רשות ני"ע ארה"ב תובעת בכירים בפרדי מאק ופאני מיי

ברשות לני"ע טוענים כי בכירים לשעבר בענקיות המשכנתאות, ביניהם שני מנהלים לשעבר, הטעו את הציבור באשר לחשיפתן לשוק המשכנתאות בארה"ב בשנים 2006-2008

בכירים לשעבר בפאני מיי ופרדי מאק, שתי ענקיות המשכנתאות שהובילו בין היתר לקריסת מחירי הנדל"ן במהלך משבר 2008, נתבעים על ידי רשות ני"ע בארה"ב בגין הונאת ניירות ערך. ברשות טוענים כי ברשותם ממצאים מספקים המעידים כי מסירת מידע כוזב באשר לחשיפת שתי החברות להיקף המשכנתאות בשוק הנדל"ן האמריקני, בשנים 2006-2008.

התביעה הוגשה נגד שישה בכירים בחברות, ביניהם גם מנכ"ל פרדי מאק לשעבר, ריצ'רד סיירון, ומנכ"ל פאני מיי לשעבר, דניאל מד. התביעה הוגשה היום (ו') לבית המשפט הפדרלי במנהטן, כאשר מהרשות נמסר כי היא נכנסה לדיונים עם נציגי משתי החברות כדי להימנע מהגשת תביעה רשמית גם נגד החברות עצמן. עוד נמסר מהרשות לני"ע בארה"ב כי פרדי מאק ופאני מיי "הסכימו לקחת אחריות" על חלקן בהונאה.

במסגרת התביעה, נטען כי הבכירים בשתי החברות הטעו כאמור את המשקיעים באשר להיקף חשיפת החברות לשוק המשכנתאות האמריקני. עבור השנים 2007-2008 טענו בכירים בפרדי מאק כי היא חשופה בהיקף של 2-6 מיליארד דולר למשכנתאות, כאשר בפועל הייתה חשופה בכ-244 מיליארד דולר.

באשר לפאני מיי, בכירי טענו כי החברה הייתה חשופה בשנים 2006-2008 להיקף משכנתאות של 4.8 מיליארד דולר, חרף העובדה כי בפועל הייתה חשופה להלוואות בהיקף של 50 מיליארד דולר ויותר.

"בכירים בפאני מיי ופרקי מאק אמרו למשקיעים כי חשיפתם למשכנתאות סאב-פריים הייתה קטנה בהרבה מכפי שהייתה בפועל", טוען רוברט קוהזמי, מנהל מחלקת האכיפה ברשות ני"ע. "ההתבטאויות הללו, בזמנים כה אקוטיים בהם גילו המשקיעים עניין בשוק המשכנתאות, הטעו את השוק לגבי היקף הסיכון שמגלמות החברות הללו".