בלומברג: "הבזוקה מסוכנת - ותביא לקריסת גוש האירו"

לאור האפשרות כי קרן המטבע תמנף את יכולת ההלוואות שלה לטובת כלכלות אירופה, נפנים אנליסטים לנתח את המהלך ■ הערכות: הקרן תוכל לגייס "רק" 300 מיליארד א' ולא 750 מיליארד א', כפי שהיא מעוניינת

לפי הערכותיהם של אנליסטים רבים, התוכנית הגרנדיוזית של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) לחילוץ אירופה ממשבר החובות שהיא שרויה בו - שעבור מומחים רבים נחשבת ל"בזוקה" שדרושה לאירופה כדי להתאושש מהמשבר - היא תוכנית חסרת חשיבות ואף מסוכנת.

ב"בלומברג" מצטטים הבוקר (ב') מומחים פיננסים המציינים שבמקרה הרע, במידה וה"בזוקה" תצא אל הפועל היא עלולה להחריף את המצב באירופה - שכן אף אחד לא יודע את המשמעויות האמיתיות של התוכנית. במקרה הטוב, במידה וקובעי המדיניות יתעשתו, התוכנית כלל לא תיושם.

"אם יש לך בזוקה וכולם יודעים שיש לך אותה, ייתכן ולא תצטרך כלל להשתמש בה", כך אמר שר האוצר האמריקני לשעבר, הנרי פולסון, שנחשב לראשון שהגה את תוכנית "בזוקה" לאחר קריסת ענקיות המשכנתאות פאני מיי ופרדי מק, במשבר האשראי שהתחולל ב-2008 - תוכנית שכידוע, נכשלה.

תוכנית ה"בזוקה" המוצעת כיום כוללת בתוכה "כוח אש" מאסיבי של עשרות מיליארדי אירו, שצפויים לעמוד לרשות של ממשלות האיחוד האירופי בשעת משבר, ולסייע לזרימת ההון במערכות הפיננסיות הפנימיות שלהן. ההיגיון בהשקת תוכניות רחבות היקף שכאלו, הינו להקטין את חוסר האמון של המשקיעים וחששם מהבאות - כך ש"ישובו לשוק" האג"ח וילחצו את ריביות האג"ח הממשלתיות כלפי מטה.

לפי התוכנית, מוסרים ב"בלומברג", קרן המטבע תידרש למנף את יכולת ההלוואות שלה להיקף של 750 מיליארד אירו כדי להיות מסוגלת להזרים הון לשווקים בתרחיש חירום, דוגמת פשיטת רגל של מדינות כמו איטליה או ספרד. אולם, הערכות גורסות כי לקרן יכולת להלוות באופן מעשי רק כ-300 מיליארד אירו.