מעלות מסמנת המגזר העסקי: הורידה הדירוג לחברות הדלק

‎‎‏גל של הורדות דירוג במגזר העסקי ■ "בחודשים האחרונים חזרו מרווחי הזיקוק לשפל של 2009, והם אינם צפויים להתאושש משמעותית בשנת 2012; היחסים הפיננסיים אינם הולמים את הדירוג"‏

‎‎בחודש אוגוסט השנה, מעט לאחר פרסום הוועדה שהוקמה על-ידי משרד התשתיות ומשרד האוצר כי בכוונתה להפחית את מרווחי השיווק של חברות הדלק, הכניסה חברת הדירוג מעלות את דירוג החוב של החברות לרשימת מעקב עם השלכות שליליות, בשל הפגיעה הצפויה בהן כתוצאה מהחלטה הזו.

כעת, ארבעה חודשים וחצי לאחר ההכנסה לרשימת מעקב, הורידה מעלות את הדירוג של כל חברות הדלק (למעט טן) בדרגה אחת, תוך שהיא מוציאה אותן מרשימת המעקב השלילית.

לחברת פז , הנמצאת בשליטת צדיק בינו (45.4%), הורידה מעלות את הדירוג לרמה של ‏A‏ פלוס, וזאת לא רק בעקבות ההפחתה במרווחי השיווק, אלא גם בעקבות מרווחי הזיקוק הנמוכים, המשפיעים על רווחיות בית הזיקוק באשדוד שאותו היא מפעילה.

מעלות כותבת כי "במהלך החודשים האחרונים, מרווחי הזיקוק חזרו לרמות השפל‏‎ ‎שנרשמו בשנת 2009, במקביל לעליית מחיר הנפט לרמה של 100-110 דולר לחבית. לדעתנו, המרווחים אינם צפויים להתאושש משמעותית בשנת 2012, והשילוב של תוצאות פיננסיות חלשות ב-2011, עליית מחירי הנפט והוצאה לפועל של תוכנית השקעות נרחבת, הביאו את היחסים הפיננסיים לרמות שאינן הולמות את הדירוג לפז". עוד מציינת מעלות, כי התממשות החשש למיתון נוסף באירופה עשויה להחליש את היחסים הפיננסיים עוד יותר.

דלק: התחזית השלילית נשארת

‎‎לחברת דלק ישראל , הנמצאת בשליטת קבוצת דלק (86.9%) שבשליטת יצחק תשובה, מורידה מעלות את הדירוג לרמה שלBBB ‎‏ פלוס. במעלות מסבירים את הורדת הדירוג בכך שלחברה 'פרופיל פיננסי חלש', ומציינים כי קיים "ספק משמעותי לגבי יכולתה לפרוע את חלויות האג"ח בשנים 2012-2013, ללא תמיכה מהותית של החברה האם, או מימוש נכסים".

מעלות משאירה את תחזית הדירוג לדלק ישראל שלילית, ומנמקת זאת בכך שהיא "משקפת את הסבירות להורדה נוספת של הדירוג במהלך 6-12 החודשים הקרובים, אם תחול שחיקה נוספת בנזילותה של החברה או בתוצאותיה העסקיות".

גם הדירוג של גרנית הכרמל , הנמצאת בשליטת קבוצת עזריאלי (60.7%), מושפע מזהות בעלת השליטה בה. במעלות כותבים, כי "הדירוג הנוכחי משכלל תמיכה אפשרית מצד החברה האם, למרות שגרנית אינה בליבת עסקיה. תמיכה זו נשענת בעיקר על הצהרותיה של קבוצת עזריאלי לתמיכה מלאה בשירות החוב של גרנית (סולו) במידת הצורך. ללא תמיכה זו, צפוי היה הדירוג של גרנית להיות נמוך מ-‏‏A‏ מינוס". עם זאת, תחזית הדירוג של החברה נותרה "יציב".

ביחס לחברת הדלק טן, הנמצאת בשליטת אליעזר פישמן, כותבת מעלות כי "מבנה העלויות של החברה ויכולתה להציג שיפור בתוצאותיה הכספיות ברבעונים האחרונים על רקע התחרות העזה בענף, מציבים אותה בעמדת פתיחה טובה לקראת השינויים". מעלות הותירה את הדירוג של טן על כנו ברמה שלBBB ‎‏ פלוס, ונימקה זאת בכך ש"מיצובה של החברה כ-‏heavy discount‏ ומבנה הוצאות רזה, צפוי להיפגע במידה מועטה בעקבות החלטת הממשלה. בנוסף, יכולתה של החברה להציג שיפור בתוצאותיה הכספיות ברבעונים האחרונים על רקע התחרות העזה מעניקה לה גמישות פיננסית מספקת לרמת הדירוג הנוכחית". ‏‎‎‏