קופות גמל: 18.5 מיליארד שקל נפדו מתחילת השנה

ילין לפידות שובר את שיאי הגיוסים עם 2.1 מיליארד שקל מתחילת השנה ■ דש עומד לסיים את השנה עם צבירה שלילית, לראשונה בתולדותיו ■ בקופות הגמל האישיות עומדות המשיכות על 7.96 מיליארד שקל - עלייה של 20%

שנת 2011 תסתיים בהפסד לעמיתי הגמל. מה יהיה גודלו? את זה נגלה רק כשיתפרסמו הנתונים הרשמיים, במחצית חודש ינואר 2012, אך ההערכות הן כי מדובר בהפסד של 4%-5%. העמיתים, בכל מקרה, לא מתרגשים. למרות התשואה השלילית, למרות הכותרות על "תספורות" בשוק האג"ח, על כך שמנהלי כספי הציבור מועלים בתפקידם וגורמים להם להפסדים של מיליארדים, ועל האטה מתקרבת - לא נרשמת מנוסת בהלה מהקופות או פאניקה.

בסיכום נובמבר, היקף הנכסים המנוהלים בשוק הגמל הגיע ל-291.6 מיליארד שקל. בחלוקה לסוגי קופות, מנהלות קופות הגמל 160 מיליארד שקל כאשר בקרנות ההשתלמות מנוהלים 110 מיליארד שקל. שיעור הצמיחה השנתי של השוק - כלומר, היקף הנכסים שהיה אמור להיות בקופות כשהמשפיע היחיד הוא התשואה - עומד על 0.7%-. במילים אחרות, יש עמיתים שפודים את כספם אך אין בריחת כספים מבוהלת, בטח לא כמו זו שראינו בשנת 2008.

מתחילת 2011 עמדו המשיכות בכלל השוק על 18.5 מיליארד שקל, בהשוואה ל-16.3 מיליארד שקל אשתקד. בקופות הגמל האישיות, נקודת התורפה הקבועה, עומדות המשיכות על 7.96 מיליארד שקל - עלייה של 20%. בקרנות ההשתלמות עומדות המשיכות על 9.4 מיליארד שקל, עלייה של 12% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2010.

נתונים ראשונים לדצמבר, חודש בו מסורתית נרשמות הפקדות גבוהות עקב ניצול הזכאות להטבות מס, מראים כי היקף ההפקדות השנה נמוך משנים קודמות. גורמים בענף מייחסים זאת להקטנת הפקדות לקופות הפיצויים עקב כניסתן לתוקף של תקנות רגולטוריות חדשות, ולכך כי העמיתים נרתעים מלהפקיד כספים כשהשווקים בירידה.

פסגות חזר לגייס

בניתוח בחתך גופים מנהלים, ממשיכים ילין לפידות לגייס. בנובמבר העביר ילין לפידות לקופותיו 133 מיליון שקל מקופות מתחריו, ורשם חודש 14 ברציפות של העברות מעל 100 מיליון שקל. היקף נכסי ילין לפידות הגיע בסוף נובמבר ל-6.1 מיליארד שקל, לאחר שהעביר לקופותיו מתחילת השנה 2 מיליארד שקל, כשהצבירה מסתכמת ב-2.1 מיליארד שקל.

המגייס שנמצא במקום השני, אלטשולר שחם, משתרך הרחק מאחור. אמנם גם אלטשולר שחם העבירו לקופותיהם בנובמבר מעל 100 מיליון שקל, אך מאחר שגיוסי בית ההשקעות החלו רק במחצית השנייה של 2011, מסתכמות ההעברות ב-538 מיליון שקל והצבירה ב-583 מיליון שקל.

אבל הסיפור של נובמבר שייך פסגות. פסגות, בניהולו של רונן טוב, חזר לגייס. כך, לראשונה מתחילת השנה, מסיים בית ההשקעות חודש עם העברות חיוביות. אמנם מדובר ב-5 מיליון שקל בלבד בנטו, אך בהתחשב בכך שקופות פסגות דיממו רוב השנה בקצב של 60-70 מיליון שקל בחודש, זהו הישג מרשים.

היקף נכסי פסגות גמל, בניהולו של חגי בדש, עומד כעת על 46.1 מיליארד שקל, לאחר שמתחילת 2011 יצאו ממנו 1.8 מיליארד שקל, מתוכם 527 מיליון שקל לקופות של המתחרים.

גוף שעדיין נמצא בבעיה וטרם חזר לגייס הוא דש, בניהולו של ידין ענתבי. דש ממשיך לאבד גובה ורושם חודש תשיעי ברציפות של יציאת כספים, לאחר שבנובמבר יצאו מקופותיו 69 מיליון שקל, ומתחילת השנה אבדו 419 מיליון שקל. אם המגמה תמשיך בדצמבר, יסיים דש את 2011 עם צבירה שלילית, לראשונה בתולדותיו.