הבנקים: "אין ערובה לשיפור במשבר באירופה; השוק מסוכן"

בלאומי והפועלים מזהירים כי התנודתיות בשוק המקומי צפויה להימשך על רקע משבר החוב באירופה ■ לאומי: "יש להתנהל באופן מושכל וזהיר" ■ הפועלים: "רמת הסיכון בשוק גבוהה מאד"

התנודתיות בשווקים על רקע משבר החובות הריבוניים באירופה, עושה את שלה. בבנקים הגדולים לאומי והפועלים מעריכים היום (ו') בסקירתם השבועית כי רוחות המשבר מאירופה כבר מנשבות בבורסה המקומית, תוך שהוא פוגע בתחזיות הצמיחה המקומית לרבעון השלישי והרביעי, כמו גם מוביל לדילול מחזורי המסחר בשוק ההון - שמדשדשים מתחת לרף המיליארד שקל בשבועות האחרונים.

בבנקים מעריכים כי לאור העובדה שפיתרון קונקרטי למשבר באירופה לא מסתמן באירופה, בטווח הקצר התנודתיות בשוק תימשך - ולפיכך ממליצים למשקיעים בעלי פרופיל סיכון נמוך עד בינוני, לשמור על חשיפה נמוכה למניות. מנגד, בטווח הארוך מציינים בשני הבנקים את רמת המכפילים הנמוכה בשוק והמחירים היחסית נמוכים אליהם הגיעו חלק מהחברות בשוק.

בלאומי מזהירים: "בטווח הקצר התנודתיות החריפה צפויה להימשך ואופן ניהול המשבר באירופה יכתיבו את כיוון השוק". עוד מציינים כלכלני הבנק כי יש לקחת בחשבון גם את הסיכונים הייחודיים לשוק המקומי - הסביבה הגיאופוליטית כמו גם השלכות ועדת הריכוזיות ו-וועדת טרכטנברג. "כל אלה מדגישים את החשיבות שבהתנהלות מושכלת וזהירה לנוכח רמת הסיכון שעודנה גבוהה", מציינים בלאומי.

"רמת הסיכון בשוק - גבוהה מאד"

בפועלים כותבים: "שוק המניות המקומי המשיך בשבוע האחרון להפגין רגישות גבוהה למתרחש מעבר לים והתאפיין בתנודתיות גבוהה תוך ירידה חדה במחזורי המסחר. נציין כי המחזורים הנמוכים בעצמם תרמו גם הם לתנודתיות, והעצימו אותה".

עוד מציינים בבנק כי "לפי שעה, אין כל ערובה לכך שניווכח בשיפור כלכלי בר קיימא בכלכלה האירופית, ובהיפוך מגמה בשוקי המניות הגלובליים", ומזהירים: "גורמי הסיכון עדין תלויים וקיימים גם במישור המקומי". בבנק ממשיכים להמליץ למרבית המשקיעים לשמור על רכיב מנייתי מצומצם, אולם מציינים כי "מניות מסויימות נסחרות כיום במחירים נוחים להשקעה, אם כי ייתכן שתחלוף תקופה ארוכה עד למימוש הפוטנציאל הגלום בהן".