מדיניות אנטי-עובדים

5% אבטלה? שטייניץ חוגג? ככה זה עם מיליון עובדי קבלן ושכר מינימום של עבדים

זה הפך לריטואל קבוע: הלמ"ס מפרסמת עוד דוח חיובי על הירידה באבטלה, ושר האוצר פותח שמפניה. הוא אפילו לא מחכה לנתונים הרבעוניים שנחשבים לאמינים בהרבה. הפעם הוא קורא לזה "מדיניות אנטי משברית שהובילה הממשלה".

אכן, זו מדיניות הממשלה שהביאה לאבטלה הנמוכה. זו לא מדיניות אנטי משברית, ובטח לא מדיניות שיש להתגאות בה. קשר ישיר מחבר בין הדיון שהתקיים אמש בביה"ד הארצי לעבודה בעניין עובדי הקבלן, לאותה מדיניות מפוקפקת שהביאה לנתונים המרשימים, לכאורה, שבהם מתבשם יובל שטייניץ.

במדינה שהפכה לשיאנית בהעסקת עובדי קבלן, יותר מסביר שרמת האבטלה בה תהיה נמוכה. כשכל כך זול להעסיק עובדים, מעסיקים יותר מהם. כך נוצרו משרות שלא היו בעבר, כמו "אורזות" בסופר שעושות לנו חיים קלים ליד הקופה.

כשמוסיפים לכך ששכר המינימום עומד על 4,100 שקל, והשכר החציוני על 5,500 שקל, מקבלים מדיניות ממשלתית. לא אנטי משברית - אנטי עובדים.

מדינה מערבית מתוקנת לא צריכה להתבשם בנתוני אבטלה נמוכים בכל מחיר. שיעור אבטלה של 7% הוא סביר, כל זמן שאלה שנמצאים בשוק העבודה זוכים לתנאים ראויים, ואלה שנמצאים במעגל האבטלה זוכים לכלים המתאימים כדי לשוב ולהפוך לאנשים יצרניים. אבל זה משהו שקצת יותר קשה לעשות לעומת פרסום הודעה לעיתונות.