כלכלנים: "צמיחה של 2% בארה"ב היא תחזית אופטימית מדי"

כלכלנים בכירים בארה"ב:"נתוני ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית, שהתפרסמו לאחרונה עלולים להיות מטעים" ■ "לצערי, כלכלת ארה"ב צועדת אל עבר האטה"

בעקבות הנתונים הכלכליים החיוביים שהתפרסמו בארה"ב ברבעון האחרון, כלכלנים ואנליסטים רבים מאמינים כי הכלכלה האמריקנית צועדת בצעדי ענק אל עבר ההתאוששות המיוחלת והתוצאות של הרבעון האחרון של שנת 2011 מראות כי היא אכן בכיוון הנכון.

יחד עם זאת, סקירה שערך עיתון הניו יורק טיימס וכללה אנליסטים וכלכלנים שונים מצביעה דווקא על תוצאות הפוכות. "נתוני ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית, שהתפרסמו לאחרונה עלולים להיות מטעים שכן, לדעתי הם רק זמניים ועלולים להטעות", כך אומר הכלכלן ג'וזף סובלט, מנהל בחברת האנרגיה קונקופיליפס.

לדעתו של סובלט שותפים גם כלכלנים רבים המאמינים כי הצמיחה בארה"ב תאט את הקצב וארה"ב תסיים את שנת 2012 עם צמיחה של 2% ואף פחות מכך.

"במידה וקובעי המדיניות בוושינגטון לא יצליחו להעביר בשנה הבאה סיוע מיידי אך לטווח ארוך לשוק העבודה - כדי להוריד את שיעור האבטלה, כמו גם לאשר את הקלות המס לציבור המועסקים, תחזית צמיחה של 2% תיחשב לתחזית אופטימית מאוד", כך קובעות הערכות הכלכלנים.

איתן האריס, כלכלן במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה מוסיף ואומר: "לצערי, כלכלת ארה"ב צועדת אל עבר האטה, שכן לא מספיק שהיא מושפעת מאוד מהמשבר באירופה היא סובלת מקשיים רבים בעצמה".

הסוף ל"צונאמי" הביזבוזים

הסקירה הפסימית מצביעה על שני סיבות מרכזיות להאטה הצפויה בכלכלת ארה"ב. האחת גורסת כי מגמות זמניות השפיעו על הנתונים הכלכליים של ארה"ב - כך שהרבעון האחרון של 2011 יהיה הרבעון החיובי ביותר מאז ההתאוששות הכלכלית שהחלה ב-2009. לדעתם, מגמות אלה לא יימשכו גם בשנת 2012. משבר האשראי של אירופה, שיעור האבטלה שעלול לדרוך במקום ואף להאט הם הסיבה השניה לפסימיות הגוברת.

"ברבעון האחרון של 2012 היקף הייצור גדל, בייחוד לקראת החגים, וזאת כדי לעמוד בביקושים, יחד עם זאת לאחר החגים הצפי הוא שהביקושים יירדו ולכן גם תפוקת הייצור", אומר גרגורי דקו, מחברת IHS GLOBAL INSIGHT.

בהקשר ישיר לכך, הכלכלנים מתייחסים גם להשפעות של הצריכה הפרטית. הציפיה היא שהציבור יחסוך הרבה יותר ברבעונים הראשונים של שנת 2012 וזאת בשל "צונאמי" הביזבוזים שלו בחודש האחרון, כך הם טוענים.

"החשש המרכזי של האנליסטים הוא שהממשל לא ינקוט בצעדים לטווח ארוך בנוגע לשוק העבודה ואף יעלה את המסים לרמה של 6.2%, ובכך יעלה את שיעור המס של השכר הממוצע לרמה של 1,000 דולר והמשק האמריקני עלול להפסיד 400 אלף משרות בעקבות צעדים שכאלה", כך טוענים האנליסטים.