"נראה שרק כשאירופה תהיה על סף תהום ייעשה מעשה"

אפסילון בסקירה השבועית: אם לאחר הבחירות בארה"ב יתברר שהנשיא הבא קיבל מנדט ברור מהעם לביצוע הצעדים הפיסקליים שכל כך נחוצים למשק, הצמיחה בארה"ב יכולה לקפוץ מדרגה

הלנצח נאכל משבר ? מבחינתם של מנהיגי אירופה, התשובה היא חיובית. גם האופטימיות שנלוותה לוועידה האחרונה שכידוע, הייתה מאוד קריטית (עד הועידה הקריטית הבאה) התפוגגה כשהתברר שגם הפעם לא הוחלט שום דבר קונקרטי שיכול לחלץ את היבשת מהבוץ בו היא נמצאת. הקריטריונים הפיסקליים הקשוחים כביכול שהוצגו בוועידה הם לא יותר מניסיון נואש להבטיח סוג של יציבות בעתיד. כך כותב היום עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון, בסקירתו השבועית.

אבל, אומר אזולאי, הבה נניח שמדינה מסויימת תיקלע בעוד זמן מה לקשיים ולא תוכל לעמוד באמות המידה החדשות. האם אז היא תיענש או ששוב לא תהיה ברירה אלא להיחלץ לעזרתה? הלוא יתכן שהטלת סנקציה כלכלית על אותה מדינה מתקשה עלולה לגרום להרעה במצבה. אם זה המצב, אז מה הטעם בהצבת קריטריונים שבעת מצוקה לא יהיו שווים את הדף עליו הם כתובים? בקיצור, זה לא מה שיחלץ את אירופה.

יתרה מכך, ההצהרות הרבות שניתנו ע"י כמה גורמים (סין, ארה"ב והבנק האירופאי המרכזי) במהלך השבוע הביאו אותנו להכרה כי אין כעת אף גוף חיצוני או מדינה שאינה חברה בגוש שמוכנים לתת יד לטובתה של אירופה. גישה שככל הנראה נובעת מחוסר האמון המוחלט ששורר כיום בעולם לגבי יכולתן / רצונן של הממשלות האירופאיות לנקוט בפעולות הנדרשות.

אירופה מעיבה, וככל הנראה תמשיך להעיב על שווקי העולם בזמן הקרוב. הבעיה המרכזית היא שככל שחולף הזמן, עלות הפתרונות למשבר הולכת ועולה. אפשר להמשיך ולהאריך ולספר על הריבית הבין בנקאית באירופה ששבה לעלות על אף שילוב הכוחות הבינלאומי שנועד להתמודד עם בעיית הנזילות, וניתן גם לשוב ולספר על האינדיקטורים הכלכליים שמעידים על המשך הגלישה למיתון באירופה. אלא שכל אלו יהיו בבחינת תיאור של "העיתון של אתמול". כפי שהדברים נראים כעת, אומר אזולאי, נראה שרק לאחר שאירופה תהיה על סף תהום ייעשה מעשה. מה שלא הולך בכוח, הולך בהרבה יותר כוח.

לגבי המשק האמריקני מציין אזולאי כי התמונה הכללית די מעודדת בסך הכל. האם כל זה מספיק בשביל להצביע על כך שארה"ב בדרך לשיעורי צמיחה גבוהים? "כן, בתנאי שלאחר הבחירות יתברר שהנשיא הבא קיבל מנדט ברור מהעם לביצוע הצעדים הפיסקליים שכל כך נחוצים למשק האמריקאי. נקווה רק שעד אז אירופה לא תפריע".

לגבי השוק הישראלי מציינים באפסילון כי אכן לוקח היום יותר זמן למכור דירה ומורגשת האטה אמיתית בשוק הדירות. אבל במקביל, גם האשראי לקבלנים נעצר לגמרי בשל מגבלות החשיפה הענפית של המערכת הבנקאית. אז ייקח עוד כמה חודשים עד שהמלאי העודף של דירות ייספג על ידי השוק, תהליך שעשוי להיות מואץ במידה והריבית תמשיך לרדת. אלא שבמקביל, היה די מפתיע לראות את הירידה במחירי שכר דירה שאמורים להיות מושפעים לחיוב (או שלילה, תלוי באיזה צד אתם). "מאחר ולהערכתנו בחודשים הקרובים רוכשי הדירות הפוטנציאליים ימשיכו לשבת על הגדר, נראה כי הירידה בשכר הדירה שנרשמה בנובמבר לא תאפיין את החודשים הקרובים".