המדינה תממן החלפת שתלי הסיליקון הפגומים

נמשכת הסערה סביב שתלי סיליקון תוצרת חברת PIP: משרד הבריאות החליט כי קופות החולים יממנו את עלות החלפת שתלי חזה פגומים של החברה ■ האישה המנותחת תיאלץ לשלם עבור השתל החדש

בהמשך לפרשת שתלי החזה הפגומים המסעירה את אירופה, מנכ"ל משרד הבריאות הורה היום כי במקרים בהם קיימת המלצת רופא מטפל להחליף שתל פגום מתוצרת חברת PIP הצרפתית, הוצאת השתל והחלפתו יהיו על חשבון קופות החולים, אולם המנותחת תיאלץ לשלם על השתל החדש שיותקן. "ניתוחי החלפה" שכאלה יוכלו להתבצע במסגרת בתי חולים ממשלתיים, ציבוריים ובתי חולים של קופות החולים.

עד כה רק הוצאת השתל מומנה בסל השירותים, אולם בהתאם להחלטת משרד הבריאות, הוצאת השתל וימי האשפוז הכרוכים בהחלפת השתל בשתל חדש, ימומנו על ידי קופות החולים במסגרות אלו, ואילו המנותחת כאמור תישא בעלות השתל החדש בלבד. הסיבה - קיים כלל האוסר גביית תשלום עבור אביזרים בבתי חולים ציבוריים שאושר על ידי הלשכה המשפטית של משרד הבריאות.

בישראל נפסק ייבוא שתלי PIP לפני כשנה, אך מנתחים המשיכו לעשות שימוש בשתלים שנמצאו במלאי. לדברי היבואן הרשמי, בארץ נמכרו עד היום כ-1,600 שתלים. הוא מסר בשבוע שעבר: "השתלים סופקו בהתאם לאישור משרד הבריאות, שלא נתן שום הנחיה מפורשת בנושא".

אירופה: עשרות אלפים נקראו לבדיקות

בסוף השבוע שעבר פורסם כי 30 אלף נשים בצרפת שעברו הגדלת חזה נקראו לסור מיידית להתייעצות עם הרופא המנתח שלהן - מחשש ששתלי הסיליקון בגופן מגבירים את הסיכוי לחלות בסרטן. בישראל, מתברר, יש מאות נשים שבגופן הושתלו שתלי סיליקון מאותו סוג אך טרם נאסר השימוש בהם.

כבר ב-2010 התגלה שחברת Poly Implant Prothese) PIP) עשתה שימוש בסיליקון באיכות נמוכה, שלא עבר אישור של הרשויות בצרפת. משרד הבריאות הצרפתי עצר אז את השימוש בשתלים הללו וכעת לקראת פרסום מסקנות ועדה ממשלתית שדנה בנושא, חוזרים השתלים הפגומים לכותרות.

בישראל, נפסק ייבוא שתלי PIP לפני כשנה, אך מנתחים המשיכו לעשות שימוש בשתלים שנמצאו במלאי. לדברי היבואן הרשמי, בארץ נמכרו עד היום כ-1,600 שתלים. הוא מסר: "השתלים סופקו בהתאם לאישור משרד הבריאות, שלא נתן שום הנחייה מפורשת בנושא".