ביהמ"ש שם קץ לסאגה: אפי שטנצלר יישאר יו"ר קק"ל

בתום שנתיים של מאבקים בין שר התמ"ת שלום שמחון שביקש לכהן בתפקיד, לבין שטנצלר המכהן כיו"ר הנוכחי, בית המשפט נדרש שוב לסוגיה - והכריע

בית המשפט המחוזי בפתח תקווה שם היום (ג') קץ לסאגה משפטית בת שנתיים סביב מינוי יו"ר הקרן הקיימת לישראל וקבע כי אפי שטנצלר יישאר בתפקידו. בתום שנתיים של מאבקים בין שר התמ"ת, שלום שמחון, שביקש לכהן בתפקיד לבין שטנצלר המכהן כיו"ר הנוכחי, קבע לפני כחודשיים בית המשפט כי שמחון לא יוכל להתמודד על התפקיד. עם זאת, פרץ ויכוח נוסף - ובית המשפט נדרש שוב לסוגיה.

המחלוקת החדשה נגעה לסירובן של כמה סיעות בהסתדרות הציונית, ובהן קדימה, ליכוד, ישראל ביתנו והאיחוד הלאומי, לקיים הסכם שכרתו עם מפלגת העבודה לחלוקת תפקידים במוסדות הציוניים. במסגרת הסכם זה נקבע כי לעבודה יימסר תפקיד יו"ר קק"ל. לאחר שנהנו מפירות אותו הסכם ומינו את אנשיהם לתפקידים במוסדות השונים (הסוכנות היהודית, קרן היסוד וכו'), סירבו אותן סיעות לקיים את ההסכם וכרתו הסכם עוקף שמטרתו למנות את נציג סיעת עצמאות, פרופ' שמעון שטרית לתפקיד יו"ר הקק"ל.

בפסק דין חריג בחריפותו קבע הבוקר השופט פרופ' עופר גרוסקופף כי על הסיעות לקיים את ההסכם שכרתו עם מפלגת העבודה, כי תפקיד יו"ר הקק"ל נתון למפלגת העבודה וכי פרופ' שטרית לא יכול לכהן כיו"ר קק"ל.

"המקרה שלפני הוא מקרה חריג וחמור של הפרת הסכם. הדבר בולט במיוחד למעיין בהסכם 2011 (ההסכם העוקף) המלמד לא מעט על המניעים העומדים מאחורי עמדת הסיעות", כתב השופט. "זאת ועוד. מהלכיהם של המבקשים להביא להפרת הסכם 2010 מלמדים כי הם עושים ככל שלאל ידם על מנת להגיע לתוצאה הרצויה להם - ואינם לומדים דבר מדבר או מסתפקים ברמיזות שאינן בגדר 'ברחל בתך הקטנה'. לפיכך דומה כי אין מנוס ממתן סעדים שיביאו פרשייה זו לידי סיום- ומוטב שעה אחת קודם".

בית המשפט הטיל הוצאות אישיות על שטרית בסכום של 50 אלף שקל והטיל על הסיעות האחרות הוצאות בסכום זהה.

העותרים יוצגו על ידי עורכי הדין על ידי שאול ציוני ואלי פילרסדורף ממשרד ציוני, פילרסדורף ושות', עורכי הדין שמוליק קסוטו ודניאל טבקוב ממשרד קסוטו נוף, וכן על ידי היועץ המשפטי של מפלגת העבודה, עוה"ד יגאל שפירא.