נדחתה התלונה נגד ביניש בגין נאומה בכנס העמותה למשפט ציבורי

הפורום המשפטי למען ארץ ישראל טען כי הנאום של נשיאת העליון מהווה הפרה של כללי האתיקה לשופטים, אך נציב תלונות הציבור על שופטים דחה את הטענה

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, דחה הבוקר (ה׳) את התלונה שהוגשה נגד נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, בעקבות הנאום שנשאה לפני שבועיים בכנס העמותה למשפט ציבורי בים המלח.

בעקבות הנאום התלונן נגדה הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, בטענה כי נאומה מהווה הפרה של כללי האתיקה לשופטים.

הנציב קבע כי לא זו בלבד שלביניש יש זכות להגיב על מגמות החקיקה הנוכחיות הפוגעות בבית המשפט העליון, אף שאלה נתונות במחלוקת ציבורית - אלא שאף מוטלת עליה חובה לעשות כן.

בנאומה בים המלח אמרה ביניש, בין היתר, כי "במשך כמה שנים מתנהל מסע הסתה התופס תאוצה משנה לשנה, במטרה להחליש את מערכת המשפט ובראשו בית המשפט העליון. זהו מסע של דה-לגיטימציה שבראשו עומדים מספר פוליטיקאים, חברי כנסת ואף שרי ממשלה, המנצלים את חסינותם ומוסרים לציבור מידע מוטעה ומטעה שהידרדר להסתה המופנית נגד בית המשפט, נגד חבר שופטיו ונגד עבודתו השיפוטית. מסע ההסתה מעצם טבעו מחלחל ומרעיל".

החלטת הנציב בתלונה שהוגשה נגד ביניש ניתנה בזריזות, לאחר שהנציב ביקש את תגובתה של הנשיאה, ופרסומה התאפשר בעקבות אישור מיוחד שניתן משר המשפטים ומהנשיאה ביניש עצמה.

במכתבה לנציב מסרה ביניש כי "נאומי לא נשא אופי פוליטי ולא התייחס לשאלות פוליטיות שבמחלוקת. הנושאים שהעליתי בנאומי נוגעים למערכת שאני מופקדת עליה, והם נאמרו בתוקף תפקידי". לדבריה, הצעות החוק שמטרתן לפגוע במערכת המשפט הן "עניין משפטי".

גולדברג קיבל במלואה את עמדתה של ביניש. "בדברי הנשיאה לא היתה כל הפרה של כללי האתיקה. כמי שעומדת בראש המערכת המשפטית, הרשות נתונה בידי הנשיאה להביע את דעתה על מגמה שאיננה ראויה להשקפתה, לפגוע בסמכויותיו של בית המשפט העליון, אף שזהו נושא המצ במחלוקת ציבורית".

גולדברג ציין כי לא מדובר אך בזכותה, אלא אף בחובתה של נשיאת העליון. הוא מכנה את התבטאותיהם של חברי כנסת, ובהם יריב לוין, יעקב כץ ועוזי לנדאו כ"דברי-בלע", וקובע כי "להשקפתי, חובה על נשיאת העליון להגן על המערכת מפני אנשי ציבור המשתלחים בה".