HSBC: "ללא פתרון כולל השווקים באירופה יקרסו"

גארי אוונס, מנהל מחלקת האסטרטגיה הגלובלית בבנק HSBC: "אחד התרחישים האפשריים שישפיעו על הכלכלה הגלובלית בחודשים הקרובים יהיה איבוד הביטחון של המשקיעים וקריסת השווקים בגוש האירו"

גארי אוונס, מנהל מחלקת האסטרטגיה הגלובלית בבנק HSBC, צופה כי שנת 2012 תתאפיין בהאטה כלכלית גלובלית, חוסר-ודאות פוליטי ושוקי מניות תנודתיים מאוד, בדומה ל-2011.

לדברי אוונס, התנודתיות והחוסר ודאות בשווקים יגיעו לקיצם רק כאשר גרמניה תשנה את המדיניות שלה כלפי אגרות החוב המשותפות לגוש האירו (מזה שזכה לכינוי אג"ח כלל-אירופיות) ולרכישת אג"ח ממשלתיות על ידי הבנק המרכזי האירופי (ECB), שאליהן היא כאמור מתנגדת.

"הניסיון מלמד אותנו שהפוליטיקאים מוציאים אל הפועל תוכניות גרנדיוזיות רק כאשר המשבר כבר מכה בכל עוצמתו", מוסיף אוונס. "אחד התרחישים האפשריים שישפיעו על הכלכלה הגלובלית בחודשים הקרובים יהיה איבוד הביטחון של המשקיעים וקריסת השווקים בגוש האירו".

תרחיש אחר שמציע אוונס הינו מצב של תנודתיות בשווקים, עם גלי עליות קצרים בכל פעם שקובעי המדיניות האירופיים יעלו בחכתם תוכנית חילוץ חדשה ואז המשך ירידות לאחר שיתברר כי צעדים אלו אינם מספיקים לפתרון המשבר.

אך למרות האתגרים, התרחיש הסביר של אוונס הוא דווקא אופטימי: "למרות ההאטה בצמיחה בסין ובגוש האירו, לפי התחזית הנוכחית של HSBC הכלכלה הגלובלית תתחמק ממיתון בשנת 2012 אך תאותגר על ידי אותם הגורמים שמאתגרים אותה כעת".