הבורסה תציג מדדים לבונוסים לברונפלד ולבנון

כיום שכרם עולה מדי שנה, ללא קשר לביצועים ■ ב-2010 זינק שכרם בעשרות אחוזים ■ השניים הרוויחו 12.3 מיליון שקל ב-3 שנים ■ מקור המעורה בפרטי התוכנית ל"גלובס": "לא בטוח שיו"ר הבורסה ברונפלד יאהב את זה"

תוכנית התגמול לבכירי הבורסה עולה לאישור דירקטוריון הבורסה, כך נודע ל"גלובס". ועדת השכר, בראשות המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, חנה פרי זן, תדון בשבוע הבא בנוסח הסופי של תנאי השכר והמענקים ליו"ר הבורסה, שאול (סם) ברונפלד, ומנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון. לאחר מכן יאשר הדירקטוריון את התוכנית שהוכנה על-ידי צוות ממשרד רואה החשבון ארנסט אנד יאנג.

התוכנית תכלול לראשונה מדדי ביצוע ויעדים איכותיים וכמותיים, שלפיהם ייקבע המענק השנתי של אסתר לבנון וסם ברונפלד. "לא בטוח שסם (ברונפלד, ע' פ') יאהב את זה", אמר ל"גלובס" מקור יודע דבר המעורה בפרטי התוכנית. "הדירקטוריון כבר לא יהיה חותמת גומי לשכר שנקבע מראש על-ידי בעלי עניין. יהיה שינוי מהותי באופן שבו דברים מתנהלים, ואנשים מתוגמלים ונבחנים. מה שהיה בעבר, לא יחזור על עצמו", הוסיף המקור.

עוד נודע, כי בין רשות ניירות ערך, המפקחת על-פי חוק על הבורסה, לבין דירקטוריון הבורסה היו בחודשים האחרונים מספר סבבים של דיונים; במהלכם הביעה הרשות את אי-שביעות רצונה מהטיוטות הראשונות של תוכנית התגמול. יו"ר הרשות, פרופ' שמואל האוזר, עסק בנושא באופן אישי, ומשקיפי הרשות בדירקטוריון הבורסה דרשו מספר שינויים בתוכנית.

נקודת מחלוקת מהותית בין הרשות לבורסה, היא מי תיקבע כקבוצת ההשוואה לשכרם של לבנון וברונפלד. לגישת בכירים בבורסה, הבנצ'מרק הראוי הוא שכר בכירי הסקטור העסקי והמגזר הפיננסי. "למי שעובד קשה, מגיע שכר ראוי", אמר מקורב לתהליך. ברשות ניירות ערך מתנגדים לכך בחריפות, וטוענים כי קבוצת ההתייחסות לשכר בכירי הבורסה אינה יכולה להיות בכירי המערכת הבנקאית.

דוברת רשות ניירות ערך סירבה להתייחס לשאלות שהועברו אליה בנושא. עם זאת, בחודש יוני נמסר מהרשות, כי "בהתחשב במעמדה המיוחד של הבורסה, קיים צורך של הדירקטוריון לנמק את הקשר בין התגמולים לנושאי המשרה לבין תרומתו של כל אחד מהם, וכן לציין אם התמורה הינה הוגנת וסבירה".

הרקע: ביקורת ציבורית חריפה

כיום שכרם של בכירי הבורסה עולה מדי שנה, ללא קשר לביצועים וללא קריטריונים ויעדים מדידים. כך למשל עלה שכר היו"ר והמנכ"לית בשנת 2010 ב-42%. משנת 2008 עד 2010 קפצו עלויות השכר של ברונפלד (המועסק ב-80% משרה) ולבנון, ועלות השכר הכוללת שלהם הייתה 12.3 מיליון שקל. עלות שכרו של ברונפלד עמדה בשנת 2010 על 2.47 מיליון שקל, וזו של לבנון על 2.6 מיליון שקל.

שכרם של לבנון וברונפלד זכה בעבר לביקורת ציבורית חריפה, בייחוד לאור העובדה שברונפלד כיהן כחבר בוועדת השכר ולבנון היא גם דירקטורית - שני הדברים נוגדים כללי ממשל תאגידי תקין. דוברת הבורסה ביקשה לא להגיב, ואף סירבה לענות על השאלה, האם בכוונת הבורסה לפרסם לאחר אישור התוכנית את מדדי הביצוע והיעדים שמהם ייגזר שכר בכיריה.

נציין כי לפני שנה, לאחר שיו"ר הרשות הקודם, זהר גושן, הבהיר את עמדתו, החליט דירקטוריון הבורסה לשלם רק מחצית מהבונוסים שנקבעו ללבנון וברונפלד; היתרה ותוספת השכר שאושרה להם, בסך 3.2 מיליון שקל, ישולמו רק לאחר השלמת מודל השכר החדש.

פרשנות / עירן פאר: הגיע הזמן לתיקון 16 לבכירי הבורסה

דמיינו לעצכם חברה ציבורית ששכר מנהליה עולה משנה לשנה, ונקבע ללא מדדים, יעדים או קשר ברור לביצועים. דמיינו לעצכם מונופול שממומן מכספי הציבור ואינו נותן דין וחשבון על שכר בכיריו; גוף שמתנהל בחוסר שקיפות, ואינו סבור כי על הציבור לדעת איך נקבע השכר של מיליוני שקלים בשנה לבכיריו ועל בסיס אלו קריטריונים. תכירו את הבורסה לניירות ערך, שבראשה עומדים אסתר לבנון וסם ברונפלד.

במשך השנים הפכו השניים לאנשים החזקים בבורסה, והם עושים ככל העולה על רוחם. מגובים בדירקטוריון צייתני - שמורכב מבעלי תפקידים בגופים שעליהם הבורסה מפקחת ומבנקאים, שנורמות השכר שלהם תמיד היו מנותקות מהמציאות - הפכה חגיגת השכר בבורסה לשערורייה מתמשכת. במקרה של חברה ציבורית מן המניין, הנורמות של ממשל תאגידי בבורסה היו מביאות את רשות ניירות ערך לנקוט צעדים. אבל עם אסתר וסם אף אחד לא מתעסק.

קוראי "גלובס" מכירים היטב את תיקון 16 המפורסם, שמחייב בעלי שליטה לאשר מחדש את שכרם באסיפה כללית, ובהזדמנות זו להסביר מדוע מגיע להם השכר שהם דורשים. אולי הגיע הזמן להחיל את תיקון 16 על הבורסה - שיבואו ברונפלד ולבנון, ויסבירו מדוע מגיע להם שכרם הגבוה, מדוע מנכ"ל הבורסה צריכה להשתכר פי 3 מיו"ר רשות ניירות ערך או פי 5 מהמפקח על שוק ההון. מדוע יו"ר הבורסה ב-80% משרה צריך להרוויח פי 3 מנגיד בנק ישראל, הרי מדובר בגוף ציבורי שמקבל הכנסותיו מעמלות שהציבור משלם.

עכשיו תור רשות ניירות ערך לעשות סדר, להפעיל את סמכותה כרגולטור, להטמיע קריטריונים ומדדי ביצוע סבירים, ולהכניס שפיות לחגיגת השכר של בכירי הבורסה.

חשוב מכך: על הרשות לכפות על הבורסה, שבעליל לא מעוניינת בכך, לפרסם את תוכנית התגמול במלואה - את המדדים, הקריטריונים והיעדים, שלפיהם נקבע השכר ונקבעים המענקים. אנחנו הרי משלמים, לפחות נדע למה.

שכר בכירי הבורסה בשנים האחרונות
 שכר בכירי הבורסה בשנים האחרונות