רגע לפני חנוכה: המלצות על אירועי התרבות שלא כדאי לפספס

מוזיאון הלגו בברלין, ההצגה "אריה בחורף" בלונדון והתערוכה של האמן מאוריציו קאטלן בגוגנהיים בניו-יורק ■ רגע לפני חנוכה ותחילת השנה האזרחית כתבי "גלובס" ממליצים על אירועים בערים שונות בעולם ■ עם או בלי הילדים

חנוכה עוד רגע כאן, כך גם כריסמס אותו חוגגים בעולם הנוצרי והשנה האזרחית החדשה, שמאפשרים לקחת חופשה חורפית קצת ארוכה יותר מהרגיל.

עבור מי שמעדיפים לבלות את החגים הקרובים מעבר לים קיבצו כתבי "גלובס" המלצות להופעות מוזיקה, הצגות תיאטרון, תערוכות חדשות וגם בילויים המותאמים במיוחד לילדים בבירות אירופה השונות, ניו-יורק, לאס וגאס ואפילו טוקיו. במקרה שאתם בסביבה.

מוזיאון גוגנהיים

ניו-יורק

גאון או פרובוקטור, "משורר טרגי של העידן בו אנו חיים" - כל התשובות נכונות כשמדובר באמן האיטלקי מאוריציו קאטלן, המציג בימים אלה תערוכת ענק במוזיאון הגוגנהיים. התערוכה חובקת כול, תרתי משמע, משתרעת על פני כל קומותיה של הספירלה הפנימית בבניין וחלק ניכר ממנה משתלשל בחלל המרכזי הגבוה, כך שניתן לצפות בו מן הישורת אל "התהום".

קאטלן הוא אמן של ניואנסים. הוא אמנם עובד בגדול, מפסל או מציב חומרים במיצבי ענק, אך הוא מפיק את משמעות עבודותיו באמצעות המעורבות הרגשית של צופיו. יצירותיו מעוררות סקרנות ותחושת אי-נוחות, מטרידות את מנוחתנו ומעמתות אותנו בשאלות של חיים ומוות, מוכר ומנוכר, כוח וחוסר אונים.

עבודותיו של קאטלן לאורך שני העשורים האחרונים ויותר מתרכזות ברטרוספקטיבה שאינה נענית לחוקיות המוכרת של סדר כרונולוגי והצבה בגלריות. להיפך, דווקא הניגוד בין הגודש והמגוון התזזיתי של העבודות, מול הקווים ההרמוניים והזרימה השקטה, שהעניק פרנק לויד רייט לבניין האיקוני של המוזיאון.

שעות כניסה: ד'-ש' 10:00-17:45; ו' עד 19:45 מחיר: 15-18 דולר. ילדים עד גיל 12 - חינם כתובת: 1071 השדרה החמישית אתר: guggenheim.org

מוזיאון הטייט מודרן

לונדון

הטייט מודרן הוא אחד המוזיאונים היותר תוססים ומרתקים בעולם. המקום, שהיה בעברו תחנת כוח, הפך לתחנת חובה מומלצת בכל ביקור בלונדון, גם למי שאינו חובב מוזיאונים אדוק. ב"חלל הטורבינה" שהפך לאולם הכניסה המרשים של המוזיאון, מציגה בימים אלה האמנית-קולנוענית הבריטית טסיטה דין (Tacita Dean) עבודה חוצת סוגות ותחומים.

תחת הכותרת "FILM" היא מציגה סרט אילם בפורמט המסורתי של 35 מ"מ, המוקרן על גבי עמוד בגובה 13 מטרים. הסרט הוורטיקלי והאובייקט עליו הוא מוקרן הופכים יחד לפסל חי.

היצירה מצביעה על הסכנה הקיומית הנשקפת לסרט הפילם - עולם נכחד של דימויים וחומרים. היא מצביעה על ייחודיותו של המדיום, שיש לו תחליפים טכנולוגיים אך אלה לא בהכרח מגרים את אותם חושים ומייצרים את אותה החוויה.

עבודתה של דין היא ה-12 בסדרת יוניליבר באולם הטורבינה. היא מצטרפת לשורת אמנים בינלאומית שהציגו עבודות פורצות דרך, מעכביש הענק של לואיז בורז'ואה, עבור בזריחת השמש של אולאפור אליאסון וכלה במאות מיליוני גרעיני החמניות מקרמיקה שהציג במקום איי וויי וויי בשנה שעברה.

שעות כניסה: א'-ה' 10:00-18:00, ו', ש' 10:00-22:00; סגור ב-24-26 בדצמבר מחיר: כניסה חופשית, פרט לתערוכות מיוחדות כתובת: בנקסייד, לונדון אתר: tate.org.uk/modern

המוזיאון לאמנות עכשווית

טוקיו

אם חשבנו שהזוויות החדות והמישורים המפתיעים של האגף החדש במוזיאון תל אביב מזכירים קיפולי נייר, מגיע הביתן החדש במוזיאון טוקיו, שתכנן האדריכל אקיהיסה היראטא בחסות תאגיד התקשורת הפיננסי בלומברג, ומלמד אותנו משהו על אוריגמי אדריכלי. הביתן הוא מבנה פיסולי מבהיק בלובן, בהשראת עץ צומח הוא שולח ענפים בדמות פאות וזוויות אי-רגולריות. חלונות מלבניים מפתים את הצופים להיכנס לתערוכה והקירות המשתפלים כלפי מטה מקרינים אור טבעי רך לחלל הפנים.

הביתן ניצב ברחבת הכניסה של המוזיאון לאמנות עכשווית של טוקיו וישמש כחלל תצוגה לתערוכות מתחלפות. כמו פירמידת הזכוכית של הלובר בפריז, גם המבנה המיוחד הזה אמור להפוך לסמל המזהה של המוזיאון, ולהגדיל את החשיפה והמשיכה שזוכה לה האמנות העכשווית באמצעות תערוכות יחיד של אמנים מיפן ובינלאומיים.

שעות פתיחה: ג'-א' 10:00-18:00. יום ב' סגור מחיר: 500 ין (כ-25 שקל) 4-1-1 Miyoshi, Kotoku, Tokyo אתר: mot-art-museum.jp

מרכז פומפידו

פריז

במרכז פומפידו שבפריז מוצגת בימים אלה תערוכה מרשימה של האמן הנורבגי אדוארד מונק, "העין המודרנית". התערוכה מוקדשת ליצירותיו של מונק במחצית המאוחרת של חייו, מתחילת המאה ה-20 ועד למותו ב-1944. התמונה העולה מהיצירות העשירות בצבע ובטכניקות היא של אמן "מודרני לחלוטין", ולא איש המאה ה-19 כפי שנהוג להציג את מונק.

מונק וסגנונו הצבעוני, על האור והאנרגיה הנפשית המיוחדת המתלווה לעבודותיו, הם הכנה נפלאה לתערוכה החדשה שנפתחה לאחרונה במרכז פומפידו: "לרקוד כל החיים", תערוכת ענק המוקדשת לקשר המיוחד בין אמנות למחול. זו כוללת יצירות משנת 1900 ועד היום ומשקפת את ההפריה ההדדית של אמנים פלסטיים ואמני תנועה, בווידאו-דנס, ביצירה כוריאוגרפית, בעבודות של מאטיס ואיב קליין, פיקאסו ודיאגילב.

שעות פתיחה: בכל יום 11:00-21:00, ימי חמישי עד 23:00 מחיר: 10-12 אירו. ילדים עד גיל 18 חינם כתובת: מרכז פומפידו, בובור, פריז אתר: centrepompidou.fr

ריהאנה בהופעה

לונדון

רגע אחרי שהוציאה את אלבומה השישי "Talk that talk", ריהאנה, האישה הכי תזזיתית בעסקי המוזיקה, מופיעה שני ערבים רצופים באולם החם ביותר בבירה הבריטית: ה-O2. כשהופיעה בישראל, בני נוער נדרשו לתרום ארבע שעות עבודה למען הקהילה תמורת הזכות לראות אותה מפזזת בגודל טבעי באצטדיון בלומפילד. מאז הוסיפה הפצצה החכמה מברבדוס להיטים רבים לרזומה, ונדמה שמעמדה בטופ של הפופ העולמי מעולם לא היה איתן יותר. החפצים במופע שכולו להיטים, ריקודים, תלבושות מתחלפות וסקס אפיל נוטף, מוזמנים לנסות להניח יד על הכרטיסים הבודדים שנותרו.

מתי ואיפה: ב-20 וב-21 בחודש באולם O2, פתיחת דלתות ב-18:00 מחירי כרטיסים: בין 50 ל-100 ליש"ט אתר מומלץ להזמנות: ticketmaster.co.uk

ההצגה "אריה בחורף"

לונדון

לכו לצפות ב"אריה בחורף" מאת ג'יימס גולדמן. אם כבר תיאטרון בווסט אנד, אז שיהיה הטוב ביותר. צרפו מחזה קלאסי, אחד האולמות המפוארים בעיר, שני כוכבי במה המתחזקים קריירה מפוארת (רוברט לינדסי וג'ואנה לומלי), ואחד הבמאים המשופשפים בביזנס (טרבור נאן) ותקבלו נוסחה מנצחת. בלב המחזה, שהועלה לראשונה בשנת 1966, תככים משפחתיים ופוליטיים בין המלך הנרי השני ואשתו המתנכרת קתרין, ושני בניהם הנסיכים ריצ'רד וג'ון המיועדים לרשת את הכתר. שימו את כולם סביב שולחן ארוחת חג מולד בטירה בנורמנדי, ותוסיפו לקלחת את פיליפ השני מלך צרפת המצטרף לסעודה, ותקבלו כל מה שמאפיין תיאטרון בריטי משובח.

מתי ואיפה: מדי ערב ב-19:30 (בימי חמישי הצגות צהריים ב-14:30) באולם Haymarket מחירי כרטיסים: בין 22 ל 65 ליש"ט אתר מומלץ להזמנות: ticketmaster.co.uk

ההצגה "ספיידרמן -Turn off the dark

ניו-יורק

מה עוד לא נאמר על המחזמר היקר בכל הזמנים, שהופק בעלות של יותר מ-70 מיליון דולר ועלה לפני שנה בדיוק. מאז ההפקה זכתה לביקורות קטלניות, הבמאית-כותבת ג'ולי טימור פרשה בטריקת דלת ותבעה את המפיקים, שחקנים נפצעו במהלך הצגות הרצה, והמחזה כולו שוכתב ושונה ללא הכר ואף נוספו לו שירים חדשים מבית היוצר של בונו ואדג' מלהקת U2. אז נכון, הניסיון לתרגם לבמה את סיפורו של גיבור הקומיקס פיטר פרקר, הנער החנון שהפך לגיבור על אחרי שנעקץ בידי עכביש רדיואקטיבי, היה מביך ואף פתטי בהצגות הראשונות. מצד שני, בהפקה נשבעים שמי שיראה את המחזמר כיום יזכה לחוויה שונה לחלוטין. מי ששחקנים מתעופפים באוויר מעל ראשי הקהל והמוזיקה של U2 עושים להם את זה מוזמנים להמר.

מתי ואיפה: מדי ערב ב-19:30, בימי רביעי ב-13:30 וראשון ב-15:00 באולם Foxwoods theater (חמש דקות הליכה מטיימס סקוור) מחירי כרטיסים: בין 87 ל-163 דולר אתר מומלץ להזמנות: ticketmaster.com

קולדפליי בהופעה

ברלין

בשנה האחרונה השתרשה המגמה לפיה להשמיץ את קולדפליי זה להיות בעניינים, והאלבום האחרון מבית היוצר של כריס מרטין ושות' רק הגביר את זעמם של המעריצים הוותיקים שפנטזו בתחילת הדרך על הרכב רוק אלטרנטיבי-אליטיסטי וקיבלו מפלצת אצטדיונים המנפיקה המנוני פופ-רוק להמונים (אפילו הקליטו דואט עם ריהאנה, רחמנא ליצלן). עדיין, את מבחן ההופעות החיות קולדפליי עוברים בהצטיינות, כפי שיעיד כל מי שכבר זכה להתנסות בחוויה, וכריס מרטין הוא אחד הסולנים הכריזמטיים בסצנה כיום. תוסיפו לזה רשימה ארוכה של להיטים מושלמים בתחומם מארבעת האלבומים הקודמים, בתוספת השירים מהאלבום "Mylo xylato", ותקבלו אירוע משתלם במיוחד לחגוג איתו בחופשה בערב דצמבר קפוא.

מתי ואיפה: ב-21 בחודש ב-20:00 באולם O2 world בברלין מחירי כרטיסים: בין 80 ל-146 דולר אתר מומלץ להזמנות: tinyurl.com/czjy3m5

ההצגה Batman live

פריז

הפקת לקחים מהפיאסקו של ספיידרמן בצד השני של האטלנטי, או עוד מגה פלופ בדרך? כך או אחרת, בימים אלה נפתח סיבוב הופעות ההרצה האירופאי של המגה-שואו (יגיע לארצות הברית רק במהלך 2012) המעלה לראשונה לבמה את סיפורו של ברוס וויין, מיליארדר מגוטהם סיטי שהוריו נרצחו מול עיניו בילדותו וכאשר בגר ניצל את המשאבים הפיננסיים הבלתי מוגבלים שלו להפוך למלאך נקמות מעופף בחליפת עור שחורה. גרסת הבמה מציגה את כל הארכי-נבלים המוכרים לחובבי הסרטים וסדרת הקומיקס (הפינגווין, איש החידות, אשת החתול, דו פרצוף וכמובן הג'וקר) ומתרכזת בעיקר במפגש ובחיבור בין באטמן ומי שהפך יד ימינו: רובין.

מתי ואיפה: ב-22 בחודש ב-15:00 וב-19:00 באולם Paris bercy מחירי כרטיסים: בין 40 ל-126 דולר אתר מומלץ להזמנות:

tinyurl.com/c8zq23b

לאס וגאס

רק לאחרונה התבשרנו על הגעתו הצפויה לישראל של המופע "אלגריה" מבית היוצר של הקרקס המצליח בעולם, ובמקביל מושק בארצות הברית בהצלחה עצומה המוצר החדש מבית היוצר הפורה (22 מופעים עד היום) שלהם. אירוע בימתי גרנדיוזי שכולו הוקרה ללהיטיו של מלך הפופ המנוח מייקל ג'קסון. המוזיקה מהווה רקע לביצועים וירטואוזים, המחברים את האלמנטים המוכרים של אמני סירק דה סוליי למה שאולי היינו רואים על הבמה לו ג'קסון לא היה נלקח מאיתנו רגע לפני תחילת מה שיועד להיות סיבוב ההופעות האחרון שלו, "This is It". כאשר חושבים על זה, ג'קסון ממילא חי רוב ימיו בקרקס נודד פרי דמיונו ולכן אין מתאימים להוקיר את זכרו מאנשי סירק דה סוליי.

מתי ואיפה: מדי ערב ב-19:00 עד ה-27 בחודש (בימי שישי, שבת וראשון גם הצגות בוקר ב-10:00), באולם Mandalay bay resort בלאס וגאס מחירי כרטיסים: בין 82 ל-125 דולר אתר מומלץ להזמנות: ticketmaster.com

ילדים בכלל, והילדים של היום בפרט זקוקים לשפע של גירויים. שהייה בנופים חדשים, נסיעה ממושכת ברכב, השתרכות ברחובות, בילוי במסעדה או סתם שופינג עם ההורים בעת חופשה בחו"ל הן פעילויות שממצות את עצמן מהר. למעשה, ללא אטרקציה מרגשת שדוחפת אותו להיות אקטיבי - הילד יתחיל להשתעמם, וכך טיול משפחתי עם הילדים בחו"ל שהיה אמור להיות "פאן" עלול להפוך בנקל למטרד עבור ההורים כאשר אלו נדרשים להמציא בזמן אמת תעסוקה לצאצאיהם. לרגל חופשות החגים ממפה "גלובס" באמצעות אלדין טרוול ומדריכי שיחור, מספר אטרקציות לילדים בעת טיולי משפחות בעולם.

האקווריום של ברצלונה

ברצלונה

ילדים שרוצים ללמוד על היצורים החיים בים, ייחשפו לחוויה ימית מרשימה באקווריום ענקי שכולל למעלה מעשרת אלפים זנים של יצורים ימיים וחיות מים. בלב האתר נבנתה מנהרה גדולה מזכוכית בת 80 מטר, כאשר הילדים יכולים להתהלך לאורכה ולצפות בכל היצורים הימיים מסביבם. באתר גם פעילות שבמסגרתה הילדים יכולים להאכיל כרישים וללמוד על אורחותיהם.

שעות פתיחה: 9:30-21:00 (בסופי שבוע ובחגים עד 21:30). מחיר: למבוגרים - 18 אירו. ילדים בגיל 3-12 - 13 אירו. מבוגרים מעל 60 - 15 אירו. כתובת: Moll d'Espanya del Port Vell, s/n - 08039 BARCELONA אתר: tinyurl.com/3446dke

אקספלורה: מוזיאון הילדים

רומא

מוזיאון זה מספק חווייה ייחודית לילדים, בה הם יכולים ללמוד על עולמם של המבוגרים. במוזיאון הוקצו תחנות הפעלה גדולות מעולמות תוכן שונים כמו קניות בסופרמרקט, בנק, דואר, אולפן חדשות ועוד. המטרה היא להכניס את הילד לנעלי מבוגרים ולהמחיש לו את חיי היום-יום שלהם דרך התנסות אקטיבית. עוד באתר חנות ענקית של צעצועים.

שעות פתיחה: סיורים משפחתיים מתקיימים כל יום בשעות 10:00-11:45; 12:00-13:45; 15:00-16:45; 17:00-18:45. המוזיאון סגור ב-25 בדצמבר וב-1 בינואר מחיר: תינוקות עד גיל שנה - חינם; ילדים בין שנה ל-3 - 3 אירו; ילדים ומבוגרים מעל גיל 3- 7 אירו. בימי חמישי אחה"צ המחיר הוא 6 אירו כתובת: Via Flaminia, 80/86 - 00196 Roma אתר: mdbr.it

מוזיאון המדע

לונדון

זוהי דוגמה קלאסית לאטרקציה אידיאלית למבוגרים ולילדים. מגוון שלם של תצוגות קבועות ומשתנות (בנושאי מדע שונים החל ממדעי החיים, דרך חלל ותעופה וכלה בטכנולוגיה) המתפרסות על פני 6 קומות. בחלק מן המוצגים הילדים מוזמנים לגעת לנסות להפעיל ולחוות, וכן ליהנות מיריעה רחבה של מיצגים אינטראקטיביים.

שעות פתיחה: כל יום בין 10:00 ל-18:00, כאשר מועד כניסה אחרונה הוא ב-17:15. בימים 24-26 בדצמבר המוזיאון יהיה סגור. מחיר: הכניסה חינם אבל תצוגות מיוחדות, כמו תערוכה הכוללת שימוש בסימולטור טיסה או כניסה לקולנוע imax - כרוכות בתשלום כתובת: Exhibition Road, South Kensington, London SW7 2DD אתר: sciencemuseum.org.uk

קריית המדעיםנ והתעשייה בלה וילט

פריז

מיכאל שחור ממליץ על לה-וילט, שילוב של מוזיאון ומגרש משחקים שבו מופיעים עשרות מוצגים חווייתיים בנושאים כמו אנרגיה, צלילים, חלל, אקלים, ים, אור ורובוטיקה. המוצגים מזמינים את הילדים ללחוץ, להפעיל, לנסות וללמוד. במקום אטרקציה נוספת, הממוקמת מאחורי בניין המוזיאון: כדור מתכת מבריק בשם לה ז'אוד המצופה פלדה שמלוטשת כמראה. מתאים לכל המשפחה.

שעות פתיחה: ג'-שבת 18:00-9:30; א' עד 19:00; סגור ביום ב' מחיר: מ-8 אירו (לכרטיס סטנדרטי) ועד 20 אירו (לכרטיס הכולל את כל האטרקציות); לבעלי מוגבלויות ולילדים עד גיל שש הכניסה חופשית; בשעות 18:00-15:00 (19:00 ביום א') יש הנחה מיוחדת לסטודנטים (בהצגת תעודה) כתובת: 30 Avenue Corentin-Cariou אתר: tinyurl.com/bmrdj3h

פארק האטרקציות

מדריד

פארק השעשועים המרכזי של מדריד כולל מתקנים שמתאימים לכל הגילים - החל מילדים קטנים וכלה במבוגרים הרפתקנים.

שיחור מציין כי בין המתקנים בפארק ניתן למצוא רכבת הרים, תיאטרון בובות, מגוון רחב של מגלשות, ספינת פיראטים, טורנירים של מרוצי מכוניות ועוד. גם ההורים יכולים ליהנות כאן מרכבת הרים למבוגרים ומקפיצות בנג'י.

שעות פתיחה: פתוח בתקופה הזו בשבתות ובימי ראשון בין 12:00 ל-19:00 מחירים: 30 אירו למבוגר, 24 אירו לילד. אם גובה הילד אינו עולה על 90 סנטימטר הכניסה חופשית. ניתן להזמין כרטיסים באתר האינטרנט בהנחה של 10% כתובת: Casa de Campo s/n 28011, Madrid אתר: parquedeatracciones.es

לגולנד דיסקברי

ברלין

אייל שטרק מאלדין טרוול ממליץ על מרכז המבקרים לגולנד שבברלין שמציע לילדים ולהוריהם לחוות את עולם הלגו הצבעוני על שטח של 3,500 מ"ר.

תוכלו ליהנות במתחם ממבנים עשויים ממיליוני חלקי לגו צבעוניים ולצדם מתקני שעשועים. אזורי הפעילות הרבים והפעילויות הכיפיות הופכים את החוויה לבלתי נשכחת לכל המשפחה.

שעות כניסה: 10:00-18:00. מחיר: 17 אירו כתובת: מרכז לגולנד דיסקברי (בתוך מרכז סוני), פוטסדמר שטראסה 4, ברלין אתר: tinyurl.com/ckwnq6p

מוזיאון ביאטריקס פוטר - לייק דיסטריקט

אנגליה

ביקור בעולם תלת-ממדי מציג את עולם החיות של הסופרת המפורסמת ביאטריקס פוטר (פיטר ארנבון).

באלדין טרוול ממליצים בחום על ביקור באחוזה הזו כדי ליהנות מחוויה מרשימה: כל 23 הסיפורים של פוטר קמים לחיים בדמויות תלת- ממד. במסגרת הביקור, תצאו לטיול וירטואלי בדגם מוקטן של ארץ האגמים שהיוותה מקור השראה לסיפוריה של ביאטריקס פוטר ובו תפגשו את פיטר הארנב וחבריו לדרך.

שעות כניסה: ב-25 בדצמבר סגור; ב-24 וב-31 בדצמבר מ-11:00 עד 15:00; 26 בדצמבר מ-11:00 עד 16:00; 27-30 בדצמבר וכן 2-9 בינואר מ-10:00 עד 16:30 מחיר: 8 אירו כתובת: The Old Laundry, Bowness-on-Windermere, Lake District, Cumbria LA23 3BX אתר: hop-skip-jump.com