו גם הם על הרשתות.

בקבוצת אלון רבוע כחול הגישו הצעת רכש במטרה למחוק גם את נעמן מהבורסה. לפי שעה, ממשיכים לפעול שם להכנסת שותף אסטרטגי ל-BEE. לוי מצדו, בטוח שיש בכוחו להבריא את כפר השעשועים ואת הכול בדולר, ושאת התוצאות ניתן יהיה לראות בתוך פחות משנה.

קבוצת BEE קמעונאות
 קבוצת BEE קמעונאות