בדיקת "גלובס": יתרונות וחסרונות בסמארטפונים בישראל

נחיתתו של אייפון 4S בארץ הופכת את ההחלטה איזה סמארטפון לקנות למורכבת מתמיד ■ "גלובס" ממפה את המכשירים שכבר נמכרים בישראל, והמהווים אלטרנטיבה טובה במחיר ובביצועים

הסמארטפון הפופולרי בעולם - אייפון 4s של אפל - הושק בסוף השבוע בישראל, כאשר לצדו נמכרים בחברות הסלולר ומחוצה להן מכשירים חדשים וקצת יותר ותיקים, שמציעים אלטרנטיבה לא רעה בכלל למי שלא רוצה תנאי אחריות דרקוניים ויקרים.

מבדיקת "גלובס" ומהשוואה בין המכשירים המובילים היום בשוק, למעט הגלקסי נקסוס שטרם נבדק על-ידינו, עולה שלאייפון יש יתרון על פני האחרים מבחינת נוחות הממשק, אך גם האחרים נהנים מיתרונות שאין להמעיט בערכם. מוטורולה רייזר בולט בעמידות שלו מפני נפילות, מים ושריטות ולגלקסי S2 יש מסך מצוין הגדול מזה של האייפון.

האינקרדיבל מציע ממשק ידידותי ברמה שכמעט מתחרה באייפון, וזול יותר מהמתחרים.

תנאי האחריות של האייפון ודאי ירתיעו לא מעט לקוחות פוטנציאליים, ובכל המקרים מדובר בסכומים שנעים בין 3,500 ל-4,500 שקל.

כדאי לדעת: את האייפון 4S גרסת 16 ג'יגה אפשר לקנות באפל סטור בניו יורק ב-707 דולר (כולל מסים מקומיים), שהם 2,680 שקל בלבד. במילים אחרות, מדובר בכמעט 1,000 שקל פחות מהמחיר הנמוך ביותר בחברות הסלולר בארץ, דרך אתר סלקום.

שילוח מחו"ל משתלם?

לא רק האייפון - מחירי הטלפונים בארץ לא נמוכים במיוחד בלשון המעטה. הפתרון בהרבה מקרים הוא לחכות עם רכישת המכשיר החדש לטיול הבא לחו"ל או לביקור הבא של הדודה. פתרון אחר הוא חברות השילוח הפועלות בישראל ומציעות לשלוח את המכשיר יחסית בקלות מארה"ב לארץ. הבעיה שלא תמיד מדובר בפתרון זול, בשל עלויות השילוח והמיסים. למשל, המחיר של הגלקסי נקסוס דרך אתר USHOPS עומד על 3,900 שקל - מחיר שלא מהווה בכלל הנחה. עלות המכשיר בחישוב עמדה על 750 דולר.

אייפון 4S: ממשק מעולה עם מסך יחסית קטן

מבין שלוש המפעילות, סלקום מוכרת את האייפון 4S בגרסת ה-16 ג'יגה במחיר הנמוך ביותר: 4,284 שקל (או 120 שקל ב-36 תשלומים), כאשר לרוכשים באתר סלקום ניתנת 10% הנחה על המחיר המצוין, כך שהוא עומד על 3,852 שקל. ללקוחות המדברים מעל 300 שקל ניתן החזר של 60 שקל בחודש.

פלאפון ואורנג' מוכרות את המכשיר במחיר דומה: 4,644 שקל (או 130שקל ב-36 תשלומים). הזיכויים בפלאפון עומדים על 60 או 80 שקל לחודש בהתאם לחבילה של הלקוח. בפרטנר מקבלים לקוחות החברה זיכוי הנע מ-40 שקל עד 120 שקל בהתאם לתוכנית בה הם מנויים ולא בהתאם לשימוש החודשי. גרסת 32 ג'יגה עולה 5,364 שקל (או 149 שקל ב-36 תשלומים).

החנויות הפרטיות לא ממש אטרקטיביות - גם רשת hMobile מבית הום סנטר וגם ביג בוקס מוכרות את גרסת 16 ג'יגה ב-4,500 שקל. בחנות Hyper בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה עלות המכשיר היא 4,000 שקל.

ומה לגבי שילוח מחו"ל? נראה שזו האלטרנטיבה הזולה יותר: דרך אתר Ushops (ushops.co.il), יעלה אייפון 4S בגרסת 16 ג'יגה 3,635 שקל.

דרך אתר מאסטופ (mustop.co.il), עלות האייפון עומדת על 3,680 שקל - פחות אטרקטיבי מיו שופס, ומתקר למחיר באתר סלקום (3,852 שקל).

אחריות: כאשר רוכשים את האייפון של אפל, אי אפשר להתעלם מסוגיית האחריות למוצר. בעוד שסמארטפונים אחרים בשוק נהנים מאחריות יצרן לא רעה לשנה הראשונה ואחריות מורחבת בתשלום דרך המפעילות הסלולריות, שאמורה לכסות את כל הנזקים, האייפון לוקה בחסר במקרה הזה.

לאייפון יש אחריות יצרן לשנה הראשונה, שכוללת בעיקר תקלות חשמל דרך המפעילה הסלולרית או דרך היבואן ממנו נרכש המכשיר. תקלה במכשיר כמו שבר מסך, עולה ללקוח הרבה מאוד כסף דרך המפעילה, מכיוון שהיא לא כלולה באחריות יצרן.

למען ההגינות, ראוי לציין שאפל היא זו שקבעה את תנאי האחריות והגבילה את יכולתן של החברות לתקן את המכשיר אצלן במעבדות. כמובן שיש פתרון של תיקון המכשיר במעבדות פרטיות בעלויות נמוכות יותר, וחלק ממפעילות הסלולר מציעות מסלולי אחריות שונים לאייפון.

מוטורולה רייזר: דקיק, עמיד ועם מסך מצוין

הרייזר של מוטורולה מתחרה על תואר המכשיר הדקיק בשוק, עם עובי של 7.1 מ"מ, מסך בגודל 4.3 אינץ' ומעבד כפול ליבה במהירות 1.2 ג'יגה הרץ וזיכרון עם נפח 1 RAM מסוג DDR 2.

העובי של הרייזר הוא לא הדבר היחיד המרשים כאן (הגלקסי אס 2 מגיע בעובי של 8.5 מ"מ). הסמארטפון הזה עשוי מחומרים קשיחים שאמורים להגן עליו למרות העובי הדק שלו. המכשיר מיוצר מחומר בשם קוולר - חומר חזק וחסין אשר משתמשים בו לייצור אפודות מגן. מעבר לזה, המסך מגיע בטכנולוגיה שאמורה להיות עמידה לשריטות (בעיה שאמורה להיות מוכרת לבעלי הגלקסי אס 2) והוא אפילו מוגן מפני נזקי מים קלים. הרייזר מגיע עם מערכת ההפעלה של גוגל - אנדרואיד 2.3.5, והוא כולל יכולת מוצלחת בשם Smart Actions. היישום הזה לומד את העדפותיו של המשתמש במטרה לחסוך עד 30% מצריכת הסוללה.

מחירים: אורנג' 3,560 שקל (או 100 שקל ב-36 תשלומים), באתר סלקום 3,530 שקל (או 100 שקל ב-36 תשלומים).

סמסונג גלקסי אס 2: ממשק נוח ומסך מעולה

סמסונג הצליחה ליצור בארץ בעולם את אחד ממותגי הטלפונים, כנראה הפופולריים ביותר, מלבד האייפון. הגלקסי אס 2 הפך למכשיר שלקוחות חיכו לו בציפייה שיצא למכירה בישראל.

מה עושה את הגלקסי אס 2 לסמארטפון כל כך טוב? הרבה דברים, ובראשם הממשק. הדגם הזה פועל על-גבי מערכת ההפעלה של גוגל - אנדרואיד. מכיוון שאנדרואיד היא מערכת הפעלה נוחה, אבל קצת עמוסה בתתי תפריטים שלא מספיק ידידותיים למשתמש הפשוט כמו מערכת ההפעלה של האייפון, סמסונג שילבה כאן את המעטפת שלה - TouchWiz 4.0 שמפשטת הרבה דברים.

המסך של הגלקסי אס 2 הוא אחד הדברים שהופכים אותו למרשים כל כך: 4.3 אינץ' בטכנולוגיית Super AMOLED Plus שמציגה צבעים חדים, עשירים וצבעים שפשוט נראים מצוין. מסך האייפון 4 הוא רק 3.5 אינץ', שפשוט נראה קטן לעומת הגלקסי. מצד שני, אפל עדיין מציגה פונטים יותר נקיים כאשר משווים בין שני הדגמים. * מחירים: פלאפון 4,680 שקל (או 130 שקל ב-36 תשלומים), סלקום 4,700 שקל (או 130 שקל ב-36 תשלומים) ואורנג' 4,640 שקל (או 130 ב-36 תשלומים).

HTC אינקרדיבל אס: ממשק ידידותי מצוין

האינקרדיבל אס פועל בבסיסו על מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד בגרסה 2.3.3.

למרות שמדובר כאן באנדרואיד, משתמש שיחזיק את המכשיר, נראה שלא ירגיש בדמיון רב למכשירי אנדרואיד אחרים שהחזיק ביד. HTC משלבת כאן את ממשק Sense המצוין שלה. מדובר באחד הממשקים הידידותיים והטובים בשוק (פרט אולי ל-iOS של אפל).

הממשק מציע שילובים מרעננים מאוד מבחינת יכולות. למשל, כאשר מרימים את המכשיר בזמן שהוא מצלצל, הרינגטון נחלש מעט, כאשר הופכים את הטלפון כשהוא מצלצל, הרינגטון מושתק ובזמן שיחה, כאשר הופכים את הטלפון על השולחן השיחה עוברת למצב ספיקר.

מלבד זה, כשהמכשיר מונח בכיס המכנסיים, הצלצול שלו מוגבר. החיבור עם פייסבוק מתבצע בצורה טובה מאוד בעזרת יישום פנימי של המכשיר. מלבד תמונות אנשי הקשר המתעדכנות מפייסבוק, גם כרטיסיית איש הקשר מקבלת פרטים שונים מהרשת החברתית. כמו: תאריך יום ההולדת, עדכונים על פוסטים וגישה לגלריית התמונות של אותו משתמש. * מחיר: באורנג' ב-3,560 שקל (או ב-100 שקל ב-36 תשלומים).

סמסונג גלקסי נקסוס: מסך ענק ואיכותי

הסמסונג גלקסי נקסוס, הוא מכשיר הדגל של חברת גוגל שמייצרת ומוכרת סמסונג. סדרת הנקסוס, שזה כבר הדגם השלישי שלה, מיוצרת על-ידי יצרניות טלפונים שונות, כאשר גוגל גם שותפה לתהליך.

הגלקסי נקסוס כולל את מערכת ההפעלה אנדרואיד 4.0 של גוגל, המוכרת גם בשם Ice Cream Sandwich, או בתרגום חופשי "קסטה".

הוא מציע מספר יכולות חומרה מעניינות, כמו מסך ענק בגודל 4.65 אינץ' בטכנולוגיית HD Super AMOLED המציג תמונה ברזולוציה בתקן 720p ומעבד כפול ליבה במהירות של 1.2 ג'יגה הרץ. העובי של המכשיר עומד על רק 8.4 מ"מ והמשקל שלו הוא 135 גרם. המצלמה של המכשיר מגיעה רק ברזולוציה של 5 מגה פיקסל, כאשר המצלמה הקדמית המיועדת לשיחות וידיאו עובדת ברזולוציה של 1.3 מגה פיקסל. * מחירים: 4,000 שקל ברשת hMobile מבית הום סנטר, 3,900 שקל ב-Hyper. הגלקסי נקסוס צפוי להימכר אצל המפעילות הסלולריות בעוד מספר שבועות.

לא רובין הוד סלולרי / פרשנות - צחי הופמן

אחד הדברים המרגיזים שהתרחשו בשקט בשקט בשוק מכשירי הסלולר הוא שהחנויות הפרטיותשמציעות אלטרנטיבה לחברות הסלולר, לא תמיד מציעות מחירים נמוכים יותר. היתרון ברכישה בחנויות פרטיות הוא שאין התחייבות למפעילה ועדיין אפשר לקבל זיכוי על המכשיר דרך הרשת בה מנויים, אך מבחינת המחירים - לא תמיד יש תחרות.

כך למשל, אייפון 4S עולה בסלקום 3,852 שקל - מחיר נמוך יותר מאשר בשתי רשתות פרטיות (4,500 שקל). למה המחיר גבוה כל כך? כי הרשתות הקדימו מעט את המפעילות הסלולריות ורוצות להרוויח כל עוד הן יכולות.

מובן שהמחיר לא יקר באופן גורף. למשל, אורנג' מציעה את האינקרדייבל אס ב-3,560 שקל, ואילו ברשת GoMobile המחיר הוא 2,300 שקל.

אחד המקרים הידועים בהם רשת פרטית - באג - מכרה מכשיר מבוקש בעלות מופרזת הייתה עם האייפד 1. לפני התחלת מכירתו באופן רשמי בישראל, מכרה אותו באג ב-3,000 שקל לגרסת 16 ג'יגה.

כש-iDigital, היבואנית הרשמית של המוצר, החלה למכור אותו כאן, המחיר עמד על 2,250 שקל. מובן שבאג הורידה מחירים, מה שהראה שמישהו פשוט רצה להרוויח כסף מצרכנים שאין להם יותר מדי אלטרנטיבות.

המסקנה היא שחייבים לבדוק ולהשות מחירים כל העת בין חברות הסלולר לבין החנויות והרשתות הפרטיות בשוק הפתוח.

כשהן מביאות לארץ מכשיר לפני שהוא מתחיל להימכר באופן רשמי, הן לפעמים ינסו לחלוב את הלקוח כמה שהן יכולות, ורק כאשר תהיה להן תחרות, הן יורידו מחיר.

כמה עולה אייפון 4s גרסת 16 ג'יגה
 כמה עולה אייפון 4s גרסת 16 ג'יגה